شهرنگار| برچیده شدن بافت فرسوده در جنوب تهران با رشد صدور پروانه ساختمانی
شهرنگار| برچیده شدن بافت فرسوده در جنوب تهران با رشد صدور پروانه ساختمانی

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، آمار صدور پروانه و ساخت‌ وساز در تهران از جهات مختلف از جمله کمبود مسکن و وجود بافت فرسوده در مناطق جنوبی آن دارای اهمیت بسزایی است موضوعی که عدم توجه به آن در دوره گذشته مدیریت شهری باعث ایجاد مشکلات و معضلاتی در حوزه مسکن از جمله تورم […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

آمار صدور پروانه و ساخت‌ وساز در تهران از جهات مختلف از جمله کمبود مسکن و وجود بافت فرسوده در مناطق جنوبی آن دارای اهمیت بسزایی است موضوعی که عدم توجه به آن در دوره گذشته مدیریت شهری باعث ایجاد مشکلات و معضلاتی در حوزه مسکن از جمله تورم در این حوزه و کند شدن نوسازی بافت‌های فرسوده و در واقع نارضایتی شهروندان شده بود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص وضعیت مسکن در پایتخت می‌گوید: آمار صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده حدود هشت سال در رکود بود.

حمیدرضا صارمی افزود: اگر بخواهیم در حوزه شهرسازی به ترک فعل‌های دوره سابق مدیریت شهری اشاره کنیم فقط یکی از آنها بی‌توجهی به نوسازی بافت فرسوده است.

به گفته وی، نوسازی بافت فرسوده توسط مدیریت سابق شهر مغفول ماند لذا با نگاه به وضعیت نوسازی در سال‌های گذشته، متوجه خواهیم شد که در سال ۹۹ کمترین میزان نوسازی و صدور پروانه انجام شده است که همین آمار تفاوت قابل‌توجهی با سنوات گذشته داشت.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تهران باید سالانه ۳۰ هزار پروانه صادر شود تا شهر از فرسودگی فاصله بگیرد اما در دوره گذشته مدیریت شهری به دلیل محدودیت‌هایی که برای صدور پروانه لحاظ می‌شد مردم برای دریافت پروانه با موانع جدی روبه‌رو بودند که این باعث شد سالانه تنها حدود ۶ هزار پروانه صادر شود و این آمار برای شهری مانند تهران وضعیت نگران‌کننده‌ای را رقم زد. 

با آغاز این دوره از مدیریت شهری و در ۲ سال گذشته، شهرداری تهران توجه به حوزه ساخت و ساز و مسکن سازی را از اولویت‌های خود اعلام کرد و بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای جبران کمبودها در موضوع مسکن و ارائه تسهیلات لازم برای نوسازی بافت‌های فرسوده به ویژه در مناطق جنوبی تاکید شد.

همچنین کاهش مدت زمان صدور پروانه در شهر تهران نیز از جمله موضوعاتی بود که با تاکید شهردار و تلاش‌های انجام شده، صورت گرفته است.

سیدمهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در خصوص آمار نوسازی بافت فرسوده در مدیریت جدید شهری یادآور شد: پـس از رکـود شدیدی کـه از سـال ۱۳۹۸ شاهد آن بودیم بـا اتخـاذ تدابیـر لازم از جملـه اصلـاح بنـد ۱۵ ضوابـط طـرح تفصیلـی و همچنیـن دسـتور کار دفاتـر توسـعه محلـی صـدور پروانـه در بافـت فرسـوده سـیر صعـودی بـه خـود گرفـت.

وی گفت: بر همین اساس اقدامات لازم برای رونق حوزه مسکن و ساخت وساز توسط معاونت شهرسازی و سازمان نوسازی در مناطق ۲۲ گانه اجرایی و موضوع ساخت و ساز در تهران از رکود خارج شده و گواه این ادعا ساخت و سازهای سازمان نوسازی در مناطق و امضای تفاهم‌نامه‌هایی است که شهرداری با نهادهای مختلف برای ساخت مسکن منعقد کرده است.

افزایش صدور پروانه و کاهش مدت زمان صدور آن به ویژه در بافت‌های فرسوده در مناطق جنوبی پایتخت از نتایج سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهرداری در این دوره است تا شاهد روند خروج از رکود و ایجاد رونق در حوزه ساخت و ساز باشیم البته به دلیل زمان‌بر بودن ساخت مسکن، نتایج آن در سال‌های آتی نمایان خواهد شد.

در این گزارش سعی کردیم که به بررسی آمار صدور پروانه در چند منطقه جنوبی تهران در نیمه اول سال ۱۴۰۲ و مقایسه آن با مدت زمان مشابه در سال گذشته بپردازیم.

صدور ۵۱۰ پروانه ساختمانی در منطقه ۱۴

بر اساس اعلام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۱۴، در ۶ ماهه اول سال جاری حدود ۵۱۰ پروانه در این منطقه صادر شده که ۱۹۵ مورد آن در بافت فرسوده بوده همچنین مدت زمان صدور پروانه در این منطقه نیز ۴۵ روزه است.

صدور ۱۷۴ پروانه ساختمانی برای بافت فرسوده منطقه ۱۵

شهردار منطقه ۱۵ نیز با اشاره به رشد صدور پروانه‌های ساختمانی در این منطقه می‌گوید: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ صدور ۷۲۹ مورد پروانه ساختمانی و رتبه اول از این حیث در بین مناطق ۲۲ گانه تهران را داشتیم.

محمد شیری افزود: از این تعداد ۱۷۴ مورد آن برای بافت فرسوده صادر شده همچنین میانگین زمانی صدور پروانه ساختمانی در این منطقه ۲۲ روز است که از این نظر نیز رتبه دوم در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران را داریم.

شهرنگار| برچیده شدن بافت فرسوده در جنوب تهران با رشد صدور پروانه ساختمانی

بیش از ۹۰ درصد صدور پروانه ها در منطقه ۱۶ مربوط به پهنه مسکونی است

معاون شهرسازی و معماری منطقه ۱۶ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با مقایسه آمار صدور پروانه‌های صادر شده‌ امسال با سال گذشته افزود: زمان صدور پروانه در سال گذشته ۴۷ روز بود که ۲۹ روز به معاونت شهرسازی و ۱۸ روز مربوط به دفتر خدمات الکترونیک مربوط می‌شد و در سال ۱۴۰۲، زمان صدور پروانه به ۳۰ روز کاهش یافته که ۲۳ روز مربوط به معاونت شهرسازی و هفت روز مربوط به دفاتر خدمات الکترونیک است.

مسعود شبابانی ادامه داد: از ابتدای فروردین تا پایان شهریور سال جاری، ۲۷۷ مورد پروانه صادر شده که ۱۱۷ مورد بافت فرسوده و ۱۲۷ مورد آن تجمیعی بود که ۵۰ مورد تجمیعی ها واقع در بافت فرسوده است.

وی تاکید کرد: این آمار در سال گذشته این گونه بود که ۱۱۴ مورد تعداد کل پروانه های صادر شده بود که ۴۶ مورد مربوط به بافت فرسوده، ۷۴ مورد تجمیعی که ۳۰ مورد از تجمیعی ها در بافت فرسوده واقع شده بود.

شبابانی با اشاره به پروانه‌های صادر شده ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد موارد در پهنه مسکونی و ۱۰ درصد موارد در پهنه تجاری، اداری و مسکونی قرار دارد.

افزایش بیش از ۲ برابری صدور پروانه در منطقه ۱۷

معاون شهرسازی و معماری منطقه ۱۷ نیز با اشاره به رشد محسوس نوسازی در محدوده بافت فرسوده این منطقه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: آمار صدور پروانه در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بافت فرسوده، بیش از دو برابر افزایش یافته بطوریکه از ۱۰۷ مورد در سال ۱۴۰۱ به ۲۶۶ مورد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

علیرضا پارسافر اضافه کرد: همچنین میانگین زمان صدور پروانه در منطقه ۱۷ از ۲۲ روز در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به ۲۰ روز در همین بازه زمانی در سال جاری رسیده است.

وی افزود: بررسی پروژه‌های محرک توسعه جهت اراضی درشت دانه و همچنین شناسایی بلوک‌های واقع در بافت و مرتفع کردن مشکلات موجود جهت تجمیع و نوسازی نیز در دستور کار قرار دارد.

در منطقه ۱۸ صدور پروانه ساختمانی ۳۶ روزه انجام می‌شود

معاونت شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۱۸ نیز تعداد صدور پروانه ساختمانی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ در این منطقه را ۳۳۵ مورد اعلام کرد که ۱۸۰ مورد آن مربوط به بافت فرسوده است ضمن اینکه میانگین مدت زمان صدور پروانه در ۶ ماهه نخست امسال در این منطقه ۳۶ روز بوده است.

رشد بیش از ۳ برابری صدور پروانه در منطقه ۱۹

شهردار منطقه ۱۹ در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، پروانه‌های صادره در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ در این منطقه را ۵۹ مورد عنوان کرد و گفت: پروانه‌های صادره در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ به ۱۹۸ مورد رسیده است.

تورج فرهادی افزود: میانگین زمان صدور پروانه در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ روز بوده و این در حالی است که میانگین زمان صدور پروانه در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به حدود ۲۴ روز کاهش پیدا کرده است.

شهرنگار| برچیده شدن بافت فرسوده در جنوب تهران با رشد صدور پروانه ساختمانی

کاهش مدت زمان صدور پروانه در منطقه ۲۰ به ۳۹ روز

منطقه ۲۰ مساحتی در حدود ۲ هزار ۳۹۴ هکتار دارد که البته ۲۱۰ کیلومترمربع آن در حریم واقع شده است. اما با این حال ۷.۴۲ درصد منطقه را بافت فرسوده به خود اختصاص داده اما نکته قابل توجه این است که در این ۷ درصد از مساحت منطقه، حدود ۳۶۷ هزار و ۴۲۹ نفر زندگی می‌کنند.

شهردار منطقه ۲۰ نیز با اشاره به آمار صدور پروانه ها با بیان اینکه در ۶ ماهه اول سال گذشته ۱۱۶ پروانه صادر شده به خبرنگار ایرنا می‌گوید: این در حالیست که با رفع محدودیت‌ها و ارائه تشویق‌های ساخت و ساز در ۶ ماه سال جاری تعداد ۲۶۲ پروانه صادر شده است.

رضا شنگی یادآور شد: همچنین تعداد پروانه‌های مربوط به بافت فرسوده در نیمه اول سال گذشته ۲۹ مورد بوده و این عدد برای امسال به ۵۶ مورد رسیده علاوه بر این در ۶ ماهه اول امسال مدت زمان صدور پروانه در منطقه را به ۳۹ روز کاهش دادیم.

وی در خصوص چرایی رشد صدور پروانه در این منطقه با تاکید بر اینکه در ضوابط طرح تفصیلی قدیم، مشوق هایی وجود داشت که در بازنگری سال ۹۸، تا اندازه‌ای محدود شد، اضافه کرد: این محدودیت‌ها مجددا برطرف شد و همین امر باعث تشویق مردم برای نوسازی بافت های فرسوده گردید.

به گفته وی، البته از سوی دیگر نیز بدنبال تسهیل‌گری همچون معافیت از پرداخت عوارض در این بخش بودیم و پرونده‌های مرتبط با بافت فرسوده را به صورت ویژه پیگیری می‌کنیم و همین تسهیل‌گری، مشوقی برای سازندگان شد تا پروانه کسب کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص چشم انداز ساخت و ساز منطقه نیز با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن در مناطق شمالی، ساخت و ساز در مناطق جنوبی و حاشیه ای را به یک فرصت برای سازندگان تبدیل کرده است، افزود: بر همین اساس، طی یکی دو سال گذشته ما توانستیم سازندگان مناطق شمالی را در منطقه خود جذب کنیم تا با توجه به راه اندازی قرارگاه مسکن، انبوه سازی را در منطقه تقویت کنیم.

رشد ۷ برابری صدور پروانه در منطقه ۲۱

منطقه ۲۱ از جمله مناطقی است که به دلیل وجد شهرک‌های قدیمی نیاز به ساخت و ساز و نوسازی بافت فرسوده در آن احساس می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در این باره اظهار کرد: «در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۴۲ پروانه شروع عملیات ساختمانی صادر شد که نسبت به سال گذشته ۷ برابر شده است.

رسول براتی گفت: در همین مدت ۶۹ پروانه شهرسازی، ۴ پروانه ساختمان، ۳۴ پروانه تخریب نوسازی و ۶ پروانه تغییر نقشه در منطقه ۲۱ صادر شده است.

وی اضافه کرد: کارنامه عملکرد شهرسازی منطقه ۲۱ در ۶ ماهه نخست سال ۱۴٠۲، بیانگر رشد بیش از ۲٠ درصدی در تایید نماهای ساختمانی است و ۹۳ پرونده نمای ساختمان، تایید شده است.

براتی یادآور شد: در ۶ ماهه سال جاری در بخش‌های مختلف پایان ساختمان، عدم خلاف و پایان کار آپارتمانی در مجموع ۲۶۸ گواهی در این منطقه صادر شده است.

منبع: ایرنا 

انتهای پیام/