واکنش اعضای شورا به گزارش قیومی؛ همکاری فرمانداری تهران و شورا برای حل مشکلات پایتخت ادامه دارد
واکنش اعضای شورا به گزارش قیومی؛ همکاری فرمانداری تهران و شورا برای حل مشکلات پایتخت ادامه دارد

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و نودمین جلسه شورا پس از استماع سخنان احمد قیومی فرماندار تهران در این جلسه، گفت: آنچه که ما در شورا انجام می دهیم تعامل و تبادل با حاکمیت به نمایندگی استانداری و فرمانداری است تا […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و نودمین جلسه شورا پس از استماع سخنان احمد قیومی فرماندار تهران در این جلسه، گفت: آنچه که ما در شورا انجام می دهیم تعامل و تبادل با حاکمیت به نمایندگی استانداری و فرمانداری است تا رفع مشکلات تهران ممکن شود.

وی با بیان اینکه مسئله نمایشگاه بین المللی یکی از مشکلات تهران است، یادآور شد: ما از ابتدای این دوره در خصوص نمایشگاه آفتاب و برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در نمایشگاه بین المللی مباحثی را مطرح کردیم. استفاده کمی از نمایشگاه آفتاب می شود و نمایشگاه بین المللی برای مردم مشکل ساز است. در مواردی احساس می کنیم لجبازی شده است؛ برای مثال قرار بود نمایشگاه خودرو در بهمن ماه در نمایشگاه آفتاب برگزار شود و حالا نمایشگاه بین المللی نمایشگاه خودرو را همین ماه برگزار می کند که نمایشگاه بهمن ماه را بی اثر می کند.

نادعلی با تأکید بر اینکه بر اساس بیانات مقام معظم رهبری در جامعه اسلامی توقف نداریم، تصریح کرد: اینکه ظرفیتی در شهر داریم و مردم را اینگونه معطل می کنیم، بسیار بد است. امیدواریم مصوبات شورای شهر اجرایی و مشکلات مردم رفع شود.

زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورا با بیان اینکه جایگاه سیاسی فرمانداران برای مردم حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: انتظار می رود مشکلاتی که مردم سالها با آن دست و پنجه نرم می کنند، با کمک فرماندار برطرف شود.

وی افزود: شهرها، شهرک ها و روستاها در تهران حاشیه نشینی را به دنبال داشته است؛ بازنگری در سیاست های اسکان جمعیت در سطح ملی و محلی در طرحی اشاره شده و به افق ۲۰ ساله رسیده است. سوال بنده این است که فرمانداری چه برنامه ای برای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی در حاشیه شهر دارد؟

شمس احسان تأکید کرد: با توجه به اهمیت سیاسی و امنیتی تهران و الزام تشکیل شورای عالی آب کشور، انتظار می رود که اعضای شورا به اعضای شورای حفاظت منابع تهران اضافه شوند.

رئیس کمیته اجتماعی شورا با بیان اینکه امور مرتبط با اتباع بسیار مورد اهمیت است، تصریح کرد: برای ساماندهی مطلوب امور اتباع، همکاری در این زمینه بسیار ضروری است.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه بنده رئیس شورای شهرستان تهران هستم، گفت: در جلسات گذشته این شورا، فرماندار و یا معاون فرماندار تهران حضور داشت و این حضور کمک می کرد که شورای شهرستان بهتر به وظایف خود عمل کند. وظیفه هماهنگی و رسیدگی مسائل بین شورای شهر و بخش با فرمانداری، به شورای شهرستان واگذار شده که جز با همکاری فرماندار تهران میسر نخواهد بود.

وی تأکید کرد: از نگاه فرماندار در خصوص حریم تهران تشکر می کنیم اما قوانین نیاز به اصلاح دارد. موضوع حریم با منیت ها برطرف نمی شود. حریم به گوشت قربانی تبدیل شده که به هر طرف کشیده می شود. امروز حریم بزرگترین آسیب است و باید توسط جامعه نخبگانی به بهترین شکل و بر اساس مدل علمی قابل دفاع برطرف شود.

صادقی با بیان اینکه حریم به جلسات سیاسی واگذار نشود که هرکسی نظر سیاسی خود را بدهد، یادآور شد: باید کار نخبگانی و علمی برای رفع مشکل حریم تهران صورت بگیرد.

در ادامه این جلسه نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: تقاضای بنده تعامل بیشتر بین فرمانداری و شورا در مسائل فرهنگی و اجتماعی است. همکاری بیشتر فرمانداری منجر به اجرای بهتر طرح ها و لوایح این حوزه می شود. رفت و برگشت لوایح فرهنگی و اجتماعی، اجرای آنها را طولانی تر می کند.

وی ادامه داد: ما به جز شهرداری، وظایف دستگاه ها را در طرح ها و لوایح در نظر می گیریم و تمام دستگاه های اجرایی در این لوایح دیده می شوند.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه ما در تهران سه لایه داریم، گفت: تهران در سه لایه به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی، به عنوان کلانشهری با جمعیت بالا و به عنوان منطقه قرار می گیرد و باید مسائل هر بخش به طور جداگانه مورد توجه باشد.

وی با تأکید بر اولویت بندی مشکلات تهران، تصریح کرد: آلودگی هوا و ترافیک دو مسئله اصلی تهران است؛ برای رفع این مشکل و گرفتاری، چه راهکاری وجود دارد؟ آیا دستگاه ها وظایف خود را در این زمینه انجام می دهند؟

امانی با بیان اینکه شورا بودجه ویژه ای به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داده است، یادآور شد: فرماندار تهران اولویت سخنان خود را مسائل فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد که البته مهم است اما وقتی زیرساخت ها برای آسایش مردم فراهم نباشد زمینه ای برای کارهای فرهنگی و اجتماعی فراهم نخواهد شد.

وی اضافه کرد: هر کاری در تهران باید محله محور باشد اما متأسفانه محله تنها در مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته و به بلوغ رسیده است. حتی برخی سازمان های تهران منطقه ای نیز هستند و مردم مجبورند به وزارت خانه ها و ادارات کل مراجعه کنند.

سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در حوزه سلامت حرفی به میان نیامد، گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان به سلامت به عنوان مسئله درجه یک کشور، متأسفانه سرانه سلامت بعضاً از بسیاری از شهرستان ها پایین تر است و متأسفانه این مسئله در محلات کم برخوردار تر، محسوس تر دیده می شود.

وی ادامه داد: آنچه که اهمیت دارد و از فرماندار انتظار داریم پیگیر شوند، توجه ویژه وزارت بهداشت به سرانه بهداشتی پایتخت است. در زمینه آلودگی هوا و ترافیک نیز که دو معضل اصلی تهران هستند، در کنار ساماندهی اتباع باید در دستور کار جدی قرار بگیرد.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نقش فرمانداری در حکمرانی کشور با شوراها متفاوت است، تصریح کرد: فرمانداری دارای سطح حاکمیتی است و نباید به سمت اجرای برنامه های تکنیکی در محلات برود. هرچند دغدغه ها درست باشد وظیفه اجرای مصوبات دولت در شهرستان و مدیریت بحران و ایمنی، حفظ حریم شهرها و تعدادی موضوع خاص و اعمال سیاست های جمعیتی است.

وی با اعلام اینکه دغدغه مند بودن ما در محلات نباید باعث شود نقش ارشد فرمانداری تنزل پیدا کند و سطح تکنیکی و تاکتیکی باید به سایر دستگاه ها سپرده شود، تأکید کرد: قرارگاه های خوبی در راستای همکاری بین بخشی شکل گرفته که جای تقدیر دارد.

مظفر با بیان اینکه هر کمیسیون شورا برنامه ای جداگانه در محلات دارند، گفت: برای مثال در کمیسیون برنامه و بودجه شورا، طرح رصد شکل گرفت و به دنبال آن هزار پروژه به ازای مختصات و نیازهای محلات در سال قبل اجرا شد و امسال نیز هزار و ۲۹۰ پروژه در شهرداری تهران تعریف شد که انتظار داریم با حمایت فرمانداری، شهرداری بتواند در این حوزه ایفای نقش کند.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه فرمانداری در شهری قرار گرفته که استانداری و حاکمیت بر آن سایه انداخته است، اظهار کرد: این شهر با تمام ابعاد ویژه تاریخی، با مسائل ویژه ای رو به رو است و انتظار می رود مشکلات آن توسط فرمانداری برطرف شود.

وی افزود: مسائل و خواسته های مردم مربوط به عذاب و رنج آنها از ترافیک و آلودگی هواست؛ نقش شهرداری و شورا روشن و بی بدیل است اما اجرای این وظایف به همکاری نیاز دارد. اینکه بعد از هر آلودگی هوا مدارس و ادارات را تعطیل و ابراز نگرانی کنیم، راه حل نیست. ما انتظار داریم فرمانداری در کنار شهرداری و شورا جلساتی در طول سال برگزار کند نه در زمان بحران.

تشکری هاشمی با بیان اینکه فرمانداری در یک اشتباه تاریخی در شورای ترافیک تهران نقشی ندارد، یادآور شد: استانداری و وزارت کشور در این شورا نماینده دارند اما فرمانداری خیر.

وی ادامه داد: یارانه هایی در بودجه برای حمل و نقل در نظر گرفته شده است. یک سوم هزینه های حمل و نقل عمومی را باید دولت بپردازد و انتظار می رود که فرمانداری فشارهای لازم را در این خصوص وارد کند. برای مثال یک سوم قیمت بلیت باید به عنوان یارانه به شهرداری ها داده شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه نرخ گذاری وسایل حمل و نقل عمومی با شهردرای هاست، تأکید کرد: با این وجود می بینیم که وزارت صمت، سازمان تعزیرات و ستاد تنظیم بازار و دیگر بخش ها وارد عمل شدند. فرمانداری باید در این زمینه ورود کند و با این دستگاه ها نیز هماهنگی شود تا وظایف شوراها مخدوش نشود.
انتهای پیام/