واردات در ایران حکم تولید و اشتغال دارد/ اگر مواد اولیه ای در کار نباشد تولید و اشتغالی هم در کار نخواهد بود
واردات در ایران حکم تولید و اشتغال دارد/ اگر مواد اولیه ای در کار نباشد تولید و اشتغالی هم در کار نخواهد بود

به گزارش آرمانشهر فارس، فرزاد وثوقی روزنامه نگار شیرازی در سرمقاله ای نوشت: اقتصاد در ایران دچار یک عدم شناخت بزرگ‌ است که این عدم شناخت باعث سرگشتگی مردم و خوشبختی و خودستایی برخی از افراد شده است که باور دارند اداره امور به همین سبک بهترین روش برای ایجاد دو قطبی در جامعه است. […]

به گزارش آرمانشهر فارس، فرزاد وثوقی روزنامه نگار شیرازی در سرمقاله ای نوشت:

اقتصاد در ایران دچار یک عدم شناخت بزرگ‌ است که این عدم شناخت باعث سرگشتگی مردم و خوشبختی و خودستایی برخی از افراد شده است که باور دارند اداره امور به همین سبک بهترین روش برای ایجاد دو قطبی در جامعه است.
با نگاهی به آمارهای رسمی و منتشر شده داخلی در خواهیم یافت که مشکل تورم در کالا های اساسی ،مشکل توزیع کالا و البته مسایل پیش از توزیع در مقوله احتکار است.
رد احتکار را که بگیریم داستان از واردات و انباشت در گمرکات آغاز میشود جایی که کالا یا قانونی ترخیص نمی شود ویا صاحب کالا میل به ترخیص ندارد.
مرحله دوم بعد از ترخیص با اکراه، بنکداری ویا انبارداری کالاست که دوباره مدت انتظار توزیع را افزایش می دهد و همین انتظار در توزیع و نایابی عاملی در گرانی آن کالا می باشد.
ماجرای توزیع باید در یک شریان حیاتی انجام شود نه در سطح مویرگی و تداخلات مکرر بین بخشی.
واردات در ایران حکم تولید و اشتغال دارد چرا که بسیاری از تولیدات با مواد اولیه وارداتی انجام‌ می شود و اگر مواد اولیه ای در کار نباشد تولید و اشتغالی هم در کار نخواهد بود.
از جمله تاخیر در تأسیس صنایع تبدیلی و آنچه باید در فرایند پس از تولید اتفاق بیفتد همین موضوع سرگرمی در توزیع مواد اولیه ویا کالا های اساسی است آنجا که تولید کننده نگون بخت باید سالی به ۳۶۵روز به دنبال باز کردن گره های بخشنامه‌ای باشد.
در بحث گرانی گوشت به عنوان مثال و به نقل از آمارهای منتشره و رسمی داخلی ،توزیع تا دی ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه از دی ۱۴۰۰ تا دی ۱۴۰۱بطور کل دچار افت قابل توجهی بوده است و در دی ماه ۱۴۰۲شاهد بالاترین میزان افزایش قیمت گوشت قرمز بوده ایم. وقتی این آمار را به میدان می‌بریم و از قصابی محله علت گرانی را جویا میشویم از کشتارگاه می گوید و نحوه توزیع قطره چکانی که یا برچسب نبود نهاده دامی دارد ویا برچسب صادرات با دلیل عدم صرفه فروش در بازار های داخلی.
گرانی سایر اقلام خوراکی نیز بر گردن جنگ در اوکراین افتاد و صحت سنجی آن بماند تا واکاوی روابط خارجی ایران با سایر کشور های جهان.
دراین وادی وقتی سخن از افت ارزش ریال ایران می کنیم در خواهیم یافت که افت پول ملی در جریان مداخلات ملی اتفاق افتاد و شاید هرگز دلایل خارجی نداشته است.
در واقع اگر واردات واکسن کرونا دلایل خاص تحریمی ناشی از پاره کردن سوزاندن برجام در مجلس را داشت، نباید از آن دولت تا این دولت با سهولت رفع مشکل میشد ،پس مشکل اصلی ،محرومیت ملت در تنگ نظری های سیاسی ومعادلات غلط داخلی است.
اقتصاد ایران دچار تنگ نظری شدید و بین گروهی است که با اشکال واسما خاصی در هر دوره سیاسی، صاحب قدرت میشوند و یگانه شعارشان دولت قبل است.
امید داریم گاهی هم عدالت در مرام ایشان قرار گیرد تا اقتصاد هم نفسی بکشد.