راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی در کرج
راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی در کرج

صفر تا صد راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی در کرج به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر، به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در راستای کاهش ترافیک، کمک به کاهش آلودگی هوا و بهبود محیط زیست از گذشته تاکنون یکی از اهداف شهرداری‌ها بوده است که به صورت مداوم در قالب شعار یا گزارش عملکرد مورد خطاب […]

صفر تا صد راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی در کرج

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر، به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در راستای کاهش ترافیک، کمک به کاهش آلودگی هوا و بهبود محیط زیست از گذشته تاکنون یکی از اهداف شهرداری‌ها بوده است که به صورت مداوم در قالب شعار یا گزارش عملکرد مورد خطاب قرار می‌گیرد، در این راستا استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی پاک از جمله اتوبوس‌های برقی با توجه به مزایای آن مورد توجه مدیریت شهری بوده است.

استفاده از خودروی برقی پیش از این همچون یک رؤیای غیرقابل دسترس بود، اما به مرور زمان خبر تولید خودروهای کوچک و بزرگ برقی توسط شرکت‌های خودروساز در محافل و رسانه‌های مختلف مطرح شد و سرمایه‌گذاری و حمایتی از آن‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

کرج؛ کلان‌شهری که به صورت پایلوت از ظرفیت اتوبوس‌های برقی بهره‌مند می‌شود

عمار ایزدیار، سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به طرح بهره‌گیری از اتوبوس‌های برقی در این کلان‌شهر، اظهار کرد: با اجرای این طرح البرز نخستین استان در کشور است که از اتوبوس‌های برقی استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این تصمیم‌گیری توسط وزارت کشور انجام شده است، اضافه کرد: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته این خودروهای برقی به زودی فعال خواهند شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: در این زمینه و با تصمیم مدیریت شهری دو دستگاه خودروی برقی به منظور جابه‌جایی شهروندان کرجی حین برگزاری جشنواره‌ها در پارک شهید چمران مستقر شد.

ایزدیار با اشاره به لایحه مربوط به حق انتفاع فرهنگسراها به یکی از هیئت‌های عزاداری، تصریح کرد: با تصمیم شورای اسلامی شهر مقرر شد به منظور انجام فعالیت‌های فرهنگی-مذهبی، بخشی از فضای فرهنگسرای امام رضا (ع) به مدت پنج سال به یکی از هیئت‌ها در ازای عودت زمین اختصاصی به مساحت ۴۰۰ مترمربع، واگذار شود.

صفر تا صد راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی در کرج

سوخت پاک محیط زیست کلان‌شهرها را نجات می‌دهد

مهرداد کیانی، شهردار کرج در حاشیه دیدار با مدیرعامل کارخانه تولید اتوبوس‌های برقی، تاکید کرد از جمله اقدامات مهمی که می‌تواند به حفظ محیط زیست در کلان‌شهرها کمک کند بهره بردن از سوخت‌های پاک است.

وی ادامه داد: مدیریت مصرف سوخت از دیگر موضوعاتی است که مجموعه شهرداری کرج را بر آن داشت به سمتِ توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با استفاده از سوخت‌های پاک، گام بردارد.

شهردار کرج با اشاره به اینکه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی با استفاده از اتوبوس‌های برقی محور نشست امروز بود، اضافه کرد: تعداد ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی به چرخه خدمت رسانی افزوده خواهد شد و در واقع می‌توان گفت که اولین اتوبوس‌های برقی ایران در خدمت مردم کرج قرار خواهند گرفت.

کیانی تصریح کرد: انسان‌محور کردن شهرها با ایجاد پیاده‌راه‌ها و توسعه مسیرهای دوچرخه در کنار استفاده از سوخت پاک می‌تواند ضمن بالا بردن ضریب سلامتی شهروندان به حفظِ محیط زیست هم کمک کند.

وی اظهار کرد: مقرر شد نیمی از هزینه‌های خرید اتوبوس‌های برقی توسط وزارت کشور و نیمی دیگر توسط مدیریت شهری کرج پرداخت شود.

هزینه خرید اتوبوس برقی از کجا تأمین می‌شود؟

جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل تصریح کرد: کرج اولین کلان‌شهری بود که با فراهم کردن بستر لازم زمینه‌های همکاری را به سرعت ایجاد کرد. با شهرهای زیادی برای همکاری و استفاده از اتوبوس‌های برقی صحبت شد، اما به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم.

وی ادامه داد: امیدوارم ورود اتوبوس‌های برقی به کرج به رفاه بیشتر شهروندان این کلان‌شهر بینجامد.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل تاکید کرد: وزیر کشور نگاه ویژه‌ای به تولیدات این مرز و بوم دارد و این مهم در بستن قرارداد خرید بیش از ۱۴ هزار اتوبوس با شرکت‌های داخلی به وضوح قابل مشاهده است.

صفر تا صد راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی در کرج

اتوبوس‌های برقی چگونه حرکت می‌کند؟

توسلی‌مهر با اشاره به اینکه ورود محصولات برقی در جهان رو به گسترش است و با برنامه‌ریزی در حال کم کردن این فاصله هستیم، خاطرنشان کرد: اتوبوس‌های برقی ساخت داخل به نام E Atros دارای باتری ۳۵۰ کیلووات ساعت است، ضمن آنکه موتور الکتریکی آن با قدرت ۳۵۰ کیلووات و ۳۵۰۰ نیوتن متر گشتاور از ظرفیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: پلتفرم این محصول بر پایه پلتفرم اتوبوس آتروس به صورت صفر تا صد بازطراحی و تولید شده است و به راحتی می‌تواند شیب‌های ۲۰ درصد و بالاتر را پیمایش کند. حداکثر سرعت پیمایش این خودرو ۱۳۰ کیلومتر بوده که به ۹۰ کیلومتر محدود شده است.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل با اشاره به اینکه اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل استاندارد ۸۵ گانه دریافت کرده است، گفت: ظرفیت مسافر اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل ۳۵ نفر نشسته و ۳۵ نفر ایستاده است که مجوز آن بر اساس استانداردهای تعریف شده گرفته شده است.