شهردار تهران با بیان اینکه بودجه شهرداری تهران برای سال آینده ۱۸ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، گفت: ۳ سال است سقف بودجه در شهرداری تهران افزایش پیدا نکرده و با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم به نظر می رسد که این میزان افزایش، چندان زیاد هم نیست 🔹 […]
شهردار تهران با بیان اینکه بودجه شهرداری تهران برای سال آینده ۱۸ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، گفت: ۳ سال است سقف بودجه در شهرداری تهران افزایش پیدا نکرده و با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم به نظر می رسد که این میزان افزایش، چندان زیاد هم نیست
🔹 پیروز حناچی صبح امروز که به منظور ارائه لایحه بودجه شهرداری در سال ۹۸ به صد و بیست و یکمین جلسه شورای شهر آمده بود، با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس قولی که به شورا داده بودیم، بودجه ۹۸ شهرداری تهران را تقدیم شورا کردیم و تلاش ما بر این بود تا در بودجه سال آینده ماموریت های برنامه سوم هم که به تصویب شورا رسیده را مدنظر قرار دهیم. در واقع برای لایحه بودجه ۹۸ شهرداری تهران اهداف برنامه سوم را مد نظر قرار دادیم.
🔹وی با بیان اینکه بودجه شهرداری تهران برای سال آینده ۱۸ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، گفت: ۳ سال است سقف بودجه در شهرداری تهران افزایش پیدا نکرده و با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم به نظر می رسد که این میزان افزایش، چندان زیاد هم نیست.
🔹شهردار تهران با بیان اینکه بودجه شهرداری ۹ درصد افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: در بودجه سال ۹۸ هزینه ها ۸ درصد، تملک و دارایی ۳ درصد و تملک دارایی مالی ۹ درصد و همین طور بودجه شرکت ها ۱۱ درصد افزایش داشته است.
بودجه حمل و نقل عمومی در صدر افزایش بودجه سال ۹۸
🔹حناچی با تاکید بر این نکته که بیشترین سهم بودجه برای سال ۹۸ در بخش حمل و نقل، توسعه مترو، محورهای پیاده و دوچرخه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: بودجه حمل و نقل در سال ۹۸ نسبت به امسال ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که تا به امروز تمام اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی را با دست خالی انجام دادیم و پس از حقوق و دستمزد پرسنل، ۷۰ درصد از اعتبارات را برای حوزه حمل و نقل عمومی در نظر گرفتیم.
برآورد ۲ هزار و ۲۰۰ میلیاردی بدهی دولت به شهرداری تهران
شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت میزان دیون دولت به شهرداری تهران تصریح کرد: در مورد دیون دولت و بدهی ها سازمان حسابرسی در حال بررسی است و تایید نهایی را انجام داده است که این نشان می دهد دولت به شهرداری تهران بدهکار است. این موضوع خوبی است زیرا ما تا پیش از این حتی این حرکت را هم نداشتیم.
🔹وی ادامه داد: البته میزان بدهی و برآورد آن دائما در حال تغییر است، اما براساس آخرین آمار اعلام شده دولت به شهرداری قریب به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهکار است.
شهردار تهران درباره بدهی شهرداری به بانک ها نیز توضیح داد: بدهی به بانک ها و تعهدات مالی مانع از آن می شد که بتوانیم از اوراق مشارکت استفاده کنیم. البته در این خصوص موضوع را معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران پیگیری می کند و در حال مذاکره هستیم. اگر دیون مرتفع شود مشکلات در این زمینه هم حل خواهد شد.
🔹کمک های دولت از طریق فاینانس برای توسعه حمل و نقل عمومی
شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری کمک نمی کند، گفت: امروز نزدیک به دو میلیون مسافر از طریق حمل و نقل عمومی در پایتخت جا به جا می شوند، اما هدف این است که این میزان را به ۷ میلیون نفر در روز برسانیم. برای نیل به این هدف به ۲ هزار واگن و ۳ هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم. همچنین ایستگاه هایی از خطوط مترو را که باقی مانده اند تکمیل می کنیم.
🔹وی ادامه داد: دولت در این راستا به صورت فاینانس به توسعه حمل و نقل عمومی کمک می کند اگر چه این موضوع سخت است زیرا ما در شرایط تحریم هستیم.
🔹حناچی با تاکید بر این نکته که در بودجه ۹۸ نکات خوبی برای حمل و نقل عمومی پیش بینی شده است، عنوان کرد: امیدواریم بودجه به همین شکل به تصویب برسد، اما در حوزه حمل و نقل منابع دیگر را هم پیگیری می کنیم.
🔹در موضوع طرح ترافیک پای سلامت مردم در میان است
شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا هزینه های توسعه شهر از جیب مردم تامین می شود و هر روز برای آن ها عوارضی در نظر می گیرید، گفت: در بحث طرح ترافیک و عوارض زوج و فرد تنها مسئله درآمد مطرح نیست بلکه سلامت شهر و مردم مهم است. در واقع اگر تعداد روزهای آلوده افزایش پیدا کند شما تاثیر آن را روی شهروندان می بینید. این در حالی است که امسال روزهای آلوده ۲۰ درصد کاهش داشته است و البته در بحث طرح ترافیک درآمد امسال شهرداری تهران کم تر از سال های قبل بوده است.