موافقت نیروگاه شهید منتظری برای انتقال به جاده نایین / اصفهان کم بارش‌ترین شهر کشور است
موافقت نیروگاه شهید منتظری برای انتقال به جاده نایین / اصفهان کم بارش‌ترین شهر کشور است

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده امروز _یکشنبه بیست‌وهشتم آبان_ با حضور در در صدودهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: شب گذشته جلسه شورای تأمین استان با حضور وزرای کشور و نیرو برگزار و مواردی در خصوص آلودگی هوا، حمل و نقل، انتقال نیروگاه و مازوت‌سوزی […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده امروز _یکشنبه بیست‌وهشتم آبان_ با حضور در در صدودهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: شب گذشته جلسه شورای تأمین استان با حضور وزرای کشور و نیرو برگزار و مواردی در خصوص آلودگی هوا، حمل و نقل، انتقال نیروگاه و مازوت‌سوزی مطرح و مصوبات خوبی تصویب شد که امیدواریم اجرایی شود.

وی افزود: ۷۰ درصد صنایع و ۷۵ درصد جمعیت استان اصفهان در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان واقع شده و این منطقه یک اقلیم خاص و قابلیت محدودی برای پذیرش دارد، بنابراین بسیاری از مشکلات اصفهان ناشی از همین شرایط است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: کم بارش‌ترین کلانشهر کشور اصفهان است، یعنی کمترین سامانه آب و هوایی وارد شده است و در این صورت وزش باد نیز اتفاق نمی‌افتد، بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان کم بادترین شهر نیز اصفهان بوده و این اقلیم بیانگر این است که در بارگذاری محدودیت بسیار زیادی داریم، سال ۹۵ حدود ۷۲ روز ناسالم و در سال ۱۴۰۱ و حدود ۱۷۲ روز هوای ناسالم در اصفهان داشتیم و اگر شرایط کنونی ادامه پیدا کند ممکن است تعداد روزهای ناسالم در هیچ سالی پایین‌تر از ۱۰۰ نباشد.

وی تاکید کرد: در آبان ماه با پدیده حبس شدن هوا یا بلاکینگ مواجه شدیم که سبب شد از ۲۷ روز، ۲۱ روز با هوای ناسالم روبه‌رو شویم، از سیزدهم تا بیست و چهارم آبان، مشکل آلودگی هوا به شدت در اصفهان وجود داشت، در این زمان محدوده‌هایی در شهر داشتیم که شاخص آلایندگی در آن بالای ۲۰۰ بود و اگر مدارس تعطیل نمی‌شد، این شاخص به شدت بالا می‌رفت، همچنین اگر سوخت مازوت در نیروگاه اصفهان استفاده شود، ۱۳۲۸ برابر دی‌اکسید گوگرد بیشتری نسبت به زمانی که گاز سوخته می‌شود، در هوا پراکنده می‌شود و در نیمه دوم سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ طی ۱۴۰ روز، ۸۴۰ میلیون لیتر مازوت تنها در چهار واحد نیروگاه شهید محمد منتظری سوزانده شد که این میزان بیش از ۱۷۰ برابر حجم مازوت قابل مصرف در نیروگاه بعثت تهران و منتظر قائم کرج است.

لاهیجان‌زاده با اشاره به پدیده فرونشست زمین اظهار کرد: تعداد چاه‌های اصفهان امروز برابر تعداد کل چاه‌های کشور در سال ۱۳۵۷ است، همچنین ۲۹ دشت در استان دچار فرونشست ۱۵.۱ سانتی‌متری در سال هستند که جمعیت بالای ۲ میلیون نفری را تحت پوشش دارند.

وی با اشاره به فعال شدن کانون‌های گرد و غبار افزود: شهریور امسال برای نخستین بار شاهد فعال شدن کانون گرد و غبار تالاب گاوخونی بودیم که ذرات آن به سمت شهر اصفهان آمد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با آلودگی هوا اظهار کرد: در بخش پایش اقدامات خوبی انجام شد که تعدادی از این پایش‌ها منجر به پلمب واحدهای غیرمجاز شد، سند کاهش آلودگی هوا با وجود تلاش بسیار تهیه و وظایف و تکالیف دستگاه‌ها در این سند مشخص شد و بر اساس این سند با هر گونه ترک فعل باید مقابله شود، لذا برای چهار صنعت بزرگ مقابله قضائی انجام دادیم که لازم است پیگیری شود، به عنوان مثال تعطیلی واحد کک‌سازی ذوب آهن به قوه قضائیه اعلام شد که پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه مالک نیروگاه شهید منتظری آماده است تا نیروگاه به جاده نائین منتقل شود، گفت: موافقت مالک برای ایجاد نیروگاه جدید سیکل ترکیبی با کلاس اف با راندمان ۶۰ درصد عنوان شده و طرح آن نیز آماده است، اگر این اتفاق صورت گیرد، یکی از اقدامات اثرگذار خواهد بود.

محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در حاشیه میزبانی از مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: با این آمار درباره آلودگی هوای شهر اصفهان، مسئولان باید خجالت بکشند، مردم نیز باید از مسئولان دادخواهی کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید سازمان محیط زیست مجوز زیست محیطی بهشت‌آباد را صادر کند گفت: توسعه پالایشگاه و صنایع دیگر به ضرر مردم و شهر است.

فلاح تصریح کرد: شما که دلسوز شهر هستید، همراهی کنید تا با تحقق جریان پایدار زاینده رود، آلودگی هوا کاهش یابد.

عباس حاج رسولی‌ها، دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز ظهار کرد: آمار بیان شده در گزارش مدیر کل محیط زیست استان اصفهان درباره آلودگی هوا بسیار تکان‌دهنده است، نشان می‌دهد دیگر جای صنایع در شهر اصفهان نیست، باید جابه‌جا شوند.

وی با تاکید بر اینکه با این سخن که می‌گویند پروژه بهشت‌آباد مجوز زیست محیطی ندارد، مردم اصفهان را سرکار گذاشته‌اند، تصریح کرد: به رئیس سازمان محیط زیست بگویید تنها راه نجات از آلودگی، پروژه بهشت‌آباد است، در این راستا ظلم به مردم اصفهان نکنند.

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: چند روز و هفته گذشته شرایطی بر مردم اصفهان گذشت و همه ما نشانه‌های تأثیرات آلودگی هوا را بر خود دیدیم.

وی با بیان اینکه گوش وزیر صنایع از این گزارش‌ها که امروز از کلام مدیر کل محیط زیست استان شنیدیم، پر است گفت: در جلسه دیروز هم ایشان به گزارش‌ها بی توجه بودند. تصریح کرد: بعد از این گزارش‌ها می‌خواهیم در کشور چه کنیم و چه گره‌ای از مسائل استان را حل کنیم، در این حالی است که شورای عالی امنیت ملی برای تنفس مردم اصفهان خود را صاحب حق می‌داند که باید گزارش خوب به آنها ارائه کنیم.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان محیط زیست در ادوار گذشته گفت: شما هم مجری و هم ناظر هستید می‌توانید امر و نهی کنید، پس به داد اصفهان برسید، مردم اصفهان سازمان محیط زیست را مقصر اصلی بی‌آبی و بی‌هوایی می‌دانند، با حریت و آزادگی در جایگاه مدیر کل محیط زیست استان، مطالبه مردم اصفهان را به گوش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برسانید.

رسول میرباقری، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در حاشیه میزبانی از مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اظهار کرد: به وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست بگویید از این به بعد زیارت عاشورا نخوانند، زیرا بخش‌هایی از این زیارت که اشاره به ظالمان دارد، شامل حال آنها هم می‌شود.

وی گفت: کشاورزان اصفهانی، لعن می‌فرستند به واسطه ظلمی که به آنها روا داشتند، بدانند بابت حقی که از اصفهان ضایع می‌کنند، لعن‌ها به خودشان هم می‌رسد.