اصفهان در شهرسازی مدرن باید صاحب مکتب باشد
اصفهان در شهرسازی مدرن باید صاحب مکتب باشد

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا اسکندری امروز _چهارشنبه دهم آبان‌ماه_ در سلسله میزگردهای تخصصی بازآفرینی شهری با موضوع حلقه‌های اندیشه‌ورز با اشاره به تأکیدات و سخنان مقام معظم رهبری در این خصوص اظهار کرد: نظام حکمرانی نیاز به اصلاح و استفاده از منابع دارد که بر این اساس، سند […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا اسکندری امروز _چهارشنبه دهم آبان‌ماه_ در سلسله میزگردهای تخصصی بازآفرینی شهری با موضوع حلقه‌های اندیشه‌ورز با اشاره به تأکیدات و سخنان مقام معظم رهبری در این خصوص اظهار کرد: نظام حکمرانی نیاز به اصلاح و استفاده از منابع دارد که بر این اساس، سند تحول دولت تهیه و موضوعات مختلف از جمله مسکن و شهرسازی مورد تأیید و مدنظر قرار گرفت.

وی با اینکه در این سند چالش‌ها مطرح و راهبردها مورد توجه قرار گرفت، افزود: به‌عنوان مثال باید علاوه بر شناسایی مشکلات مسکن، راهکاری برای دسترسی محرومان به مسکن یا سامان دادن به حوزه اجاره ارائه شود، راهبردهای دولت در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب تنظیم شد.

پژوهشگر حوزه مسائل شهری ایران حلقه‌های اندیشه‌ورز در خصوص حکمرانی مردم در گام دوم انقلاب به یک جمع‌بندی رسیدند، گفت: هیئت‌های اندیشه‌ورز از چندسال گذشته در بسیج تشکیل شد، هیئت اندیشه‌ورز واژه‌ای برابر دیدگاه اتاق فکر است، به تعبیر رهبری واژه اتاق فکر فرنگی است و هیئت اندیشه‌ورز مورد تاکید ایشان است، مفهوم هیئت برای عموم مردم قابل درک است.

اسکندری با بیان اینکه اندیشکده‌ها شرکت‌های انتفاعی و وابسته به دانشگاه‌ها، حتی گاهی وابسته به احزاب سیاسی هستند، ادامه داد: در آفریقای جنوبی گروه‌هایی که در سطح محلات از دل گفت‌وگو میان معماران و مردم شکل گرفته است که یکی از نتایج آن سازه دو طبقه مسکن است، در این صورت جامعه محلی نسبت به این تصمیمات احساس تعلق دارد.

پژوهشگر در مسائل شهری ایران با اشاره به تجربه موفق در خصوص ارتقای تدریجی مسکن در نیشابور خاطرنشان کرد: درواقع رفع خطر انجام شد، گروهی از محله برای رفع مشکل اقدام کردند و از این طریق ارتباط بین متخصصان و جامعه برقرار شد.

وی با اشاره به اینکه اندیشکده‌ها ۱۹ سند شناسایی کردند که از این تعداد ۱۱ مورد را هر اندیشکده می‌تواند تولید کند، گفت: در خصوص موضوعات مختلف می‌توانیم سند تولید کنیم، سندها شامل تک‌نگاشت، گزارش پژوهش و دیدگاهی است.

اسکندری با بیان اینکه بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول دولت باید مسائل را میان مردم ببریم تا آن‌ها از نگاه خود ریشه‌یابی کنند، تصریح کرد: تاکنون فقط نیازسنجی انجام شده است، اما هیچ‌گاه مشکلات را ریشه‌یابی نکرده‌ایم، کارگروه‌های محله‌محور این دیدگاه را به‌وجود می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: اگر با مشکل مسکن و ناپایداری مواجه هستیم، تمام افراد می‌توانند در قالب کارگروه‌های مسئله‌محور به دلایل ایجاد این مسئله بپردازند، سپس نتایج توسط حلقه‌های میانی مانند سمن‌ها و شهرداری‌ها به گوش بالادستی‌ها می‌رسد، درواقع حلقه‌های میانی با هیئت‌های مسئله‌محور تکمیل می‌شود.

پژوهشگر مسائل شهری ایران با اشاره به اینکه اصفهان جزو اولین شهرهایی بوده که از دوران مشروطه تاکنون حرف برای گفتن داشته است، ادامه داد: اصفهان در شهرسازی مدرن باید صاحب مکتب باشد، زیرا در حال حاضر نظریه‌ای برای حل مسائل بافت‌های شهری اصفهان وجود ندارد و اگر می‌خواهیم به سمت اندیشه‌ورزی حرکت کنیم، باید به نیاز شهروندان توجه کنیم.