به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار شهر، این روزها اخبار ورود موتور و خودروهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران برای نخستین بار پررنگ شده است. اخباری امیدبخش که ممانعت از روند فزاینده آلودگی هوا به ویژه در نیم سال دوم را به شهر و شهروندان نوید میدهد. از […]
به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،
به گزارش خبرنگار شهر، این روزها اخبار ورود موتور و خودروهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران برای نخستین بار پررنگ شده است. اخباری امیدبخش که ممانعت از روند فزاینده آلودگی هوا به ویژه در نیم سال دوم را به شهر و شهروندان نوید میدهد.
از اینرو، با توجه به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای صنعت دفاعی و اهمیت تعامل مدیریت ششم شهری با تأمینکنندگان داخلی، ظرفیتهای تولید باتریهای وسایل حملونقل برقی و سایر توانمندیهای حوزه دفاعی کشور برای بهکارگیری در پایتخت مورد بررسی قرار گرفت.
از تأمین تجهیزات مانیتورینگ تا تولید باتری لیتیومی
در یکی از غرفهها محصولات شرکت صنایع اپتیک به نمایش درآمده بود. این شرکت در حال حاضر با شهرداری تهران در زمینههای مختلفی مانند سامانه دریافت بلیط، پایش راننده و مسیر اتوبوسها، ساعات تردد وسایل نقلیه و انتقال اطلاعات به بخش مانیتورینگ فاوا در حال همکاری است.
در غرفه دیگری، سازمان توسعه منابع انرژی (توان) محصولاتش را عرضه کرده است. توان در سال ۱۳۹۳ خط تولید باتری لیتیومی را در داخل کشور راهاندازی کرد. این تولیدات در ۵ مدل مختلف برای تجهیزاتی مانند رایانههای همراه و دوچرخه و موتورسیکلتهای برقی مورد استفاده قرار گرفته و امکان تولید ذخیرهساز انرژی بومی برای موتورسیکلت، خودرو و اتوبوس برقی در داخل کشور وجود دارد.
گفتنی است، این مجموعه در همکاری دیگری با دانشگاه تهران طی سالهای ۹۳ تا ۹۸، پکهای باتری برای موتور، دوچرخه و خودروهای هیبرید برقی تولید کرده و در سال ۱۳۹۵ با همکاری یک شرکت دانشبنیان طراحی باتری برای خودروی النود برقی انجام شده است.
با توجه به توضیحات کارشناسی در این غرفه، وسایل نقلیه برقی باید مجهز به یک پک باتری باشند که تعداد و حجم این بسته، به نوع وسیله نقلیه، طراحی آن و کیفیت استفاده از آن وابسته است. برای مثال طراحی باتری برای موتورسیکلتی که در یک ساعت به صورت مداوم کار میکند، با موتورسیکلت کار و یا بقیه موتورسیکلتهایی که به صورت تناوبی مورد استفاده قرار میگیرند، متفاوت است. حتی پارامترهایی مانند شیب خیابانها و مسافتی که طی میشود، روی طراحی پک باتری اثرگذار است.
تأمین تجهیزات مترو؛ از گیتهای ورودی تا فنهای تهویه هوا
در غرفه دیگری محصولات شرکت صنام به نمایش درآمده است. شرکت صنام از سال ۱۳۸۲ در زمینه ساخت گیتهای ورودی مترو مشغول فعالیت است. در حال حاضر به جز خطوط ۶ و ۴ در تمام ورودیهای مترو، گیتهای ساخته شده توسط این شرکت مشاهده میشود. همچنین متروهای شیراز و تبریز و خط ۱ متروی اصفهان گیتهای تولیدی شرکت صنام را استفاده میکنند.
شرکت صنام همچنین تولید فنهای مترو برای انتقال هوای تازه به تونلها و ایستگاهها را نیز انجام میدهد. در هر ایستگاه مترو ۳ فن محوری و در داخل هر تونل ۲ هواکش قرار دارد. در صورتی که حادثه یا آتشسوزی رخ دهد، این فنها فعال شده و دود را به بیرون هدایت میکنند. این سیستم یکی از اجزای کنترل مانیتورینگ مترو است که تحت عنوان سیستم bas فعالیت دارد. در تمام خطوط متروی تهران به جز خط ۱ و ۲، فنهای انتقال هوای مذکور با هزینهای ۴۰ درصد پایینتر از نمونههای خارجی به کار رفتهاند.
در ادامه تعامل شهرداری تهران با صنام و آلومینیومسازی اراک، آلیاژ مخصوص ریل سوم مترو (که از داخل آن برق رد میشود) تولید و تأمین میشود. در همین راستا قرارداد ساخت ۶ کیلومتر از این آلیاژ توسط شرکت مترو با این شرکت منعقد شده است.
شرکت صنام در زمینه گازسوز کردن اتوبوسهای شهری نیز با شهرداری تهران همکاری میکند. درایوهای کنترل سرعت AC نیز در این مجموعه تولید میشوند. با هدف قطع واردات این درایوها، مشابه نمونههای چینی و آلمانی آن در داخل کشور تولید شده است. این درایوها در تمام قسمتهای مترو اعم از پله برقی، آسانسور، نوار نقالهها و خطوط تولید کاربرد دارند.
پاوربانک بزرگ برای تأمین برق در مواقع اضطراری
در یکی دیگر از بخشهای نمایشگاه ذخیرهسازی در مقیاس بسیاری بزرگتر از ذخیرهسازهای متداول به چشم میخورد. پاوربانک بزرگ قابل انتقالی که روی یک خودرو سوار شده و با پنل خورشیدی، انواع ژنراتورهای بنزینی، گازوئیلی و در استیشنری با برق شهری شارژ میشود. قابلیت ذخیره ۵۰ کیلووات ساعت انرژی برای مواقع بحرانی نظیر سیل و زلزله داشته، نمونههای مشابه خارجی دارد و با توجه به ویژگی قابل حمل بودنش، در بیمارستانهای صحرایی، کمپها و برای تأمین انرژی در بزنگاههای وقوع بحران کارکرد دارد. امکان استفاده از جریان متناوب و مستقیم برق تولیدی این تجهیز وجود دارد و امکان افزایش ظرفیت ذخیرهسازی تا ۱۵۰ کیلووات ساعت در همان ابعاد را دارد.
این سامانه تأمین انرژی الکتریکی (کانتینرهای ESS) به صورت پرتابل و لوکال امکان ساخت و تجهیز دارند. مدلهای پرتابل این سامانه، در عملیاتهای کشورهای اروپایی و آمریکا مشاهده شده و کارکرد داشته و نکته حائز اهمیت اینکه بدون وارد کردن نمونه خارجی، نسخه بومی آن ساخته شده است.
باتری؛ رکن پایداری وسایل حملونقل برقی
اما شاید مهمترین بخش نمایشگاه برای مدیران شهری، همان ذخیرهسازهای انرژی برای تجهیزات حملونقل برقی است که به زودی پایشان به خیابانهای تهران باز میشود؛ از موتورسیکلتهای برقی و خودرو گرفته تا اتوبوسهایی که بر اساس تفاهم شهرداری تهران با وزارت صنعت، معدن و تجارت تعدادشان به ۱۰۰۰ دستگاه هم خواهد رسید.
برای حمل و نقل الکتریکی از باتریهای LFP به دلیل عدم انفجار و اشتعال بر پایه عنصر لیتیوم استفاده میشود. این باتری محصول بومی کشور است که به لحاظ فنی و امنیت مناسبترین گزینه برای حملونقل عمومی است. سازمان توان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تنها تولیدکننده باتریهای لیتیومی در کشور به حساب میآید.
بررسیها نشان میدهد، توان تأمین پکهای باتری موتورسیکلت، خودرو و اتوبوسهای برقی به عنوان مهمترین رکن استمرار حرکت این تجهیزات در خیابانهای پایتخت در کشور وجود دارد. شرکت سازنده، عمر باتریهای لیتیومی مورد استفاده با فناوری کنونی را تا ۱۵۰۰ سیکل تضمین میکند. آمادگی تأمین باتری مورد نیاز وسایل حملونقل برقی مورد نیاز پایتخت با استاندارد و کیفیت لازم در داخل کشور وجود دارد.
به گزارش خبرنگار شهر، کارشناس غرفه باتریهای لیتیومی، بومیسازی زنجیره ایجاد ارزش از فلز لیتیوم را از دستاوردهایی قلمداد میکند که میتواند برای تحول در صنعت حملونقل به سمت برقیسازی ناوگان به ویژه در کلانشهرها موثر باشد. صنعت بازیافت باتریهای اسقاط کشور را یکی از نقاط قوت و سیاستهای مهم در تأمین ماده اولیه تولیدکنندگان و حائز اهمیت برای حفاظت محیطزیست دانست و گفت: متأسفانه حجم قابل توجهی باتری اسقاط باتریهای اسقاط لیتیومی در حال حاضر از کشور صادر میشود. این باتریهای اسقاطی ارزشمند میتوانند در تولیدات موثر باشند و به چرخه مصرف برگردند.
گفتنی است، لپتاپ، موبایل و باتریهای با فناوری بالای دیگر میتوانند، به عنوان بزرگترین تأمینکنندگان مواد اولیه باتریهای لیتیومی در چرخه تولید مورد استفاده قرار بگیرند.
بر اساس آنچه مطرح شد، تعامل مدیریت شهری با دستگاههای مختلف دولت به منظور گرهگشایی از نیازهای شهر و شهروندان یکی از سیاستهای مورد تأکید در دوره ششم محسوب شده که گلوگاههای متعددی را رفع و رجوع کرده است.
از تعامل با نهادهای نظامی برای رفع معارضین پروژههای متوقف شده سنوات گذشته تا تفاهم در مقیاس کلان با دستگاهها برای رونق صنعت ساختمان و تأمین تجهیزات مورد نیاز برای نوسازی و برقیسازی ناوگان حملونقل، همگی در پازل همافزایی ظرفیتها برای بهبود کیفیت خدماترسانی به شهروندان تعریف میشود.
انتهای پیام/