کلان شهر شیراز شاخصه های زیست پذیری را در قاره آسیا کسب کرده است
کلان شهر شیراز شاخصه های زیست پذیری را در قاره آسیا کسب کرده است
مدیر کل حفاظت از محیط زیست فارس گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی های موجود، کلان شهر شیراز شاخصه های زیست پذیری را در قاره آسیا کسب کرده است و هوای شهر شیراز به لحاظ شاخصه ها، هوای قابل قبول است.

به گزارش آرمانشهر فارس، عطا پورشیرزاد در نشست صمیمانه خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته هوای پاک گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی های موجود، کلان شهر شیراز شاخصه های زیست پذیری را در قاره آسیا کسب کرده است و هوای شهر شیراز به لحاظ شاخصه ها، هوای قابل قبول است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست فارس ادامه داد: سرانه فضای سبز، باغ های شهر شیراز و حمل و نقل عمومی به تلطیف هوای شهر شیراز کمک کرده است و همچنین یکی از بهترین سایت های دفع پسماند در شهر شیراز وجود دارد که باعث شده ما به پایتختی محیط زیست آسیا برسیم.

وی با تاکید بر لزوم بهبودی و ارتقای پاکی هوا در شیراز عنوان کرد: خروجی پاکی هوا موجب سلامتی و تندرستی مردم می شود.

پورشیرزاد افزود: چند کارخانه که آلایندگی داشتند برای جابجایی پیگیری شده و بخشی از آن هم جابجا شده است و تا اتمام جابجایی پیگیری خواهیم کرد؛ صنایع پایش و کنترل می شوند و حمایت و هدایت از صنایع سبز را در دستور کار خود قرار داده ایم.

وی در خصوص زیرگردها نیز گفت: این مقوله یک موضوع چند وجهی است که دستگاه های دیگر هم در آن دخیل هستند و در موضوع حق آبه ها وزارت نیرو مکلف به تامین حق آبه ها هست.

نقش نم آب دریاچه مهارلو در جلوگیری از ریزگرد

پورشیرزاد تصریح کرد: دریاچه مهارلو خشک نشده و هنوز نم آبی دارد که باعث می شود ریزگرد ایجاد نشود و همچنین از نمک دریاچه مهارلو برای صنایع استفاده می شود.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست فارس ادامه داد: خشکسالی پی در پی و کم شدن آب های روان و سطحی باعث خشک شدن دریاچه های استان شده است؛ بارندگی اتفاق نیفتاده و دست اندرکاران نگران آب شرب مردم هستند، اگر آب شرب تامین شود برای حق آبه هم برنامه ریزی می شود.

وی اضافه کرد: شاهد افت سطح آب های زیرزمینی هستیم و آب چاه ها هم شور شده است که مشکلی برای جوامع اطراف تالاب ها ایجاد می کند؛ همه باید کمک کنند تا موضوع آب مدیریت شود و یکی از این کارها توجه به چاه های غیرمجاز است که باید پلمب شوند.

پورشیرزاد تاکید کرد: توسعه باید بر اساس آمایش سرزمینی باشد و ما با توسعه مخالف نیستیم.

او در مورد کاشت برنج در استان فارس هم گفت: ما تنها دستگاه اخطار دهنده هستیم و در کارگروه تالاب های استان تذکرات خود را ارائه داده ایم؛ ما برخی دستگاه هایی که به موضوع حفاظت از محیط زیست توجه نمی کنند، مورد اخطار قرار داده ایم و در سال گذشته 771 مورد اخطار به صنایع را شاهد بودیم که این رقم از ابتدای سال تاکنون به یک هزار و 823 مورد رسیده است.

پورشیرزاد در مورد معاینه فنی خودروها اظهار کرد: می خواهیم موضوع معاینه فنی از طریق دانش بنیان ها به سمت و سوی برسد تا به صورت برخط موضوع معاینه خودروها بررسی شود.

وی اعلام کرد: محل کارخانه سیمان در خرامه مشخص شده که تا سال 1403 باید جابجا شود و بخشی از کارخانه ریشمک هم منتقل می شوند، روغن نباتی تغییر فرایند داده و در دستور کار است که این کارخانه هم جابجا شود.

هر هزار هکتار مناطق حفاظت شده یک محیط بان می خواهد

هوشنگ علی پور هم  در این نشست گفت: بر اساس استاندارد جهانی برای هر هزار هکتار مناطق حفاظت شده باید یک محیط بان داشته باشیم و در حال حاضر استان فارس یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست دارد که شامل سه پارک، 2 پناهگاه حیات وحش و هشت منطقه حفاظت شده است.

معاون توسعه و محیط زیست استان فارس افزود: در حال حاضر مجموع روسای شهرستانی و تعداد محیط بانان در سطح استان فارس بیشتر از ۲۲۰ نفر نیرو نیست.

وی به چارت سازماتی این اداره کل اشاره کرده و گفت: در موضوع نیروی انسانی و به ویژه نیروی محیط بان با چالش جدی مواجه هستیم و در حال حاضر چهار هزار نفر نیرو محیط بان در کشور نیاز داریم تا در موضوع حفاظت از محیط زیست بتوانیم میزان قابل توجهی از مشکلات را کاهش داد.

علی پور ادامه داد: بر اساس چارت سازمانی باید تعداد ۸۱۵ نفر در استخدام داشته باشیم و در حال حاضر این تعداد کمتر از ۳۰۰ نفر است و قریب به ۶۰ درصد از چارت سازمانی بلاتصدی است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مجموعه با ۴۰ درصد چارت سازمانی کار حفاظت و کارشناسی استان را در زمینه محیط زیست انجام می دهیم.

علی پور همچنین گفت: از تعدا‌د ۲۲۰ نفر نیرو سازمان ۲۸ نفر نیرو تا پایان سال جاری بازنشسته می شوند، این در حالی است که در سال جاری مجوز استخدام ۵۰۰ نفر نیرو صادر شد اما تنها ۳۰۰ نفر نیرو جذب شد.

 

  • نویسنده : مریم شمالیان