متن مصاحبه اختصاصی آرمانشهر با ونوس عامری عضو شورای اسلامی شهر یزد
متن مصاحبه اختصاصی آرمانشهر با ونوس عامری عضو شورای اسلامی شهر یزد
عامری عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: یکی از ارکان برنامه ریزی های ما در شورای پنجم شهر یزد افزایش سرانه های فرهنگی بوده، هست و خواهد بود

در آستانه دومین سالگرد ثبت شهر یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو بعنوان اولین شهر خشتی دنیا و دومین شهر تاریخی جهان، به سراغ ونوس عامری، عضو شورای اسلامی این شهر رفتیم تا از زبان خودشان برنامه های مفصل آینده را بشنویم:

 

_ “شهر تاریخی” برای یزد در چه صورت ماندنی ست و مجموعه شورا و شهرداری یزد برای حفظ و تقویت آن چه برنامه هایی خواهند داشت؟

ما سندی را با یونسکو امضا کردیم در مورد میراث جهانی بودن یزد، وظایفی را به عهده گرفتیم از جمله اینکه از این معماری زیبا حفاظت کنیم و از آن مهم تر کیفیت زیست و امنیت مردم را در بافت تاریخی افزایش بدهیم این ها در راس این سند هست، که ما در این زمینه برنامه ریزی کرده، و کارهایی انجام دادیم ، و باز هم باید انجام دهیم، در این صورت هست که ما می توانیم میراث جهانی بمانیم، باید قدر میراث ناملموس، فرهنگ، آداب ورسوم را بدانیم و پاس بداریم، و تقویت کنیم و همین طور میراث کالبدی مان را، زندگی باید در بافت جریان داشته باشه و بهتر بماند.

 

_ برای ثبت شهر یزد بعنوان شهر خلاق جهانی آیا اقداماتی در حال صورت گیری ست یا برنامه ریزی برای آینده در رابطه با این موضوع خواهید داشت؟

بله، ما برای انتخاب یزد به عنوان شهر خلاق اقداماتی کردیم و با شرکت هایی که در این زمینه کار می کنند قرارداد بستیم و در حال مطالعه هست که موضوعی انتخاب شده و اقدامات لازم انجام شود.

 

_ در حال حاضر که شهر جهانی یزد بعنوان شهر پایدار جهانی نیز برگزیده شده، رویکردهای ترافیکی و همچنین راهبردهای مرتبط با بهره وری بهینه از منابع آبی در این مجموعه (شورا و شهرداری) چیست؟

ما شهر پایدار انتخاب شدیم برای آنکه ساختار معماری ما بر اساس پایداری انرژی هست، یعنی ما بدون صرف انرژی هوای خانه های خودمون خنک نگه میدارم، و آب را به شهرمون منتقل میکردیم، برای آنکه این روش را به روز کنیم باید تمهیدات را در مصرف آب اندیشیده شود، اولویت اول شورا آب هست، تمام بودجه را ما برای صرفه جویی در مصرف آب تنظیم کردیم، کار های تبلیغاتی و آموزش مهارت های اجتماعی را در این زمینه طراحی کردیم
و برای مباحث ترافیکی افزایش کیفیت حمل و نقل و افزایش محور های پیاده راه ها،
و اینکه شهر را به سمت پیاده محور شدن سوق بدیم، برنامه ریزی و انجام شده و باز هم انجام خواهیم داد

 

برای تقویت و توسعه فرهنگ محله ای و تعاملات غنی اجتماعی در بافت تاریخی و دیگر مناطق شهرداری شهر یزد، چه برنامه هایی صورت گرفته و در چه قالب هایی به شهروندان ارائه می گردند؟

ما در یزد اقلیم محله محور هستیم یعنی ما فرهنگ محله‌ای داریم، این یک کانسپت فرهنگی یزد هست.

و برای آنکه برای اینکه ما آن را تقویت کنیم سعی کردیم در محلات مرکز محلی ایجاد کنیم و همینطور خانه های فرهنگ در محله شود یک برنامه به نام عصرانه های فرهنگی تدارک دیدیم که در آن صرفا به فرهنگ محلات می پردازیم، و به هر دو هفته یکبار به یک محله، کلیه ابعاد فرهنگش، آداب و رسومش، بزرگان اون محله، موضوع و محور خواهد بود؛ و به بحث و تبادل نظر با همه مردمی که علاقه مند هستند به این بحث ها بپیوندند انجام خواهیم داد.

 

_سیاست های مجموعه شورای اسلامی و شهرداری شهر یزد برای تقویت و توسعه منابع مالی در جهت اجرای هرچه بهتر طرح های توسعه فرهنگی_اجتماعی و همجنین کالبدی_فضایی شهر یزد چیست؟

در شورای شهر ما یک کمیته سرمایه گذاری تشکیل داده و سرمایه گذاران شهر دعوت کردیم تا راه های مختلف سرمایه گذاری و تشویق هم وطنان همشهری مون به سرمایه گذاری در پروژه های مختلف شهر انجام دهند همینطور راه های مختلف کسب درآمد، چه در زمینه های فرهنگی و چه در سایر زمینه ها را مورد بررسی قرار دادیم و فکر میکنم که راهکار های مثبتی هم به ما ارائه دادم که امیدواریم به زودی نتایج مثبتش را ببینیم و بتوانیم در جهت برنامه های فرهنگی و اجتماعی هزینه کنیم.

 

آیا بعد از ثبت یزد در فهرست شهر های تاریخی و پایدار جهانی، در جهت باززنده سازی و احیاء فضاهای عمومی شهری اقداماتی صورت گرفته و یا طرح هایی در روند تدوین و تصویب قرار گرفته اند؟

حتما باز زنده سازی فضاهای شهری در دستور کار بوده، به جز بافت تاریخی کف سازی، بدن سازی، و فضاهای بافت تقویت را کردیم و همچنان انجام خواهیم داد، یک گذر فرهنگ و هنر مازاری ها بازسازی شده، یک فضای قدیمی ولی ارزشمند و سنتی که تقریبا از دید ها دور بود، اینجا اولین گذر فرهنگی هنری ایران شد و الان بسیار رونق داره، و مرکز رویدادهای فرهنگی و هنری شهر شده است.

 

_برای تقویت اقتصاد و فرهنگ گردشگریِ جهانیِ شهر یزد و همچنین تبیین و معرفی جاذبه های بی نظیر آن به ایرانیان و جهانیان سیاست ها و راهبردهای مجموعه مدیریت شهری چیست؟
آیا در مورد برنامه های سازمان میراث فرهنگی شهر یزد در این مورد اطلاعی دارید؟ اگر بله، لطفا نام ببرید.

برای تقویت اقتصاد گردشگری ما باید رویدادهای مختلف تعریف کنیم به نظر من بهترینش میتونه توسط زبان جهانی یعنی هنر باشد، برای این کار ما جشنواره‌های مختلف را مدنظر قرار دادیم. خوشبختانه دو جشنواره ملی معتبر تونستیم برای یزد در این فاصله کوتاه ثبت کنیم یکی جشنواره فجر پارچه و مد، میدونید از صنایع هویتی شهر یزد هست به شکل باستانی مردم یزد پارچه بافی های مختلف داشتند و بخش مهمی از هویت فرهنگی ما است، ما این جشنواره مهم را برای یزد رقم زدیم و من همین الان که دارم با شما صحبت میکنم مشغول برگزاری این جشنواره در سطح شهر هستیم، به اضافه جشنواره فیلم ساباط (جشنواره فیلم کوتاه) با موضوع میراث فرهنگی یزد در سطح ملی برای اولین بار اجرا می شود، انشالله به زودی بین المللی خواهد شد.
جشنواره های مختلفی، مثل جشنواره تابستانه برای یزد تدارک دیدیم که الان در حال برگزاریش هستیم، با ابعاد مختلف تور های مختلفی را سازمان گردشگری در نظر گرفته و دعوت نامه جشنواره تابستانه را به آژانس های گردشگری ارسال کرده‌. به اضافه سایر رویدادها و جشن های متنوع و مختلف با همکاری سازمان گردشگری و شهرداری برگزار شده.

سراغ رویدادهای بزرگ فرهنگی و هنری رفتیم مثل پرسبوک، که هنر معاصر است. بخاطر این فعالیت های خوبی که داشتیم ما پایتخت هنر معاصر ایران شدیم. می‌خواهیم با زبان هنر معاصر فرهنگ و هنر شهر یزد را به دنیا معرفی کنیم به سراغ ساخت چند فیلم رفتیم و قرارداد هایی بسته شده امیدواریم که بتوانیم موفق شویم

 

_ می دانید که یکی از راه های نوین و بسیار موثر در تقویت جاذبه بصری مکان های تاریخی و همچنین ایجاد شهر ۲۴ ساعته توامان برای گردشگران و شهروندان در جهان، بخصوص در ساعات پایانی شب، استفاده از طرح های جامع نورپردازی است. این مهم در مجموعه مدیریت شهری شهر جهانی یزد تا چه اندازه محقق شده و سیاست ها برای تحقق آن در مجموعه تحت رهبری و هدایت شما تا چه مقدار پیش رفته؟ لطفا شرح دهید

البته که ما به سراغ نورپردازی شبانه رفتیم، در وهله اول نورپردازی بادگیر های زیبای شهر در دستور کار قرار دادیم و همینطور کوچه پس کوچه های زیبای بافت تاریخی را،
اما یک پارادوکس هم هست، ما در کویر شب های بسیار زیبایی داریم که در نور کم خودنمایی می کند، وزیباتر می شود و حال اینکه چقدر نورپردازی داشته باشیم که زیبایی آسمان ما را تحت‌ تاثیر قرار ندهد یک بحث و چالش هست،

در مورد زیست شبانه هم برنامه‌هایی داریم، که به شکل پایلوت چند بار اجرا کردیم. در رمضان در خیابان قیام بعد از افطار تا سحر برنامه داشتیم بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت و این یک پایلوت بود و برای برنامه ریزی های بعدی تجربه و سر مشق در نظر میگیریم احتمالا گسترش بدیم.

 

_و در آخر، آیا در کنار اجرای طرح های جامع شهری که معکولا کالبدی_فضایی هستند، طرح های جامع دیگری در دست تدوین یا اجرا قرار گرفته؟
بعنوان مثال طرح های جامع گردشگری یا زیباسازی و ساماندهی سیما و منظر شهری و…

از معاونت شهرسازی خواسته‌ایم که طرح جامع زیباسازی و سیما و منظر شهر را تهیه کنند اقداماتی انجام دادند با مشاورانی صحبت کردند و برای اینکه بتوانیم تمام شهر را با فرم، و یک هارمونی زیبا با بافت تاریخی مون طراحی کنیم.

 

_ آیا شهرداری یزد بعد از ثبت این شهر بعنوان شهر جهانی در یونسکو، برنامه ای برای افزایش سرانه های تفریحی_فرهنگی مانند بوستان ها، فضاهای عمومی شهری چون پیاده راه ها و میدان ها، فرهنگسراها و همچنین شهربازی با توجه به جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و نیز کیفیت بخشی به محلات و معابر شهری در نظر دارد؟

در مورد افزایش سرانه فرهنگی باید بگم که این یکی از ارکان برنامه ریزی های ما در شورای شهر پنجم بوده، هست، و خواهد بود؛
برای اولین بار ما وارد این فضاها شدیم در شوراهای قبلی اصلا به این موضوعات توجه نشده بود، بله در بودجه ما فرهنگسراها فضاهای تفریحی بوستانهای موضوعی کیفیت بخشی به بوستانها و پارک هایی که قبلا هم بوده و ایجاد پاتوق های فرهنگی برنامه ریزی شده و بخشی در حال انجام و بخش دیگر به زودی اجرا خواهد شد.

 

 

 

  • نویسنده : مسعود مسلمی
  • منبع خبر : آرمانشهر