توسعه حمل‌ونقل عمومی اصفهان به سمت حاشیه شهر/ نوسازی تاکسی‌ها با پشتوانه بنگاه‌های اقتصادی
توسعه حمل‌ونقل عمومی اصفهان به سمت حاشیه شهر/ نوسازی تاکسی‌ها با پشتوانه بنگاه‌های اقتصادی

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه توجه به شبکه حمل‌ونقل از موضوعات مهم زندگی جوامع بشری است که به بالندگی توسعه اقتصادی و اجتماعی آن‌ها کمک می‌کند؛ مؤلفه‌ای که می‌تواند و باید به عنوان ابزاری برای دستیابی به توسعه پایدار مطرح باشد. این موضوع به حدی حائز اهمیت است که […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه توجه به شبکه حمل‌ونقل از موضوعات مهم زندگی جوامع بشری است که به بالندگی توسعه اقتصادی و اجتماعی آن‌ها کمک می‌کند؛ مؤلفه‌ای که می‌تواند و باید به عنوان ابزاری برای دستیابی به توسعه پایدار مطرح باشد. این موضوع به حدی حائز اهمیت است که کارشناسان حمل‌ونقل شهری آن را در ساختار اجتماعی و اقتصادی زیر بنای توسعه پایدار هر جامعه می‌دانند.

در برنامه‌ریزی حمل‌ونقل شهری سعی می‌شودمعیارها با شاخص‌های توسعه پایدار سازگاری بیشتری داشته باشد تا توسعه پایدار شهری به عنوان یکی از شاخصه‌های رسیدن به توسعه پایدار شهری رقم بخورد اما در حال حاضر مشکلات متعددی از جمله کمبود اعتبارات باعث شده است شرایط کمی و کیفی سفرهای درون شهری شهروندان در بعضی از کلان‌شهرهای کشور با دشواری‌هایی همراه باشد.

به‌رغم تمام مشکلات اقتصادی، مدیریت شهری ششم اصفهان از ابتدای فعالیت خود برای تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی شهر تلاش کرده است تا گامی برای زیست‌پذیرتر شدن و کاهش آلودگی هوای این کلان‌شهر بردارد چراکه بر این باور است پایداری حمل‌ونقل شهری ناشی از برنامه‌ریزی پایدار حمل‌ونقل است.

احداث خط دو مترو و تکمیل رینگ چهارم، از مهم‌ترین پروژه‌های شهر اصفهان است که می‌تواند بار ترافیکی هسته مرکزی شهر را به زیرِ زمین و حاشیه شهر منتقل کند، علاوه بر این اقدامات خوبی برای افزایش ناوگان اتوبوسرانی و خطوط تندرو انجام شده است که تأثیر آن در سطح شهر محسوس است.

با توجه به اینکه سیاست‌گذاری حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهر اصفهان، توسط کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر انجام می‌شود، به‌منظور آگاهی از اقدامات این کمیسیون در سال جاری، گفت‌وگویی را با ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

مهم‌ترین دستاورهای حمل‌ونقلی شورای ششم شهر اصفهان در سال ۱۴۰۱ چه بوده است؟

زمانی که این دوره مدیریت شهری فعالیت خود را آغاز کرد، تعداد ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان کمتر از ۶۵۰ دستگاه بود که این تعداد برای حجم بالای تقاضای سفر در اصفهان، به هیچ عنوان کافی نبود؛ حتی در مقطعی از زمان ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس با میانگین عمر حدود ۹ سال در نصف‌جهان در حال خدمت‌رسانی بود، در حالی که این میانگین تا چهار سال هم رسیده بود.

با توجه به اینکه باید اقدام عاجل برای افزایش تعداد ناوگان و کاهش میانگین عمر آن انجام می‌شد، این ناوگان در سال ۱۴۰۱ به حدود ۹۵۰ دستگاه با میانگین عمر حدود شش سال رسید و اقدام مناسبی در این راستا انجام شد.

بودجه بسیار سنگینی برای تکمیل خط یک و ادامه پروژه احداث خط دو مترو در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شد که در همین راستا حفاری تونل‌ها به‌ویژه از جبهه شمال شرقی پیشرفت بسیار خوبی داشته است و دستگاه حفار از جبهه غربی در حال حاضر به ایستگاه خلجا رسیده است.

برای تکمیل و تجهیز خط دو مترو، قراردادی به ارزش حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان با شرکت مپنا در سال جاری منعقد شد که از نظر مبلغ در تاریخ شهرداری اصفهان بی‌نظیر است و می‌تواند کمک بسیار مؤثری در احداث این خط داشته باشد؛ در حال حاضر مسائل این قرارداد حل شده است، تمام موافقت‌ها دریافت و مجوزها نیز از سوی دولت صادر شده است.

تکمیل حلقه حفاظتی شهر اصفهان با توجه به تأثیر آن در حمل‌ونقل عبوری، منطقه‌ای و محلی در اطراف این معبر در دستور کار بوده که اقدام بسیار مهمی است؛ اقدامات در رابطه با هوشمندسازی حوزه حمل‌ونقل و ترافیک از جمله خواسته‌های مهم شورای اسلامی شهر در سال ۱۴۰۱ بوده است که با توجه به اقدامات انجام شده به‌نظر می‌رسد به اهداف مورد نظر دست پیدا کرده‌ایم اما باید سال‌های آینده فعالیت بیشتری در این حوزه انجام شود، زیرا بخش عمده‌ای از هوشمندسازی در شهرهای بزرگ، مربوط به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است.

ایجاد فرهنگ مناسب برای مباحث حمل‌ونقلی همچون حذف جداکننده‌های فیزیکی و جایگزینی خط‌کشی معابر نیز در دستور کار بوده است؛ با توجه به اینکه برای جداسازی خط‌های (باندهای) مختلف معابر، به‌صورت مرسوم از موانع فیزیکی همچون نرده و جداکننده‌ها استفاده می‌شود، علاوه بر خطرآفرینی و تحت تأثیر قرار دادن منظره شهر، هزینه بیشتری دارد و در مواقع اورژانسی نیز ممکن است مشکلاتی را به‌وجود آورد، لذا خط‌کشی در دستور کار است که بسیاری از این مشکلات به‌واسطه آن رفع می‌شود؛ همچنین مسیرهای دوچرخه با استفاده از خط‌کشی از مسیر خودروها جدا می‌شود که می‌تواند به سیما و منظر شهر نیز کمک کند.

چه سیاستی درباره خطوط تندروی اتوبوسرانی اصفهان دارید؟

با توجه به اینکه کلان‌شهرها ناگزیر هستند که خطوط تندرو را برای شهر و شهروندان ایجاد کنند، لذا این خطوط باید در قالب خطوط BRT یا خطوط ویژه توسعه یابد؛ در سال ۱۴۰۱ شاهد افتتاح یک خط اتوبوس ویژه یا تندرو از سه‌راه درچه تا خیابان نیرو بودیم که می‌تواند برای شهروندانی که قصد تردد از سمت شرق به غرب اصفهان را دارند، سهولت ایجاد کند.

با توجه به اینکه در آینده مجبور هستیم معابر را بیشتر به حمل‌ونقل عمومی که یکی از آن‌ها خطوط BRT اختصاص دهیم، ایجاد خطوط دیگر تندرو نیز در دست مطالعه است.

با توجه تاکید بر توسعه حمل‌ونقل عمومی با رویکرد محرومیت‌زدایی، مدیریت شهری اصفهان چه میزان در این خصوص موفق بوده است؟

در سال جاری سعی کردیم امکانات حمل‌ونقلی شهر اصفهان را در مناطق کم‌برخوردار بیشتر توسعه دهیم که احداث خط دو مترو نیز طبق همین رویکرد است که نخستین ایستگاه آن از سمت دارک در محدوده زینبیه است تا بتواند علاوه بر توسعه این منطقه، خدمات مطلوب‌تری را در اختیار ساکنان این مناطق قرار دهیم.

همچنین نوع اتوبوس‌هایی که در گذشته برای مناطق حاشیه‌ای استفاده می‌شد، ممکن بود اتوبوس‌هایی باشد که چند سال در خطوط دیگر فعال بوده است که این رویه در حال اصلاح است و در خطوط این مناطق ناوگان با کیفیت بهتری در حال خدمت‌رسانی است.

امسال برای فراهم‌سازی امکانات رفاهی ناوبران حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان اعم از اتوبوس و تاکسی چه اقداماتی انجام شد؟

موضوع نوسازی ناوگان تاکسیرانی از مسائل مهمی است که مدیریت شهری اصفهان پیگیر آن بوده است و در روزهای اخیر نیز تلاش کردیم با شرکت فولاد مبارکه وارد گفت‌وگو شویم و در قالب وام‌های بانکی با پشتوانه بنگاه‌های اقتصادی از امکانات این شرکت برای این موضوع استفاده کنیم.

سطح خدماتی که به رانندگان تاکسی ارائه می‌شود نیز مطلوب‌تر شده است و با احداث کلینیک خودرو در مجموعه تاکسیرانی موافقت شده است که رانندگان سال آینده می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند؛ همچنین استفاده از ظرفیت این مجموعه در خدمات دیگری همچون سرویس مدارس در دستور کار بوده است.

به‌رغم اینکه بخش خصوصی در مجموع همه‌کاره تاکسیرانی است، اما مدیریت شهری از باب نظارت و توسعه سهم تاکسیرانی، برای کمک به این مجموعه مصمم است. در حال حاضر سطح خدماتی که به ناوبران حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان ارائه می‌شود، باید به‌صورت کامل همچون کارمندان شهرداری باشد که پیگیر این موضوع هستیم تا این رانندگان بتوانند از خدمات صددرصدی استفاده کنند.

خدمات رفاهی نظیر وجود محل اسکان برای فعالان حوزه اتوبوسرانی و مترو در شهرهای مختلف همچون شهرهای زیارتی نیز در دستور کار مدیریت شهری اصفهان است.