پیوند سلامت و ورزش شهروندی با احیاء دوباره اماکن ورزشی
پیوند سلامت و ورزش شهروندی با احیاء دوباره اماکن ورزشی

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، مدیریت شهری تبریز در دوره فعلی، به موازات تلاش های جدی برای احیاء دوباره سازمان ورزش شهرداری و از سرگیری فعالیت های ورزشی در سطح شهر، برنامه ریزی جدی در راستای نوسازی و فعال سازی مجدد اماکن و زیرساخت‌های ورزشی راکد را در دستور کار خود قرار داده است. […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

مدیریت شهری تبریز در دوره فعلی، به موازات تلاش های جدی برای احیاء دوباره سازمان ورزش شهرداری و از سرگیری فعالیت های ورزشی در سطح شهر، برنامه ریزی جدی در راستای نوسازی و فعال سازی مجدد اماکن و زیرساخت‌های ورزشی راکد را در دستور کار خود قرار داده است.

شهریار تبریز/آناهیتا رحیمی: توسعه و نوسازی اماکن و زیرساخت های ورزشی و تفریحی شهر، از جمله الزامات و پیش شرط های لازم برای نشاط و شادابی اجتماعی و به موازات آن، سلامت و تندرستی عمومی به شمار می‌رود که در ردیف برنامه ها و ماموریت های اجتماعی مدیریت شهری تبریز قرار دارد.

این ماموریت، از آن جهت دارای اهمیت است که از یک سو، حفظ و صیانت از سرمایه های مادی و زیرساختی شهر زمینه ساز جلوگیری از تحمیل هزینه های کلان در حوزه ساخت و ایجاد زیرساخت ها و اماکن جدید ورزشی، تفریحی در شهر می‌شود و از سوی دیگر، بستری مناسب و ایده آل برای دسترسی و بهره مندی جوانان، نوجوانان و دیگر قشرهای جامعه، اعم از بانوان، کودکان، سالمندان و حتی ورزشکاران حرفه ای در رشته های مختلفی ورزشی نیز محسوب می شود.

با وجود تلاش و اقدامات اثربخش مدیریت شهری در دهه ۸۰ برای ساخت، ایجاد و توسعه اماکن و زیرساخت های ورزشی که در قالب ساخت دهها سالن ورزشی چندمنظوره، زمین های چمن مصنوعی در محلات و حتی زمین های بازی متنوع در دل پارک ها و بوستان های محلی عملیاتی شد، با این حال، تعطیلی سازمان ورزش شهرداری در سال های گذشته و کاهش چشمگیر فعالیت ها و برنامه ریزی های ورزشی شهرداری در سال های اخیر، باعث شد تا علاوه بر رکود گسترده در این بخش، نه تنها روند ساخت و افزایش سرانه فصاهای ورزشی در شهر تبربز متوقع شود، بلکه بسیاری از این اماکن نیز در معرض آسیب و تخریب تدریجی قرار گیرند.  

درست از این روست که مدیریت شهری تبریز در دوره فعلی، به موازات تلاش های جدی شورای اسلامی شهر و شهرداری برای احیاء دوباره سازمان ورزش شهرداری و از سرگیری فعالیت‌ها و برنامه‌های ورزشی در سطح شهر، برنامه ریزی جدی در راستای نوسازی و فعال سازی مجدد اماکن و زیرساخت های ورزشی راکد را در دستور کار خود قرار داده و به دنبال آن است تا با وارد کردن مجدد این دسته از اماکن و زیرساخت ها به چرخه مدیریت ورزش شهروندی، همگانی و حتی قهرمانی، زمینه را برای بهره مندی حداکثری عموم شهروندان از این امکانات فراهم کند.

شهردار تبریز، با تاکید بر ضرورت آماده‌سازی فضاهای ورزشی سطح شهر برای استفاده جوانان و عموم شهروندان می‌گوید: اماکن ورزشی راکد و مشکل دار نیز باید هرچه سریع تر بازسازی و فعال شود.

یعقوب هوشیار همچنین با بیان اینکه فضاهای ورزشی شهر پس از بازسازی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرند، می افزاید: چمن مصنوعی در زمین فوتبال استادیوم الغدیر در حال نصب است.

وی همچنین با اشاره به دیگر اقدامات شهرداری در این بخش می‌گوید: بازسازی سالن‌های ورزشی سرپوشیده شقایق و رفع معارض زمین فوتبال خاکی رضوانشهر از دیگر برنامه‌های شهرداری در راستای احیا، بهسازی و توسعه اماکن ورزشی شهر بوده و قرار است به‌ زودی و پس از رفع معارض و مشکلات، این سالن ها بازسازی و تا پایان سال به بهره‌برداری برسند.

علاوه بر این، شهردار تبریز، طی دستوری به واحد املاک و شهرداری منطقه ۶، بر ضرورت تسریع در رفع معارض مسیر دسترسی به سالن فوتسال، زورخانه و خوابگاه شهدای خطیب که فعلا پلمب شده، تاکید کرده است.

به گفته هوشیار، در بودجه سال آینده شهرداری تبریز نیز، اعتبارات ویژه ای برای نوسازی و احیاء اماکن و زیرساخت های ورزشی پیش بینی شده است.

فرسودگی و کهنگی زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی تبریز، از جمله دغدغه‌هایی به شمار می‌رود که این روزها مدیریت شهری تبریز را درگیر خود ساخته و ضرورت برنامه ریزی در راستای نوسازی این زیرساخت ها را دوچندان کرده است.

رییس کمیسیون ورزش شورای اسلامی شهر تبریز در اظهار نظری از عزم جدی شورا و شهرداری برای رفع این معضل در دوره فعلی خبر داده است.

پرویز هادی در این خصوص می‌گوید: یکی از اهداف ما سر و سامان دادن و افزایش فضاهای ورزشی خصوصاً در مناطق کم برخوردار است.

وی تاکید می‌کند: با رایزنی های صورت گرفته و با تکیه بر اعتبارات مناسبی که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری پیش بینی شده، بخش زیادی از مشکلات و نواقص موجود در اماکن ورزشی تبریز رفع خواهد شد.

هادی در عین حال، برنامه ریزی برای طراحی و ساخت اماکن و زیرساخت های ورزشی جدید، نوسازی و فعال سازی مجدد سالن های موجود و بازگرداندن روح ورزش، نشاط و شادابی اجتماعی در محلات و مناطق شهری را اولویت اصلی مدیریت شهری تبریز در این دوره برشمرد.