چرا شهرهای هوشمند فردا به دنبال ابزارهای بلاک‌چین هستند؟
چرا شهرهای هوشمند فردا به دنبال ابزارهای بلاک‌چین هستند؟

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، هوشمندسازی در بسیاری از شهرهای پیشرو از سطح شعارهای کلی‌نگر گذر کرده و هر روز با سرعتی بیش‌تر از پیش بخش‌های مختلف مدیریت شهری را تحت سیطره خود قرار می‌دهد چرا که رهبران شهری به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه، ساده کردن فرآیندها و تقویت اعتبار سبز خود هستند. […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

هوشمندسازی در بسیاری از شهرهای پیشرو از سطح شعارهای کلی‌نگر گذر کرده و هر روز با سرعتی بیش‌تر از پیش بخش‌های مختلف مدیریت شهری را تحت سیطره خود قرار می‌دهد چرا که رهبران شهری به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه، ساده کردن فرآیندها و تقویت اعتبار سبز خود هستند.

شهریار تبریز/رضا عالش‌زاده: در همین ارتباط، بسیاری از شهرداری‌ها در حال بررسی فناوری بلاک‌چین به عنوان راهی برای تسهیل فرایندهای خدمات‌رسانی خود هستند. تیمی از محققان بین‌المللی نتایج کار تحقیقاتی اخیر خود را در وب‌سایت مؤسسه انتشارات دیجیتال چند رشته‌ای (MDPI) منتشر کردند که اشاره می‌کند که بلاک‌چین تقریباً بر تمام جنبه‌های اقتصاد دیجیتال مدرن تأثیر می‌گذارد و شفافیت و کارایی را برای تراکنش‌های مالی، توافق‌نامه‌های تجاری، مدیریت قراردادها و مدیریت کسب و کار به ارمغان می آورد. از آنجایی که جهان به سمت این شیوه جدید کار گرایش پیدا می‌کند، اگر دولت ها و مدیریت‌های محلی می‌خواهند عملکردهای حیاتی مانند مقررات، اجرای قانون و جمع‌آوری مالیات را حفظ کنند، باید عملیات خود را نیز در این جهت ارتقا دهند.

در حالی که بلاک‌چین در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های شهرداری کاربرد دارد، این تیم پنج حوزه کلیدی را توصیه می‌کند که می‌تواند به عنوان یک فعال‌کننده عمل کند:

تجارت انرژی– یک سیستم غیرمتمرکز و همتا به همتا می تواند از سلامت تجارت و صورتحساب دقیق اطمینان حاصل کند، همچنین هزینه های واسطه را کاهش داده و از حریم خصوصی کاربر محافظت کند.

مراقبت‌های بهداشتی– بلاک‌چین می‌تواند حفظ حریم خصوصی بیمار را تضمین کرده و در عین حال احراز هویت قوی را برای ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری داده ها فعال کند.

رای‌گیری الکترونیکی – رای‌گیری ایمن، شفاف و ناشناس، که یکپارچگی را برای کل فرآیند انتخابات به ارمغان می‌آورد.

زنجیره تامین– تمرکززدایی به مهار فساد، دستکاری و سایر اشکال تخلف کمک می‌کند و در عین حال کارایی را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

املاک و مستغلات – با انتقال سریعتر و مطمئن‌تر اموال و سایر دارایی‌ها به بهبود درآمد و کاهش اختلافات قانونی کمک می‌کند.

بلاک‌چین همچنین به عنوان یک مکمل کلیدی برای شبکه‌های نوظهور مه و لبه‌ای که از طیف گسترده‌ای از عملکردهای شهری پشتیبانی می‌کنند، دیده می‌شود. یک مقاله اخیر در مجله Frontiers in Sustainable Cities توضیح می‌دهد که چگونه بلاک‌چین می تواند یک بازار محاسباتی و داده ایجاد کرده و تعاملات بین مصرف‌کنندگان و ارائه‌دهندگان منابع دیجیتال، داده ها و خدمات را ساده کند.

برای مثال می توان از چنین سیستمی برای بهبود مدیریت ترافیک استفاده کرد. داده‌های وسایل نقلیه، چراغ‌های توقف و حسگرها را می‌توان برای هدایت تعامل بین این دستگاه‌ها مورد استفاده قرار داد، در حالی که به یک سیستم مدیریتی فراگیر که محیط ترافیک گسترده‌تر را هماهنگ می‌کند، وارد می‌شود.

سلامت عمومی همچنین از تبادل قوی اما ایمن داده‌ها بین شهرداری‌ها، شرکت‌های بیمه، بیمارستان‌ها، داروسازان و بیماران سود می‌برد. در این و سایر برنامه ها، بلاک‌چین مقیاس‌پذیری، اعتبار و محرمانه بودن را در کل خط داده ارائه می‌دهد.

اما شاید تغییر کلیدی که بلاک‌چین در شهرهای هوشمند ایجاد می‌کند، تمرکززدایی باشد. مشکل سنتی در دولت متمرکز این است که معمولاً به عنوان یک گلوگاه برای خدمات مهم و همچنین مانعی برای نوسازی شهری عمل می‌کند. بلاک‌چین اختیارات و ابزارهای مورد نیاز برای تصمیم‌گیری آگاهانه را در میان ذی‌نفعان متعدد پراکنده می‌کند و در عین حال آژانس‌ها و مقامات کلیدی را در جریان آنچه در سراسر بوروکراسی در حال رخ دادن است، نگه می دارد.

به این ترتیب، حمل‌ونقل، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و همه خدمات دیگری که کیفیت زندگی را افزایش می‌دهند، به تغییر جمعیت‌شناسی و سایر شرایط پاسخگوتر می‌شوند، حتی اگر کنترل‌ها بر هزینه‌ها، مصرف منابع و الزامات قانونی/قانونی مؤثرتر شوند.

این امر می‌تواند به ویژه مفید باشد زیرا شهرها سعی می‌کنند مواردی مانند پایداری را بدون دست‌کشیدن از ویژگی‌های منحصر به فرد خود بهبود بخشند. اتصالات سریع و چابک داده همراه با رمزگذاری فشرده، تعادل دقیق بین حریم خصوصی و مصلحت عمومی را تسهیل می‌کند، و اساساً دولت شهر را به یک «عامل بدون واسطه» تبدیل می‌کند که دیگر نیازی به صرف زمان، پول و منابع قابل توجهی برای کنترل جریان داده ها ندارد.

البته استقرار بلاک‌چین در سطح شهرداری یک چیز است، اما انجام آن به طور عادلانه کاملاً چیز دیگری است. قرار است خدمات شهری برای همه در دسترس باشد، نه فقط کسانی که ابزارهای اتصال دیجیتالی را دارند. حداقل، استراتژی‌های پیاده‌سازی باید چگونگی تأثیر بلاک‌چین بر جوامع و جمعیت‌های مختلف را در نظر بگیرند تا هر گونه اختلاف جدی را بتوان از قبل برطرف کرد.

همچنین ایجاد سیاست هایی برای محیط بلاک‌چین در ارتباط با شرکت های خصوصی و نه شهروندان وسوسه انگیز است. ممکن است این راه سریع‌تر و ارزان‌تر باشد، اما لزوماً نتیجه مطلوبی را برای پایگاه کاربر به ارمغان نمی‌آورد. ورودی قوی جامعه همراه با فرآیند انتخاب توسعه دهنده رقابتی بهترین فرمول برای موفقیت کلی است.

به طور کلی، بدون شک، بلاک‌چین به همان اندازه که برای تجارت ابزاری حیاتی  قلمداد می شود برای دولت‌ها هم مهم خواهد شد و این امر موجب تزریق هوش بیشتر و اتوماسیون بیشتر به بسیاری از فرآیندهایی می‌شود که باعث کارکرد بهتر شهرها می‌شوند.

درست مانند مردم، یک شهر تنها می‌تواند تا آنجایی که پایگاه دانش آن اجازه می‌دهد هوشمند باشد و بدون بلاک‌چین، پیاده‌سازی فناوری‌های هوشمند با سرعت و مقیاس مورد نیاز برای برآوردن نیازهای جمعیت شهری دشوار خواهد بود.

______________________________

منبع:

https://www.techopedia.com/why-the-smart-cities-of-tomorrow-are-looking-at-decentralized-governance