تشدید بحران مسکن در لوکزامبورگ/ سانچی، اولین شهر خورشیدی هند
تشدید بحران مسکن در لوکزامبورگ/ سانچی، اولین شهر خورشیدی هند

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «فرانسه میزبان مسیرهای اتوبوس‌رانی ۱۰۰ درصد انرژی پاک»، «تشدید بحران مسکن در لوکزامبورگ»، «آلمان میزبان قدرتمندترین ابررایانه جهان»، «سرعت گرفتن هوشمندسازی پایتخت اسکاتلند»، «موفقیت اعمال قوانین ممنوعیت پلاستیک در کاهش آلودگی»، «کاهش استفاده از خودروهای شخصی در ایرلند»، «سانچی، اولین شهر خورشیدی هند»، «کاهش […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «فرانسه میزبان مسیرهای اتوبوس‌رانی ۱۰۰ درصد انرژی پاک»، «تشدید بحران مسکن در لوکزامبورگ»، «آلمان میزبان قدرتمندترین ابررایانه جهان»، «سرعت گرفتن هوشمندسازی پایتخت اسکاتلند»، «موفقیت اعمال قوانین ممنوعیت پلاستیک در کاهش آلودگی»، «کاهش استفاده از خودروهای شخصی در ایرلند»، «سانچی، اولین شهر خورشیدی هند»، «کاهش قدرت خرید بریتانیایی‌ها به‌دنبال افزایش قیمت سوخت»، «تأسیس انبار برای زباله‌های دریایی کانادا» و «لندن، اولین شهر بدون خودروی جهان در آینده» را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

فرانسه میزبان مسیرهای اتوبوس‌رانی ۱۰۰ درصد انرژی پاک

آنتیب یکی از شهرهای ساحلی پرتردد فرانسوی به‌شمار می‌رود که همه ساله بیش از ۱۲ میلیون نفر در معابر آن در حال عبور و مرور هستند. این شهر میزبان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های حمل‌ونقل غیرشهری فرانسه است که کاهش انتشار کربن ناشی از تردد در آن می‌تواند نقش مهمی در تحقق اهداف پایدار کل کشور ایفا کند.

مدیران آنتیب با هدف کاهش انتشار کربن و کمک به تحقق اهداف صفر تولید گازهای گلخانه‌ای، اجرای طرح مسیرهای اتوبوس‌رانی انرژی پاک را در سراسر معابر قلمرو آغاز کرده و مدعی شده‌اند به‌زودی تمام اتوبوس‌هایی که در این خیابان‌ها تردد خواهند کرد از نوع الکتریکی خواهند بود. طرح توسعه مسیرهای صددرصد پاک آنتیب به‌عنوان بخشی از مراحل تکمیل فرایند خود انتقال انرژی را نیز در بر خواهد گرفت که اجرای این مرحله به‌تازگی آغاز شده و قرار است به دنبال آن ۱۲۳ اتوبوس شهری با خودروهای الکتریکی جایگزین شود. در حال حاضر ۱۰۷ مورد از اتوبوس‌های الکتریکی در مسیرهای شهر فعالیت خود را آغاز کرده و قرار است تا پایان سال ۲۰۲۴ تعداد ۱۶ اتوبوس برقی دوطبقه نیز به آن‌ها افزوده شود.

آنتیب اولین شهر فرانسوی میزبان خیابان‌های صددرصد پاک خواهد بود و به عنوان الگویی برای توسعه مسیرهای مشابه در کشور و جهان عمل خواهد کرد.

تشدید بحران مسکن در لوکزامبورگ/ آلمان میزبان قدرتمندترین ابررایانه جهان

تشدید بحران مسکن در لوکزامبورگ

اگرچه لوکزامبورگ به‌واسطه درآمدهای بالای مشاغل یکی از محبوب‌ترین کشورهای جهان برای مهاجران به‌شمار می‌رود، با این حال از نظر مسکن در وضعیتی بحرانی به سر می‌برد. نتیجه تحقیقات مختلف حاکی از آن است که به دنبال افزایش حداقل حقوق سالانه کشور از دو هزار و ۳۰۰ یورو در ماه، نرخ مسکن به ازای هر یک متر مربع به میزان ۱۰ هزار یورو افزایش پیدا می‌کند. همین رویداد، بحران مسکن در این کشور را به‌عنوان یکی از ثروتمندترین قلمروهای جهان، تشدید کرده و به افزایش اعتراضات مردمی دامن زده است.

بالا رفتن نرخ مسکن زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که بدانیم سرانه تولید ناخالص داخلی در لوکزامبورگ در سال گذشته از ۱۲۵ هزار یورو نیز بالاتر رفت. بحران مسکن در لوکزامبورگ پدیده جدیدی نیست، با این حال طی چند سال گذشته از شدت بیشتری برخوردار شده و همین امر نارضایتی میان شهروندان را افزایش داده است.

آلمان میزبان قدرتمندترین ابررایانه جهان

آلمان به‌زودی میزبان قدرتمندترین ابررایانه جهان خواهد بود که تغذیه برق آن در راستای استانداردهای اتحادیه اروپا سبز خواهد بود. به تصمیم کمیسیون اروپا نخستین و قدرتمندترین ابررایانه اروپا در مرکز ابر محاسباتی یولیخ (JSC) در غرب آلمان قرار خواهد گرفت. این خبر نه تنها در صحنه فناوری، بلکه در بسیاری از زمینه‌های تحقیق، نوآوری و توسعه بسیار ارزشمند است، زیرا عملیات این ابر ماشین جدید در اختیار استارت‌آپ‌هایی خواهد بود که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا مدل‌های خود را روی آن آموزش دهند.

این ابررایانه ژوپیتر نام‌گذاری شده است و برای توصیف قدرت عملیاتی آن، اصطلاح کلان‌مقیاس (exascale) به کار می‌رود. کامپیوترهای کلان‌مقیاس بسیار قدرتمند هستند و توانایی انجام یک کوئینتیلیون عملیات ریاضی در هر ثانیه دارند. کوئینتیلیون برابر با عدد ۱۰ به توان ۱۸ است.

این نوع ظرفیت باورنکردنی به مصرف انرژی زیادی نیاز دارد که در محدوده ۱۵ مگاواتی محاسبه می‌شود. برای پاسخ به این نگرانی به‌ویژه در دوره‌ای که انرژی مبحثی حساس و پیچیده است، توسعه‌دهندگان اعلام کرده‌اند که ژوپیتر به‌طور کامل از برق سبز تغذیه می‌کند. در عین حال فناوری خنک‌کننده این ابررایانه امکان استفاده هوشمندانه از گرمای تولید شده اضافی را برای گرم نگه‌داشتن محوطه تحقیقاتی فراهم می‌آورد.

سرعت گرفتن هوشمندسازی پایتخت اسکاتلند

فراگیری دیجیتالی و بهبود کیفیت هوا مهم‌ترین پروژه‌های ارائه شده در هوشمندسازی ادینبرو، پایتخت اسکاتلند، به‌شمار می‌رود که مرحله اول آن به‌تازگی با موفقیت به پایان رسید؛ پروژه‌های هوشمندسازی این شهر از دیجیتالی کردن سطل‌های زباله تا مدیریت ترافیک هوشمند توانسته زودتر از موعد مورد نظر به پایان برسد.

پایان موفقیت‌آمیز مرحله اول هوشمندسازی ادینبرو به مدیران کمک خواهد کرد خدمات شهری را با کیفیت بالاتر در اختیار شهروندان قرار دهند که این امر به سهم خود افزایش رضایتمندی مردم را به دنبال خواهد داشت. گزارش‌ها حاکی از آن است که طرح‌های ارائه شده در مرحله اول هوشمندسازی شهری حتی پیش از تکمیل نهایی نیز به بهبود قابل‌توجه فراگیری اجتماعی شهروندان منجر شده بود.

جایگزینی یک مرکز کنترل قدیمی که بیش از این برای ارائه خدمات امروزی شهر مناسب نبود با یک مرکز هوشمند جدید با قابلیت دریافت داده‌های زمان واقعی در تمام شبانه‌روز، از دیگر تدابیر هوشمندسازی مدیران شهر ادینبرو محسوب می‌شود که اجرای آن آغاز شده و قرار است بهبود جریان ترافیک، زیرساخت‌های حمل‌ونقل و طراحی شهری را در پی داشته باشد، ضمن این‌که در به حداقل رساندن نرخ انتشار گازهای آلاینده نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

تشدید بحران مسکن در لوکزامبورگ/ آلمان میزبان قدرتمندترین ابررایانه جهان

موفقیت اعمال قوانین ممنوعیت پلاستیک در کاهش آلودگی

کیسه‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف معضلی برای دنیای امروز و بحرانی برای آینده هستند، بنابراین لازم است روند تولید و مصرف آن‌ها شاهد تغییرات بیشتری باشد زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف پلاستیک تحت تأثیر قوانین بازدارنده رو به کاهش رفته است.

گفته می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد پلاستیک‌ها در اقیانوس‌ها بیشتر از ماهی‌ها خواهد بود. به این ترتیب کشورهای سراسر جهان در فوریه ۲۰۲۲ به‌طور رسمی بر سر نیاز به وجود یک معاهده قانونی الزام‌آور در سازمان‌ملل برای پایان دادن به آلودگی پلاستیکی جهانی توافق و برای دستیابی به آن ضرب‌الاجلی بلندپروازانه تا ۲۰۲۴ تعیین کردند، با این وجود نگران هستند که معاهده یادشده شامل اهدافی برای کاهش تولید کلی پلاستیک نباشد.

ممنوعیت کیسه‌های پلاستیکی در جهان تاکنون بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. این قانون در کالیفرنیا مصرف کیسه‌های پلاستیکی نازک را تا ۷۱.۵ درصد کاهش داد.

تحقیقات نشان می‌دهد که اعمال مالیات بر مصرف پلاستیک نیز مؤثر است و بر اساس بررسی‌های سال ۲۰۱۹، عوارض و مالیات منجر به کاهش ۶۶ درصدی استفاده از پلاستیک‌ها در دانمارک، کاهش بیش از ۹۰ درصدی در ایرلند، کاهش بین ۷۴ تا ۹۰ درصدی در آفریقای جنوبی، بلژیک، هنگ‌کنگ، واشنگتن دی‌سی و کاهش حدود ۵۰ درصدی در بوتسوانا و چین شده است.

کاهش استفاده از خودروهای شخصی در ایرلند

شهروندان بوکسفورد در ایرلند با استفاده از دوچرخه‌های برقی اشتراکی به کاهش آلودگی هوا کمک قابل‌توجهی می‌کنند. همزمان با تلاش‌های مداوم برای ترویج دوچرخه‌سواری و کاهش استفاده از خودروهای شخصی به منظور کاهش ازدحام و آلودگی هوا، یک سرویس دوچرخه برقی اشتراکی در شهر وکسفورد ایرلند ارائه شده است. ۴۰ مکان مشخص در سراسر شهر برای پارک کردن این دوچرخه‌های برقی در نظر گرفته شده که نزدیک بیشتر فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و ورزشگاه‌های وکسفورد واقع شده‌اند. علاوه بر این ممکن است مکان‌های بیشتری برای پارک کردن دوچرخه‌های برقی اشتراکی در نظر گرفته شود.

این دوچرخه‌ها تاکنون بیش از ۱۷۰ هزار کیلومتر را طی کرده‌اند و باعث شده است مسافت طی شده توسط خودروهای شخصی حدود ۲۴ هزار کیلومتر کاهش پیدا کند، میزان انتشار گاز کربن دی اکسید نیز ۲۵۰۰ کیلوگرم کمتر شده است.

به نظر می‌رسد که تعداد این دوچرخه‌های برقی اشتراکی در بوکسفورد به‌تدریج افزایش پیدا کند و احتمالاً یک چهارم رانندگان ایرلندی در پنج سال آینده دیگر از خودروی شخصی استفاده نکنند و بیشتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی بهره ببرند.

سانچی، اولین شهر خورشیدی هند

اگرچه هندوستان در مبارزه با تغییرات اقلیمی خیلی موفق عمل نکرده، با این حال به‌تازگی دولت تدابیری برای خورشیدی کردن شهرها ارائه داده است. دولت مرکزی هند مدعی شده است که با هدف تقویت اتخاذ انرژی تجدیدپذیر، کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای در نظر دارد یکی از شهرهای هر ایالت را به‌طور کامل از نیروی حاصل از پنل‌های خورشیدی بهره‌مند کند که در این راستا، سانچی به‌عنوان اولین شهر خورشیدی کشور شناخته شده است.

خورشیدی‌ترین شهر هند همچون الگویی برای ترویج استفاده از انرژی تجدیدپذیر در سراسر کشور عمل خواهد کرد که به دنبال آن، تحقق اهداف پایدار دولت تسهیل خواهد شد.

محققان ادعا کرده‌اند که اقدامات انجام شده برای خورشیدی کردن سانچی کاهش ۱۴ هزار و ۳۲۴ تن گاز دی اکسید کربن در هر سال را به دنبال خواهد داشت که اثربخشی این مقدار بر محیط زیست معادل با کاشت بیش از ۲۳۸ هزار اصله درخت در شهر است.

تشدید بحران مسکن در لوکزامبورگ/ آلمان میزبان قدرتمندترین ابررایانه جهان

کاهش قدرت خرید بریتانیایی‌ها به‌دنبال افزایش قیمت سوخت

افزایش قیمت سوخت در بریتانیا هزینه‌های بالای زندگی را در این کشور تشدید کرده و قدرت خرید مردم را به‌شدت پایین آورده است. بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده، ساکنان بریتانیا در ماه گذشته بسیاری از هزینه‌های غیرضروری خود را حذف کرده‌اند. کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا از رشد ۲.۷ درصدی برای کل فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به سپتامبر ۲۰۲۲ خبر داد که ضعیف‌تر از افزایش ۴.۱ درصدی در ماه آگوست است.

علاوه بر این، نرخ تورم بالای بریتانیا کاهش یافته، اما در ماه آگوست به ۶.۷ درصد رسیده که بیش از سه برابر هدف دو درصدی بانک مرکزی انگلستان است.

معیارهای فروش مشابه کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا که برای تغییرات در فضای فروشگاه‌ها تنظیم می‌شود نیز کاهش یافته و از ۴.۳ درصد در آگوست به ۲.۸ درصد رسیده است. ارقام فروش منتشر شده توسط کنسرسیوم برای تورم تعدیل نشده و احتمالاً نشان‌دهنده کاهش حجم فروش در ماه گذشته نسبت به آگوست است.

تأسیس انبار برای زباله‌های دریایی کانادا

یک سازمان غیرانتفاعی کانادایی که برنامه‌های واکنش جهانی به آلودگی پلاستیکی را با هدف پایان دادن به آلودگی پلاستیکی اقیانوس‌ها اجرا می‌کند، به‌تازگی یک انبار جدید برای قرار دادن زباله‌های اقیانوسی پلاستیکی افتتاح کرده است، این انبار زیرساخت‌های ضروری برای منحرف کردن زباله‌های پلاستیکی از محل‌های دفن زباله و کاهش آلودگی اقیانوس‌ها را فراهم کرده است.

سازمان یادشده قصد دارد که یک انبار جدید برای زباله‌های پلاستیکی در بریتیش کلمبیا تأسیس کند تا ساکنین زباله‌های پلاستیکی دریایی خود را در این انبار قرار دهند و به کاهش آلودگی سواحل کمک کنند. زباله‌هایی که به انبارهای در نظر گرفته شده منتقل می‎‌شوند، ممکن است در موقعیت و شرایط دیگر مورد استفاده قرار بگیرد که این روش به بهبود اقتصاد دایره‌ای کمک قابل‌توجهی می‌کند.

تخمین زده می‌شود که ظرفیت انبار پلاستیکی اقیانوسی کانادا تا سال ۲۰۲۵ تکمیل خواهد شد، این انبار می‌تواند موادی مانند وسایل ماهیگیری رها شده، تجهیزاتی از جمله تور، طناب، پلاستیک سخت، فوم پلی استایرن و غیره را در خود جای دهد، سپس مواد جمع‌آوری شده در انبار به یک مرکز پردازش منتقل می‌‎شود تا دسته‌بندی، تمیز و بازیافت شوند.

کارشناسان روش‌های مؤثری برای بازیافت پلاستیک‌های اقیانوسی و دریایی ارائه کرده‌اند که میزان انتشار کربن را کاهش می‌دهد و به افزایش ظرفیت محل دفن زباله نیز کمک می‌کند.

لندن، اولین شهر بدون خودروی جهان در آینده

نتیجه بررسی‌های مختلف حاکی از آن است که احتمالاً لندن، پایتخت بریتانیا، اولین شهر بدون خودروی جهان باشد که تا سال ۲۰۵۰ رویکرد تردد صفر وسایل‌نقلیه در آن محقق خواهد شد. نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد که آمستردام در هلند، توکیو در ژاپن، کپنهاگ در دانمارک و پکن در چین نیز سال‌ها پس از لندن در لیست اولین شهرهای بدون خودروی جهان قرار خواهند گرفت.

جالب این‌که یک متخصص هوش مصنوعی پس از مشاهده این نتایج، تصویری کلی از شهرهای اروپایی تا ۲۵ سال آینده ایجاد کرد که در آن بریتانیا در توسعه زیرساخت‌های سبز تردد از چین، عربستان و اروپا پیشی گرفته بود.

تشدید بحران مسکن در لوکزامبورگ/ آلمان میزبان قدرتمندترین ابررایانه جهان