تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز را در برنامه داریم
تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز را در برنامه داریم

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، علت عمده آلودگی هوا در کلانشهرها، وسایل نقلیه است. خودروها و موتورسیکلت‌ها بیشترین میزان آلایندگی را تولید می‌کنند. لازمه کاستن از میزان تردد خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها، بهره‌گیری از ناوگان حمل‌ونقل کافی و تا حد امکان سالم و در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای استفاده عموم از این ناوگان است. […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

علت عمده آلودگی هوا در کلانشهرها، وسایل نقلیه است. خودروها و موتورسیکلت‌ها بیشترین میزان آلایندگی را تولید می‌کنند. لازمه کاستن از میزان تردد خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها، بهره‌گیری از ناوگان حمل‌ونقل کافی و تا حد امکان سالم و در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای استفاده عموم از این ناوگان است.  
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در زمینه برقی‌سازی خودروها با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا، همین برقی‌سازی است، می‌گوید: بیش از ۱۰سال است که دنیا به سمت برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی رفته است.
دکترمحسن هرمزی در گفت‌وگو با «ایران» خاطرنشان می‌کند: تجربیات جهانی نشان داده که برقی‌سازی در کاهش آلودگی هوای شهرها بسیار مؤثر است و از برقی‌سازی ناوگان به‌عنوان یکی از راهکارهای اصلی کاهش آلودگی هوا نام می‌برند. در این خصوص برقی‌سازی وسایل حمل‌ونقل عمومی بر کاهش آلودگی هوای شهرها، اثرگذاری بالایی خواهد داشت. بر اساس مطالعات انجام شده و «سیاهه انتشار»، درصد زیادی از ذرات معلق که در زمستان با آنها مواجه هستیم، از ناوگان حمل‌ونقل عمومی یعنی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها ایجاد می‌شود. البته موتورسیکلت‌ها هم در این مقوله بسیار نقش دارند. این ناوگان، سهم عمده‌ای در انتشار ذرات معلق هوا دارند و طبیعتاً برقی‌سازی و کاهش آلایندگی آنها تأثیر عمده‌ای بر کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت هوا در تهران خواهد داشت.
هرمزی درباره برنامه شهرداری تهران برای برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی توضیح می‌دهد: برای کاهش آلودگی هوای تهران، شهرداری در نظر دارد بخش عمده‌ای از ناوگان حمل‌ونقل عمومی را برقی کند.
 بویژه در حوزه اتوبوس‌ها که مستقیماً زیرنظر شهرداری تهران فعالیت می‌کنند.
به گفته او چندی پیش هم تفاهمنامه‌ای با طرف چینی امضا شده و بر مبنای آن قرار است، هزار اتوبوس برقی از محل این تفاهمنامه تأمین شود و تعدادی هم از طریق خودروسازان داخلی تأمین می‌شود، اما در کنار آن شهرداری تهران نگاهی به سوخت‌های پاک مثل گاز داشته و در همین تفاهمنامه، تأمین هزار دستگاه اتوبوس گازسوز هم وجود دارد.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است که اگر این تفاهمنامه و سایر طرح‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اجرا شود و اتوبوس‌ها تأمین شوند، بخش عمده‌ای از ناوگان اتوبوسرانی، برقی یا گازسوز خواهد شد و در نتیجه آن هم کاهش آلودگی هوا را شاهد خواهیم بود.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/