به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، مسئله اصلی امروز ما در شهر تهران، موضوع حملونقل عمومی است. یکی از خواستهها و نیازهای جدی مردم تهران هم در دوره قبل و هم در دوره فعلی، براساس نظرسنجیها پس از آلودگی هوا، موضوع حملونقل است. حملونقل یکی از عوامل مؤثر در آلودگی هواست؛ لذا پاکشدن و توسعه […]
به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،
مسئله اصلی امروز ما در شهر تهران، موضوع حملونقل عمومی است. یکی از خواستهها و نیازهای جدی مردم تهران هم در دوره قبل و هم در دوره فعلی، براساس نظرسنجیها پس از آلودگی هوا، موضوع حملونقل است. حملونقل یکی از عوامل مؤثر در آلودگی هواست؛ لذا پاکشدن و توسعه حملونقل عمومی جزو اهداف مدیریت شهری یعنی شورای شهر و شهرداری تهران بوده است. در راستای این مهم، کار فوقالعادهای در بودجه۱۴۰۲شهرداری تهران رقم خورد و علاوه بر بودجه هر ساله، اعتبار ۱۰هزار میلیارد تومانی برای حوزه حملونقل عمومی اضافه کردیم تا دست شهردار تهران برای انعقاد قرارداد و خرید واگن مترو، اتوبوس و تاکسی باز شود.
ما قراردادی از سال ۱۳۹۵برای خرید واگن داشتیم و بر اساس این قرارداد قرار بود شرکت چینی ۶۳۰دستگاه واگن را با همکاری شرکت واگنسازی تهران و با تامین اعتباری که از طریق دولت انجام میشد، در اختیار متروی تهران قرار دهد، اما این قرارداد طی ۷سال گذشته بهرغم پیگیریهای متعدد بینتیجه ماند که خوشبختانه مدتی پیش توسط شهرداری تهران و با کمک دولت، گشایشی در اعتبار ارزی این قرارداد صورت گرفت که نهتنها ۶۳۰ دستگاه، بلکه ۱۶۱دستگاه واگن دیگر اضافه شد.
در سفری که شهردار تهران به چین داشت قرارداد نهایی با شرکت مربوطه امضا شد و زمانبندی تحویل این واگنها به ۴۸ماه کاهش یافت و قول دادند نخستین واگنها را نیز از سال آینده به تهران تحویل دهند. این اقدام ارزشمند است چرا که در توسعه ناوگان حملونقل عمومی اولویت نخست، متروست.
در زمان آغاز به کار شورای ششم بارها به شهرداری تهران تأکید داشتیم که نسبت به تکمیل خطوط ۶ و ۷مترو اهتمام جدی داشتهباشند تا ۷خط کامل مترو در تهران داشته باشیم و خوشبختانه این مورد نیز توسط شهرداری با جدیت دنبال میشود و هر چند وقت یکبار شاهد بهرهبرداری ایستگاههای جدید مترو هستیم همین مهم منجر به افزایش ظرفیت حمل مسافر این ناوگان ریلی میشود. مترو از حیث انبوهبر، سریع، پاک و ارزان بودن دارای اهمیت زیادی است و بهدلیل این ۴ویژگی روی توسعه این ناوگان تأکید میکنیم. بهرغم اینکه بنده انتقادات زیادی نسبت به عملکرد شهرداری تهران در حوزه توسعه ناوگان حملونقل عمومی داشتم، چرا که بهنظر بنده شهرداری پیش از این، توسعه حملونقل عمومی را در دستور کار قرار نداده بود، درحال حاضر شاهد هستیم اتفاقات خوبی برای مترو و اتوبوس پایتخت رقم میخورد.
خوشبختانه شهرداری تهران با برخی از تولیدکنندگان داخلی برای واردات اتوبوس قرارداد بسته که اگر به تعهدشان عمل کنند باید تا پایان سال شاهد ورود ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس به سیستم اتوبوسرانی باشیم و علاوه بر این گفته شده که شهرداری تهران از دولت مجوز واردات ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس دست دوم را دریافت کرده که در مجموع چشمانداز خوبی را در حوزه حملونقل شاهد خواهیم بود.
با ورود واگنهای جدید به مترو و افزایش اتوبوس اگر نیاز به جذب نیروی جدید برای راهبری قطار و اتوبوس بود، شهرداری تهران باید تصمیمگیریهای لازم را در این خصوص انجام دهد تا در این زمینه با کمبودی مواجه نشویم و پیگیریهای لازم را در این رابطه انجام خواهیم داد.
انتهای پیام/