شهرنگار| بوی بهبود از هوای پایتخت می‌آید
شهرنگار| بوی بهبود از هوای پایتخت می‌آید

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، دوباره پاییز آمد و دوباره آلودگی هر روزه هوا! یا مدارس دورکار (بخوانید تعطیل) می‌شوند یا ادارات. همه هم از آلودگی و مضراتش می‌گویند. روزانه چندین و چندنفر هم بر اثر آلودگی هوا می‌میرند. تقریباً کسی نیست که نداند درمان آلودگی هوا چیست، اما انگار کسی هم جلودار این […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

دوباره پاییز آمد و دوباره آلودگی هر روزه هوا! یا مدارس دورکار (بخوانید تعطیل) می‌شوند یا ادارات. همه هم از آلودگی و مضراتش می‌گویند. روزانه چندین و چندنفر هم بر اثر آلودگی هوا می‌میرند. تقریباً کسی نیست که نداند درمان آلودگی هوا چیست، اما انگار کسی هم جلودار این درمان نیست. به تازگی اخباری از برقی‌سازی ناوگان پایتخت به گوش رسیده‌است. آمار و ارقام و مطالعات تطبیقی می‌گوید اگر این برقی‌سازی به نحو مطلوب و کامل اجرا شود، معضل آلودگی پاییز و زمستان هم حل خواهد شد. 

«مخازن مازوت نیروگاه‌های پایتخت پلمب است.» این ادعایی است که معاون محیط‌زیست تهران مطرح می‌کند؛ البته وی در ادامه ابراز امیدواری کرده اگر وزارت نیرو مجبور به استفاده از سوخت دوم در نیروگاه‌ها شد، دست‌کم از «گازوئیل باکیفیت» استفاده کند!

زهره عبادتی، معاون محیط‌زیست تهران، حمل‌ونقل عمومی را دیگر متهم آلودگی هوا معرفی کرد: «براساس سیاهه انتشار، ۲۴ درصد از آلودگی هوای پایتخت ناشی از تردد خودروهای فرسوده عمومی اعم از اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و ون‌های فرسوده است.»

با شروع فصل سرد، آلودگی هوا دوباره میهمان خانه‌های تهرانی‌ها شده‌است. تجربه دیگر کشورهای دنیا، اما برای مبارزه با هوای آلوده چیست؟ برنامه‌ای، اقدامی، جای امیدواری در پایتخت وجود دارد؟

معرفی متهمان اصلی آلودگی هوا

چرخ را که نباید از نو اختراع کرد! همین معضل ناوگان حمل‌ونقل عمومی یا نیروگاه‌های آلاینده در دیگر نقاط دنیا نیز وجود داشت. مثلاً پکن روزگاری (در اوایل ۲۰۰۰ میلادی) جزو پنج شهر آلوده دنیا به حساب می‌آمد. برنامه‌ریزی چینی‌ها، اما پایتخت ۲۵ میلیون نفری این کشور را از معضل آلودگی نجات داد. 

عمده برنامه چشم‌بادامی‌ها ارتقای کیفیت سوخت، جابه‌جایی منابع تولید آلودگی و برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بود. همه خودروهای عمومی این شهر حالا برقی است؛ بیش از یک‌سوم وسایل شخصی نقلیه هم برقی شده و چینی‌ها برنامه دارند همه آن‌ها را تا پنج سال دیگر از قید سوخت‌های فسیلی رها سازند. 

اوضاع تهران شبیه ۲۰ سال گذشته پکن است؛ کسی کیفیت پایین سوخت‌های توزیعی به ویژه در نیروگاه‌های اطراف را گردن نمی‌گیرد! محیط‌زیست تنها آرزو می‌کند سوخت‌های توزیع‌شده کیفیت بالاتری داشته‌باشد. با وجود این تراکم آلاینده‌های گازی به ویژه اکسید گوگرد در هوا، حکایت دیگری دارد. 

چاره‌ای جز ارتقای کیفیت سوخت در نیروگاه‌های اطراف تهران برای کاهش آلاینده‌های گازی نیست. نیروگاه‌هایی که مقصر عمده آلاینده‌های گازی در شهر به ویژه SO۲ هستند. آلاینده‌ای که علاوه بر آثار بسیار خطرناکی که برای سلامتی به‌دنبال دارد، منشأ اصلی تولید باران اسیدی (تولید سولفوریک اسید در ترکیب با آب) هم هست. 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا معتقد است ۱/۱۰ درصد از ذرات معلق آلاینده در هوای تهران ناشی از تردد موتورسیکلت‌های بی‌کیفیت است. ۷/۵ درصد از این ذرات را اتوبوس‌های فرسوده تولید و ۱/۲ درصد از آن‌ها را تاکسی‌ها به هوا تزریق می‌کنند.

وزیر صمت: برنامه، تشویق مردم برای برقی‌سازی خودروها است

وزیر صمت معتقد است دوران تازه‌ای در صنعت خودرو آغاز شده‌است و وعده می‌دهد تهرانی‌ها پیش از انتهای امسال، تاکسی‌های برقی را در خیابان‌ها خواهند دید. علی‌آبادی با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفته‌است: «امیدوارم از هفته اول آذر ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان هم آغاز شود. فراموش نکنید برای چنین کاری «فرهنگ‌سازی» ضروری است.»

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای واردات دست‌کم ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی تا انتهای سال خبر داد. آنطور که وزیر صمت گفته ساکنان جاده مخصوص هم برای تولید خودروهای برقی دست به کار شدند. چنان‌که در نمایشگاه تحول خودروی امسال، نمونه‌های برقی زیادی از اتومبیل‌های ایرانی (از ری‌را و تارا گرفته تا شاهین برقی) رونمایی شد. علی‌آبادی همچنین به موضوع فراهم‌شدن زیرساخت‌ها برای خودروهای برقی در خیابان‌های تهران هم اشاره می‌کند و می‌گوید نصب شارژرها آغاز شده‌است. وی همچنین معتقد است استقرار ناوگان برقی در پایتخت بدون فرهنگ‌سازی و همراه کردن مردم امکان‌پذیر نیست. 

 قرارداد یک‌میلیارد یورویی شهرداری تهران برای برقی‌سازی ناوگان

همزمان شهرداری تهران نیز اعلام کرده برنامه‌های مفصلی برای گسترش حمل‌ونقل پاک در پایتخت دارد. از جمله مهم‌ترین آن‌ها نوسازی ناوگان اتوبوسرانی است. ناوگانی که امروز بیش از ۸۰ درصد آن عملاً از رده خارج است. علیرضا زاکانی می‌گوید برای تولید ۳ هزار دستگاه اتوبوس نو با تولیدکنندگان داخلی قراردادی با ارزش ۲۸ همت امضا شده است. 

اتوبوس‌هایی که اگر چه با سوخت دیزل تردد می‌کنند، اما تابع تازه‌ترین استانداردهای محیط‌زیستی خواهند بود. با وجود این شهرداری از گسترش ناوگان برقی هم غافل نیست. آنطور که زاکانی می‌گوید این سازمان برای ساخت هزار دستگاه اتوبوس کاملاً برقی با مجموعه‌های دانش‌بنیان داخلی وارد قرارداد شده‌است. 

علیرضا زاکانی، شهردار تهران همچنین در سفر به چین یک بسته یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی برای توسعه حمل‌ونقل برقی امضا کرد. بسته‌ای که شامل واردات هزار دستگاه اتوبوس ۱۲ متری، هزار دستگاه اتوبوس ۱۸ متری، ۱۰ هزار تاکسی، ۱۰ هزار ون و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی است.

 چشم‌بادامی‌ها قول تحویل ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی را در ۶ ماه داده‌اند

زاکانی گفته‌است شیوه تأمین اعتبار این قراردادها کاملاً به‌صورت اقساطی بوده و شهرداری تهران موظف است ظرف یک تا سه سال بدهی خود را با چشم‌بادامی‌ها صاف کند. شنیده‌های خبرنگار ما حاکی از آن است که طرف چینی اعلام کرده در صورت تأمین اعتبار، همه ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی را ظرف شش ماه تحویل تهران خواهد داد!

همچنین زاکانی از رایزنی با پنج مجموعه خودروساز مختلف چینی برای تهیه این بسته یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی خبر داده‌است: «در روزهای جاری هیئت‌های چینی برای نهایی کردن قرارداد و انتخاب انواع خودروهای درخواستی وارد تهران خواهند شد.»

 بانک مرکزی: تأمین ارز بسته برقی‌سازی شهرداری تهران انجام می‌شود

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هیئت دولت اعلام کرد این بانک تأمین اعتبار بسته یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی شهرداری تهران را برای واردات خودروهای برقی پذیرفته‌است. وی همچنین از فراهم کردن اعتبار ویژه واردات ۱۰۰ هزار تاکسی برقی از وعده‌های وزیر صمت خبر داد. 

به این ترتیب می‌توان امیدوار بود دست‌کم با واردات ده‌ها هزار تاکسی برقی (وعده وزیر صمت) و هزاران اتوبوس پاک (وعده شهردار تهران) تا پیش از پایان سال، اتفاقات مهمی در کاهش تولید آلاینده‌ها در پایتخت رخ دهد. اگر چه این تازه ابتدای راه است و شهروندان چشم‌انتظار اقدامات بسیار بیشتری برای کنترل آلودگی هستند.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/