بخشی از مسئولیت‌ها در حوزه گردشگری به مدیریت شهری واگذار شود
بخشی از مسئولیت‌ها در حوزه گردشگری به مدیریت شهری واگذار شود

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، مصطفی نباتی‌نژاد در حاشیه برگزاری اجلاسیه رؤسای کمیسیون‌های گردشگری شوراهای کلان‌شهرهای کشور در کرمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موضوع و مفهوم گردشگری، به‌رغم ظرفیت و مزیت نسبی که برای شهرهای ما به ارمغان می‌آورد، از بعد فرهنگی نیز پیام حفاظت و حراست از میراث فرهنگی و […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

مصطفی نباتی‌نژاد در حاشیه برگزاری اجلاسیه رؤسای کمیسیون‌های گردشگری شوراهای کلان‌شهرهای کشور در کرمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موضوع و مفهوم گردشگری، به‌رغم ظرفیت و مزیت نسبی که برای شهرهای ما به ارمغان می‌آورد، از بعد فرهنگی نیز پیام حفاظت و حراست از میراث فرهنگی و انتقال معارف و میراث ناملموس را دارد.

وی با بیان اینکه گردشگری از بعد اقتصادی می‌تواند به عنوان یک اقتصاد پاک و حلال تعریف شود و محور توسعه پایدار شهرها و کلان‌شهرها باشد، افزود: این بخش خواسته یا ناخواسته در ساختار شهرداری‌ها مورد بی مهری قرار گرفته است؛ بنابراین اجلاسیه کلان‌شهرها به ابتکار شورای اسلامی شهر کرمان برای هم‌اندیشی و هم‌فکری تشکیل شد تا موضوع گردشگری بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مفاهیمی همچون عمران، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی، حمل‌ونقل و ترافیک در ساختار مدیریت شهری تثبیت شده، اما هر شهری در ایران در رابطه با حوزه گردشگری به نحوی متفاوت برخورد کرده است و هنوز وحدت رویه ساختاری و فرایندی در رابطه با آن موجود نیست.

نباتی‌نژاد با اشاره به اهمیت مباحثی همچون ابعاد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، ابعاد برگزاری رویدادها، توجه به برند گردشگری شهرها و بازاریابی و خدمات پیرامون آن اضافه کرد: در جریان این اجلاس، نمایندگان کلان‌شهرها به اشتراک دیدگاه و دانش مبادرت کردند که محور اصلی آن تقویت ساختار بود.

وی خواستار انتقال بخش قابل توجهی از وظایف حوزه گردشگری و میراث به شهرداری‌ها شد و ادامه داد: ضرورت دارد سایر ارکان حاکمیت در دولت، مجلس و قوه قضائیه به‌ویژه مجلس تفویض اختیاراتی در حوزه گردشگری از حاکمیت و اداره کل داشته باشد و مقررات‌زدایی در این زمینه انجام شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان با انتقاد از اینکه موضوع مردمی‌سازی حکمرانی در مجلس دهم و مدیریت واحد شهری در مجلس نهم ناقص ماند، خواستار توجه داوطلبان انتخابات مجلس به این موضوع شد و گفت: برای بازگشت اعتماد مردمی و توسعه پایدار در شهرها، باید بخشی از مسئولیت‌ها در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی به حوزه مدیریت شهری واگذار شود.

نباتی‌نژاد افزود: امیدواریم با تثبیت ساختار در شورای اسلامی شهرها و مدیریت ارشد شهرداری‌ها به صورت استاندارد و متحد یا در سطح معاونت و سازمان، بهتر به این مهم بپردازیم تا اعتماد عمومی در شهرها بالاتر برود و رونق بگیرد.