همه نکاتی ایمنی که باید در فصل سرما رعایت شود
همه نکاتی ایمنی که باید در فصل سرما رعایت شود

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش پایگاه خبری کرج امروز؛ محمد یساولی با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و استفاده شهروندان از وسایل گرمایشی، اظهار کرد: هرگونه تغییر در سیستم لوله کشی گاز ساختمان باید توسط شرکت‌های مجاز و مورد تأیید سازمان نظام مهندسی انجام شود. وی با بیان این که در زمان […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز؛ محمد یساولی با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و استفاده شهروندان از وسایل گرمایشی، اظهار کرد: هرگونه تغییر در سیستم لوله کشی گاز ساختمان باید توسط شرکت‌های مجاز و مورد تأیید سازمان نظام مهندسی انجام شود.

وی با بیان این که در زمان خرید وسایل گازسوز به نشان استاندارد آن دقت کنید، افزود: علامت استاندارد در وسایل خانگی نشانه رعایت مقررات و ضوابط تعیین شده توسط تولیدکننده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج با اشاره به این که نصب و تعمیرهرگونه وسایل گازسوز باید فقط توسط افراد متخصص و دارای صلاحیت انجام شود، گفت: هریک از وسایل گازسوز باید به یک شیر مجزا مجهز باشند.

یساولی اضافه کرد: طول شیلنگ گاز وسایل گازسوز نباید از ۱۲۰ سانتی‌متر بیشتر باشد و شیرهای گاز که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند باید با درپوش فلزی مناسب مسدود شوند.

به گفته وی، برای جلوگیری از نشت گاز، شیلنگ‌ها باید به بست فلزی مناسب مجهز باشد و پس از استفاده از بست‌های فلزی، برای اطمینان از نشت گاز از محلول کف و صابون استفاده کنید.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج، مجهز بودن هریک از وسایل گازسوز به یک دودکش مجزا را ضروری دانست و افزود: قبل از نصب وسایل گازسوز از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوید و انتهای لوله دودکش باید به کلاهک مناسب استاندارد و از نوع (H) شکل مجهز باشد.

یساولی با بیان اینکه کلاهک دودکش باید از کولرهای آبی حداقل سه متر فاصله داشته باشد، ادامه داد: استفاده از بخاری‌های بدون دودکش برای منازل و فضاهای بسته، کار خطرناکی است و از نصب بخاری کنار پرده‌ها و وسایل قابل اشتعال منزل خودداری کنید.

این مقام مسئول بیان داشت: از قرار دادن لوله دودکش وسایل گازسوز درون سطل آب پرهیز و درصورت استفاده از بخاری گازی در منزل، درزهای در و پنجره را به‌وسیله درزگیر مسدود نکنید.

وی افزود: قطر لوله دودکش وسایل گازسوز باید مساوی یا بزرگتر از خروجی دستگاه گازسوز باشد و دودکش سرد در زمان روشن بودن وسایل گازسوز، نشانه عدم تخلیه دود و محصولات احتراق، از دودکش است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: رنگ شعله وسایل گازسوز باید به طور کامل آبی باشد، در غیراین‌صورت دودکش و سیستم سوخت‌رسانی آن باید سریع بررسی و عیب برطرف شود.

یساولی اظهار داشت: سردرد، خواب آلودگی شدید، خستگی و کاهش سطح دید از جمله علائم اولیه مسمویت با گاز منواکسید کربن، در خردسالان و بزرگسالان است.

وی گفت: در صورت مشاهده هر یک از علائم گازگرفتگی، وسیله گازسوز را خاموش، پنجره‌ها را باز و فرد مصدوم را به هوای آزاد منتقل کنید.

منتشر شده در تاریخ ۷ آبان ماه ۱۴۰۲