نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس شأن یک نمایشگاه بین المللی را دارد
 نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس شأن یک نمایشگاه بین المللی را دارد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: فارس برخوردارترین استان در زیر ساخت‌های نمایشگاهی است و نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس شأن یک نمایشگاه بین المللی را دارد.

به گزارش آرمانشهر فارس، محمد ثابت اقلیدی در نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس را دومین رویداد مهم ملی پس از نمایشگاه بین المللی تهران دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در این خصوص گفت: فارس برخوردارترین استان در زیر ساخت‌های نمایشگاهی است و نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس شأن یک نمایشگاه بین المللی را دارد.

وی افزود: نمایشگاه گردشگری پارس، نمایشگاه فاخری است که توانمندی‌ها را باید در آن باید از جز به کل معرفی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در ادامه ضمن تشریح برنامه‌های اجرایی این اداره کل اظهار کرد: یکی از اولویت‌های مد نظر اداره کل این است که محور ساسانی در مسیر گردشگری و آیتم‌های سفر تعریف شود تا بازار دفاتر خدمات مسافرتی توسعه یابد.

ثابت اقلیدی ادامه داد: در تدوین بسته سفرهای فرهنگی بیشتر بر بازدید گردشگر از اماکن گردشگری همچون تخت جمشید، پاسارگاد، حافظیه و سعدیه تمرکز خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: باید این امکان فراهم شود با برگزاری رویداد، جشنواره و جاذبه‌های متنوع به نیازهای گردشگر پاسخ داده شود تا این پاسخگویی منتج به اقامت شده و فرصت حضور بیشتر گردشگر ایجاد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس تصریح کرد: یکی از موضوعات مدنظر اداره کل آن است که مراکز تاریخی که مسئولیت صیانت از آن‌ها را بر عهده داریم در موضوع مرمت با دقت و سرعت بتوانیم پروژه‌ها را متناسب با منابعی که در اختیار داریم به نتیجه برسانیم.

او با اشاره به آغاز مرمت پروژه بازار وکیل شیراز هم گفت: بنا بر آن است پروژه به ۱۴ مقطع تقسیم شود و با مشارکت ۱۴ پیمانکار به صورت همزمان و سرعت بیشتر عملیات مرمت انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات اجرایی پس از پایان نمایشگاه بین المللی گردشگری که در دستور کار است، این است که باید متناسب با بازار هدف، بازاریابی محصولات انجام شود، اظهار کرد: باید در شناسایی محصولاتی که برای پاسخگویی به نیاز مردم کشور و محصولاتی که برای گردشگران خارجی مورد نیاز است با تدبیر و کمترین میزان آزمون و خطا اقدام شود.

ثابت اقلیدی بازار توریسم عمان را یک تهدید برای استان فارس دانست و

گفت: در حوزه خلیج فارس هم فرصت و هم تهدید برای استان فارس وجود دارد؛ استان فارس و شیراز در حوزه گردشگری سلامت، در میان کشورهای حوزه خلیج دیرینگی دارد اما با بررسی صورت گرفته کشور عمان به جذب سرمایه‌های انسانی همچون جذب پرستار و پزشک و اعطای تسهیلات اقدام کرده که این موضوع تهدیدی برای استان است.

وی تصریح کرد: کشور عمان، بازار هدف گردشگری ما بود و جذب گردشگر از آن انجام می‌شود اما اگر تدابیر لازم صورت نگیرد در آینده میزبان گردشگران این کشور نخواهیم بود و بازار توریسم عمان به عنوان یک بازار بالقوه با ما رقابت خواهد کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در ادامه اعلام کرد: با بررسی صورت گرفته در گذشته میزان اقامت گردشگران در مراکز اقامتی ۴.۵ درصد بود اما در حال حاضر به کمتر از ۲ درصد رسیده است و این موضوع باید بازیابی شود.

ثابت اقلیدی ادامه داد: مدیران میراث فرهنگی سایر شهرهای استان این موضوع را مد نظر داشته باشند که چیزی با عنوان بروکراسی در حوزه سه گانه نخواهیم داشت و رعایت قانون اصل است و اگر فردی به دنبال امضا طلایی و تعلل باشد، پذیرفتنی نیست.

وی تاکید کرد: پذیرای سرمایه گذاران در حوزه سه گانه اعم از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستیم و آمایش سرزمین به عنوان یک طرح مطالعاتی دنبال خواهد شد تا تأثیر این مطالعات در استان این امکان را ایجاد کند که چه میزان تأسیسات و با چه ویژگی‌هایی نیازمند است.

ثابت اقلیدی در ادامه سخنان خود به موضوع برگزاری رویدادهای داخلی در سطح استان اشاره داشت. وی در این باره گفت: بر اساس مطالعاتی که در حال انجام است در استان‌هایی که بازار هدف هستند هفته‌های فرهنگی فارس و شیراز اجرا خواهد شد؛ همچنین در تلاش هستیم این برنامه‌ها به صورت مشترک در داخل استان و حتی خارج از کشور اجرا شود.

وی تاکید کرد: یکی از اولویت‌های مهم دیگر که در دستور کار است شناسایی آثار ملموس و ناملموس استان است تا این آثار شناسنامه دار شده و به ثبت ملی و در صورت امکان ثبت جهانی برسند.

اجرای رویدادها با توجه به توانمندی و استعداد هر منطقه با مشارکت دهیاری و شهرداری‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی در جهت افزایش سطح آگاهی جوامع محلی و تقویت حوزه صنایع دستی استان فارس از موضوعاتی دیگری بود که مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس به آن اشاره کرد.

  • نویسنده : مریم شمالیان