توزیع یک میلیارد و ۸۸۰ میلیون لیتر بنزین در فارس در سال جاری/ رشد ۸ درصدی مصرف بنزین در فارس
توزیع یک میلیارد و ۸۸۰ میلیون لیتر بنزین در فارس در سال جاری/ رشد ۸ درصدی مصرف بنزین در فارس
رئیس شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان فارس گفت: در هشت ماهه گذشته، یک میلیارد و 880 میلیون لیتر بنزین توزیع شده که 14 درصد افزایش در مدت مشابه داشته است و در توزیع نفت گاز بیش از یک میلیارد و 560 میلیون لیتر توزیع شده که هشت درصد افزایش دارد.

به گزارش آرمانشهر فارس، مهندس اسدالله طاهری، در سلسله نشست های مدیران پاسخگو در جمع خبرنگاران گفت: در هشت ماهه گذشته، یک میلیارد و ۸۸۰ میلیون لیتر بنزین توزیع شده که ۱۴ درصد افزایش در مدت مشابه داشته است و در توزیع نفت گاز بیش از یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون لیتر توزیع شده که هشت درصد افزایش دارد.

رئیس شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان فارس با اشاره به اینکه مازوت نزدیک ۳۰ میلیون لیتر توزیع شده که در فصل سرد برای مصرف این فرآورده بیشتر می شود، اضافه کرد: در بخش نیروگاه ها چهار نیروگاه در فارس داریم که ۲ مورد در شیراز و ۲ مورد هم در جهرم و کازرون قرار دارد که در شهریور ماه یک بار این نیروگاه ها به حداکثر فعالیت رسیدند و در فصل سرد سوخت این نیروگاه ها از گاز به نفت گاز تغییر پیدا می کند و ۲۴۰ میلیون لیتر مصرف نفت گاز در نیروگاه ها مصرف شده است.

وی گفت: در استان فارس چهار فرودگاه وجود دارد که در شیراز، لار، لامرد و جهرم قرار دارند و در مدت هشت ماه اول سال ۴۳ میلیون لیتر سوخت هواپیما توزیع شده که کاهش پنج درصدی را نسبت به مدت مشابه داشته است.

طاهری افزود: در هشت ماه اول سال۷۲ میلیون تن گاز مایع مصرف شده که ۲۰ درصد کاهش داشته است و بر اساس بند پنج تصویب نامه هیات وزیران که ۲۸ مرداد داشته است، کسانی که غیر سهمیه بگیر هستند و افرادی که به شبکه گاز دسترسی ندارند و غیر سهمیه گیر محسوب می شوند بر اساس قیمت فوب خلیج فارس هزینه باید پرداخت کنند و با توجه به تفاوت قیمتی که در فوب خلیج فارس و یارانه ای وجود داشت این مصوبه انجام نشد قیمت یارانه ای ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان و فوب خلیج فارس ۳۲۷ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد مردم از گاز طبیعی استفاده می کنند و یک درصد از گاز مایع استفاده می کنند، بعد از پیگیری های استاندار فارس مقرر شد قیمت فوب برداشته شود، اظهار کرد: از هفته پیش در سامانه دریافت فرآورده های نفتی شاخص اصناف فاقد پروانه می توانند ثبت نام کنند که با نرخ دوم به آنان گاز مایع ارائه می شود که امروز قیمت دوم توسط دولت اعلام می شود.

رئیس شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان فارس اظهار کرد: همه بزرگوارانی که نیاز به گاز مایع دارند در سامانه دریافت فرآورده های نفتی ثبت نام کنند.

وی در مورد کیفیت بنزین هم گفت: کیفیت بنزین بر اساس استانداردهای موجود است و در مورد توزیع بنزین یورو چهار به علت ناترازی در کشور مصرف در کل کشور از تولید پیشی گرفت و ۸۰ درصد بنزین فارس باید از سایر مبادی که عمدتا بندرعباس هست از طریق نفت کش وارد پمپ بنزین های فارس می شود و مقرر شده است پالایشگاه شیراز با تغییراتی در سیستم انجام می دهد که پیشرفت فیزیکی ۹۶ درصد دارد، در آینده نزدیک بنزین یورو ۴ و یورو ۵ توزیع می شود و توزیع بنزین سوپر هم به خاطر همین دچار مشکل است و در ماه حداکثر ۴۰۰ هزار لیتر بنزین سوپر به فارس تعلق می گیرد که توزیع می شود.

وی افزود: روتین بازرسی شرکت پخش فرآورده های نفتی بازرسی کمی و کیفی دارد که بازرسی کمی هر سه ماه یک بار مورد بررسی قرار می دهند که روی دستگاه ها برچسب استاندارد زده می شود.

  • نویسنده : مریم شمالیان