اجازه نمی‌دهیم حتی یک لیتر مازوت در نیروگاه سوزانده شود
اجازه نمی‌دهیم حتی یک لیتر مازوت در نیروگاه سوزانده شود

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدامیر سامع امروز _یکشنبه نوزدهم آذر_ در نطق میان دستور صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به وضعیت محیط زیست شهر اصفهان به‌ویژه آلودگی هوا اظهار کرد: از چند ماه پیش در همین جلسه اعلام شد که جلسات مستمر در این خصوص […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدامیر سامع امروز _یکشنبه نوزدهم آذر_ در نطق میان دستور صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به وضعیت محیط زیست شهر اصفهان به‌ویژه آلودگی هوا اظهار کرد: از چند ماه پیش در همین جلسه اعلام شد که جلسات مستمر در این خصوص برگزار و وظایف و تکالیف دستگاه‌ها در این زمینه تسریع شود تا در همکاری گام به گام به شرایط بهتری برسیم.

وی با بیان اینکه وضعیت محیط زیستی شهر اصفهان خطرناک است، افزود: ۷۰ معدن فعال، دو هزار واحد سنگ‌بری و ۱۰ درصد از واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس در اطراف اصفهان قرار دارد که به تشدید این وضعیت کمک کرده‌اند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: صنعت موجب استقلال کشور و افزایش تولید ناخالص و رونق تولید می‌شود، اما ذکر این مسائل به این معنی است که صنعت را می‌خواهیم، اما دوستان نیز باید به وظایف خود در بخش‌های مختلف دقت کنند تا محیط زیست اصفهان به شرایط بهتری برسد.

وی با بیان اینکه شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان هشت درصد مساحت کل استان است، اما بیش از ۷۰ درصد صنایع در همین محدوده قرار دارند، گفت: ۷۵ درصد جمعیت استان در این محدوده زندگی می‌کنند، ضمن اینکه ۱۱ شهرک صنعتی، چهار ناحیه صنعتی فعال، ۳۰۵ واحد تولید آجر، ۵۰۰ واحد ریخته‌گری سنتی، ۱۰۰ واحد تولید گچ و مصالح و ۵۰ واحد تولید قیر در این محدوده ۵۰ کیلومتری فعالیت می‌کنند.

۱۵۰ هزار خودروی فرسوده در اصفهان تردد می‌کنند

سامع با بیان اینکه حدود یک میلیون خودرو شامل ۱۵۰ هزار خودروی فرسوده و ۶۰۰ هزار موتورسیکلت وضعیت خطرناکی برای محیط زیست اصفهان ایجاد کرده‌اند، گفت: شهر اصفهان از تمام کلان‌شهرها میزان بارندگی کمتری دارد، چیزی حدود ۱۱۰ میلی متر بارندگی در سال که بسیار پایین است.

وی ادامه داد: بر اساس شاخص‌ها، روزهای با میزان آلایندگی با شاخص بالای ۱۰۰ از ۷۲ روز در سال ۱۳۹۵ به ۱۷۲ روز در سال ۱۴۰۱ رسیده است؛ آبان فقط ۷ روز هوای قابل قبول داشتیم، یک روز هوای پاک، هفت روز هوای سالم، ۱۴ روز هوای آلوده برای گروه‌های حساس و در یک ماه هشت روز متوالی در وضعیت خطرناک به سر بردیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: وضعیت محیط زیستی شهر اصفهان قدرت خودپالایندگی خود را از دست داده است، فشاری که به محیط زیست وارد شده آنقدر بالاست که حتی توده‌های بارش زا قدرت نفوذ ندارند و به نوعی فضای شهر به وضعیت قفل شدگی رسیده است.

وی با بیان اینکه هر یک از ما نسبت به این شرایط مسئول هستیم، گفت: این وظیفه حتی به اندازه یک تنظیم بخاری، یک لامپی که خاموش کنیم و یک روز تردد بدون خودرو در شهر است. هر کدام که مسئولیت و اختیار بیشتری داریم باید بیشتر پاسخگو باشیم.

قانون هوای پاک اجرا شود

سامع با بیان اینکه همه مسئولان کشور و استان و شهر از سال‌های گذشته تا کنون، باید پاسخگو باشند، گفت: قانون هوای پاک سال ۱۳۹۸ تصویب شد و به‌صورت قانونی وظایف همه دستگاه‌ها را مشخص کرد. این قانون باید دنبال شود و ما در مدیریت شهری پارسال لایحه‌ای ۲۰ بندی را تصویب کردیم تا در حوزه مدیریت شهری وظایف ما در این زمینه مشخص شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط سخت سوزاندن مازوت هم در نیروگاه مطرح است، گفت: از سال ۹۳ با پیگیری‌های مردم و مسئولان استفاده از مازوت در نیروگاه شهید منتظری متوقف و والف‌های مربوط به مسیرهای مازوت پلمب شد، اما سال ۱۴۰۰ با بی‌دقتی مسئولان وزارت نیرو و نفت، پلمب‌ها شکسته شد و سال ۱۴۰۰، یک و نیم ماه بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر، سال ۱۴۰۱ در دو ماه بیش از ۶۳۰ میلیون لیتر مازوت سوزانده شد و این در حالی بود که بیش از سه و نیم میلیون نفر در نزدیکی این نیروگاه زندگی می‌کنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ظرفیت ۱۶۰۰ مگاواتی نیروگاه شهید منتظری گفت: این نیروگاه اگر بخواهد در هر روز گاز مصرف کند، ۱۱ میلیون متر مکعب نیاز دارد و اگر از مازوت استفاده کند مجبور است ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر یا کیلوگرم در هر روز مازوت مصرف کند. یک مقایسه ساده نشان می‌دهد برای مصرف گاز در هر روز ۴۲۰ کیلوگرم so2 به محیط منتقل می‌شود اما برای مازوت در یک روز، ۵۵۸ هزار کیلوگرم so2 تولید می‌شود. یعنی ۱۳۲۸ برابر so2 بیشتری در محیط منتشر می‌شود.

وی افزود: وقتی مازوت به جای گاز مصرف کنیم، ۲۸ و نیم برابر pm10 وارد محیط می‌شود، pm2.5 نیز ذرات بسیار خطرناکی هستند که به صورت مستقیم وارد خون می‌شوند و دستگاه‌های بدن را به صورت مستقیم تحت الشعاع قرار می‌دهند که در این بخش هم با سوزاندن مازوت ۲۱ و نیم برابر آلایندگی بیشتری تولید می‌شود.

آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بیش از هزار نفر در یک سال است

سامع گفت: ما همصدا با مسئولان استان، نمایندگان مجلس و دادستان اعلام می‌کنیم شهر اصفهان ظرفیت مخاطره بیش از این ندارد، آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بیش از هزار نفر در یک سال است، بنابراین تاکید می‌کنیم به هیچ وجه نیروگاه نباید مازوت مصرف کند.

وی افزود: بارگذاری‌های بیش از حد به شهر اصفهان تحمیل شده و امروز چاره‌ای جز این نداریم که اجازه ندهیم حتی یک لیتر مازوت در نیروگاه سوزانده شود، البته مسئولان نیروگاه نیز مخالف این موضوع هستند، زیرا برای سیستم نیروگاه مخاطراتی به همراه دارد.

تعداد اتوبوس‌های فعال از ۶۰۰ دستگاه به ۹۰۰ دستگاه رسیده است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده توسط مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا گفت: با خرید اتوبوس، تعداد اتوبوس‌های فعال از ۶۰۰ دستگاه به ۹۰۰ دستگاه رسیده است، قراردادهای خرید اتوبوس نیز منعقد شده است و منتظر ورود آن‌ها هستیم.

وی با اشاره به طرح موتورسیکلت‌های برقی گفت: امکان خرید موتور برقی با وام قرض الحسنه فراهم است و شهروندان می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

سامع گفت: در حوزه پسماند سیستم تصفیه شیرابه نیز فراهم شده که تا دو ماه آینده هیچ شیرابه مضری تولید نخواهد شد، همچنین قرارداد طرح بازیافت پسماند ساختمانی با ظرفیت ۱۵۰۰ تن در روز منعقد شده است.

فعالیت اولین هاضم بی هوازی پسماند در کشور

وی ادامه داد: طراحی هاضم ۵ تنی در جریان است و به‌زودی شاهد ایجاد اولین واحد هاضم پسماند به روش بی‌هوازی خواهیم بود که از متصاعد شدن گاز متان به محیط جلوگیری می‌کند، ضمن اینکه یک واحد کاملاً ایرانی است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به لزوم الکترونیکی‌شدن خدمات شهری به مردم گفت: تعداد خدمات غیرحضوری قرار بود خیلی زود به بیش از ۱۰۰ خدمت برسد که تحقق این امر نیز می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد.

وی بیان کرد: قطعاً شدت، تعداد و عمق اقدامات باید بیش از آن چیزی باشد که اکنون هست و ما به عنوان نمایندگان مردم مطالبات مردم را پیگیری کنیم؛ همان طور که با رئیس جمهور و وزرا مکاتبانی داشته و داریم و امیدواریم نتایج آن موجب شود در روزهای آینده وضعیت بهتری داشته باشیم.