معماران یا هوش مصنوعی: چه کسی طراحی آینده را بر عهده خواهد داشت؟
معماران یا هوش مصنوعی: چه کسی طراحی آینده را بر عهده خواهد داشت؟

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، هوش مصنوعی آماده است تا آینده معماری را شکل دهد. در جهانی که در آن صنعت معماری، مهندسی، ساخت و ساز به سرعت در حال تکامل است، به نظر می‌رسد هوش مصنوعی حتی با شتاب بیشتری به پیش می‌رود. شهریار تبریز/رضا عالش‌زاده: با این تحولات همزمان، یک سوال داغ […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

هوش مصنوعی آماده است تا آینده معماری را شکل دهد. در جهانی که در آن صنعت معماری، مهندسی، ساخت و ساز به سرعت در حال تکامل است، به نظر می‌رسد هوش مصنوعی حتی با شتاب بیشتری به پیش می‌رود.

شهریار تبریز/رضا عالش‌زاده: با این تحولات همزمان، یک سوال داغ مطرح می شود: آیا معماران همچنان خالقان اصلی محیط ساخته شده ما خواهند ماند یا هوش مصنوعی بر آن مسلط خواهد شد؟

پیش‌بینی می‌شود که در سه سال آینده ۹۰ درصد شرکت‌های معماری و ساخت و ساز به نوعی از هوش مصنوعی استفاده کنند. اکنون این فناوری آینده‌نگر بیش از یک داستان فرعی علمی تخیلی است و قابلیت‌های بی‌سابقه‌ای را برای بهینه‌سازی طراحی و خودکارسازی وظایف ارائه می‌دهد. با این حال، آیا عمق خلاقیت وبینش یک معمار می‌تواند از ماشین‌ها بیشتر باشد؟

هوش مصنوعی: مرزی جدید در طراحی معماری

چه می‌شود اگر ملال‌آورترین جزئیات طراحی را بتوان به سرعت با استفاده از هوش مصنوعی حل کرد؟ الگوریتم‌های هوشمند اکنون در اکثر مراحل پروژه، از برنامه‌ریزی و زمان‌بندی اولیه تا ساخت، پردازش داده‌ها و مدیریت تسهیلات، کمک می‌کنند.

در واقع، به جای اینکه تیمی از طراحان به طور خستگی‌ناپذیری برای محاسبه داده‌ها یا رساندن طرح‌های خود به استانداردها، کدها یا اهدافی مانند تعهد AIA ۲۰۳۰ کار کنند، هوش مصنوعی می‌تواند به سرعت صدها طراحی متنوع را تجزیه و تحلیل کند، راه‌حل‌های بهینه ارائه دهد و دستورالعمل‌های مربوطه را در کسری از آن زمان پیاده‌سازی کند. هوش مصنوعی بدون شک در حال تبدیل شدن به یک تغییر دهنده بازی در صنعت معماری و ساخت و ساز است.

نقش ضروری خلاقیت انسان

همانطور که هوش مصنوعی می‌تواند در فرایند طراحی نقش کمکی و شتاب دهنده داشته باشد، معماران یک قطعه ارزشمند و مهم در صنعت بوده و خواهند ماند. آنها نه تنها ساختمان‌ها و سازه‌ها را شکل می‌دهند، بلکه تجربیاتی را نیز شکل می‌دهند که هوش مصنوعی نمی‌تواند آنها را ثبت کند.

در هوش مصنوعی اگر مانعی رخ دهد که خارج از دانش کدگذاری شده باشد، ممکن است راه حلی تعریف شده برای آن وجود نداشته باشد. در اینجاست که اگر هزینه، ایده یا مواد تغییر کند، تخصص سریع یک معمار می تواند با گزینه‌های موجود سازگار شود و تکامل یابد.

ایجاد تعادل میان خلاقیت انسان و هوش ماشینی

در این میان ایجاد پیوند همگرایانه بین هوش مصنوعی و انسان ضروری است. در این راستا، ابزار و پلتفرم‌هایی برای ایجاد این پیوند معرفی شده است. به عنوان مثال، cove.tool یک پلتفرم مبتنی بر وب  است که پلی میان فرایندهای تجزیه و تحلیل، مهندسی و اطلاعات داده‌محور برای حل معادلات پیچیده در طراحی و ساخت ساختمان ایجاد می‌کند و به متخصصان این امکان را می دهد که یک طرح را مدت‌ها قبل از گذاشتن اولین آجر ارزیابی کنند. به این صورت با خودکار کردن جنبه های تحلیلی طراحی، معماران می توانند بر جزئیات پیچیده تر پروژه و بر روی سطوح عمیقاً انسانی متمرکز شوند.

پاتریک چوپسون، مدیر ارشد محصول و یکی از بنیانگذاران، cove.tool می‌گوید: “نقش هوش مصنوعی در معماری، نشان دهنده یک تحول سریع به سمت یک فرآیند طراحی مشترک و هوشمند بین هوش مصنوعی و انسان است. وقتی که تخصص انسانی و بینش مبتنی بر داده هوش مصنوعی همگرا می‌شوند، یک اکوسیستم طراحی تعاملی نوظهور شکل می‌گیرد: این ترکیبی از هوش مصنوعی و خلاقیت انسان فقط یک تغییر تدریجی نیست، بلکه می‌تواند عمیقا نحوه مفهوم‌سازی، طراحی و جان بخشیدن به پروژه‌های معماری را تغییر دهد. “

این پلتفرم بهترین‌های هر دو جهان یعنی قدرت محاسباتی هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل عملکرد و تخمین هزینه، همراه با توانایی معمار در ایجاد فضاهایی که رفاه انسان را افزایش می‌دهد را به ارمغان می‌آورد.

برای تولیدکنندگان، این مشارکت بین هوش مصنوعی و معماران فرصتی را برای ارائه محصولاتی فراهم می‌کند که هم با اهداف زیبایی‌شناسی و هم با اهداف عملکردی یک پروژه هماهنگ هستند. به این ترتیب، این پلت‌فرم به عنوان یک مرکز مشترک عمل می کند که شکاف بین نقاط قوت فنی هوش مصنوعی و دیدگاه خلاق معمار را پر می‌کند.

به طور کلی، در حالی که هوش مصنوعی ابزارهای پیشرفته را روی میز می‌آورد، معماران همچنان در حفظ یک رویکرد انسان‌گرایانه به طراحی ضروری هستند. پلتفرم هایی مانند cove.tool فعالانه در حال کار برای تعریف آینده‌ای هستند که در آن معماران و هوش مصنوعی به جای رقابت با یکدیگر همکاری می‌کنند. با این هم افزایی، هم معماران و هم هوش مصنوعی نقش اساسی در طراحی آینده‌ای دارند که نه تنها کارآمد و پایدار است، بلکه عمیقاً انسانی است.

_______________________

منبع:

https://www.archdaily.com/۱۰۰۶۶۸۱/architects-vs-ai-who-will-design-the-future