بزرگترین ضربه تحریم های اقتصادی آمریکا به ایران، خلق واسطه گران گردن کلفت بود
بزرگترین ضربه تحریم های اقتصادی آمریکا به ایران، خلق واسطه گران گردن کلفت بود

به گزارش ارمانشهر فارس، فرزاد وثوقی روزنامه نگار شیرازی در یادداشتی نوشت: این روزها در رسانه ها به نقل از مدیران ارشد ملی صحبت از جرات و جسارتی است که نباید از مسوولان گرفته شود.در واقع مسوولان ملی و استانی که دراین مقاله به مدیر و مسوول تفکیک می شوند، پیوسته جرات و جسارت خود […]

به گزارش ارمانشهر فارس، فرزاد وثوقی روزنامه نگار شیرازی در یادداشتی نوشت:

این روزها در رسانه ها به نقل از مدیران ارشد ملی صحبت از جرات و جسارتی است که نباید از مسوولان گرفته شود.در واقع مسوولان ملی و استانی که دراین مقاله به مدیر و مسوول تفکیک می شوند، پیوسته جرات و جسارت خود را نشان داده اند چرا که یا کارهای مهم عمرانی و اشتغال آفرینی را خوابانده اند و با ترک فعل خود ارمغان آور رکود شده اند ویا در یک دوره از مسوولیت بار خود را بسته اندو باقی قضایا.

 

ماهیچگاه در مقام تبیین اخباراختلاس های مسوولان نظام برنیامده ایم که پس ازانتشاراخباراختلاس های میلیاردی آیا این ارقام به خرانه ملت بازگشته است یا خیر؟ یکی از ضعف های مضاعف تیم های نظارتی همین مطلب مهم است. اخبار فساد اقتصادی مسوولان منتشر می شود اما ملت ازا نتهای اخبار محروم می مانند.

در چهار دهه گذشته به اندازه کافی ثروت و سرمایه ملت به تاراج رفته است. در چند روز گذشته و با حضورحسن روحانی به عنوان داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان رهبری بحث رد صلاحیت وی مطرح شده بود که با واکنش های متفاوتی همراه بود. برخی می گفتند این شخص دوتابعیتی است ونباید در حوزه حاکمیتی ورود کندتا بدان نقطه که در انتخاب رهبر نیز مشارکت داده شود وبرخی معتقدند که کارهای او خصوصا در موضوع برجام یک حرکتی تاریخی درروابط ایران وغرب بوده است. هر چند هردو گروه در اشتباه انداختن مردم ید طولانی دارند وبازی آنطور که اینان می گویند رقم نخواهد خورد. در واقع اینها خیالات و افکار دسته دومی است که برای چالش های سیاسی در سطح جامعه مطرح می شود.

مهم انتخابات مجلس دوازدهم است و باید دید نمایندگان یازدهمین دور مجلس چه دست آوردهایی داشته اند که حالا جمعیت کثیری از آنان دوباره نامزد شرکت در انتخابات هستند.بدون تعارف باید گفت که مدیران امر وبرنامه ریزان حوزه سیاسی اقتصادی باید با لحظه برگزاری انتخابات فکری اساسی به حال قیمت های رایج در بازار بکنند.

در غیر این صورت دوباره نمایندگان حداقلی وارد مجلس خواهند شد.این بدان معناست که باید دراین ماههای پایانی سال به مردم ثابت شود که اگر دزد می گیرند، اموال ملت به خزانه بازگشت داده می شود. سیمایی که مجلس و دولت از وضعیت حاکم درایران به نمایش گذاشته اند، تهی شدن صندوق های بازنشستگی و عدم امکان همسان سازی حقوق ها حتی تا حدود خط فقر تعیین شده از سوی دولت و محاسبه تورم روز است.  در واقع حجم استقراض دولتی های از صندوق ها و بانک ها به حدی بوده که صندوق ها قادر به انجام تعهدات خود خصوصا در حوزه درمان نیستند.

همین چند روز پیش سفیر بنگلادش در ایران به فارس آمده بود و تقاضای اصلیش حذف واسطه گران بود تا قیمت ها در کشورش پس از واردات از ایران روند صعودی پیدا نکند.

بزرگترین ضربه ای که تحریم های اقتصادی آمریکا به ایران وارد آورد خلق واسطه گران گردن کلفتی بود که به این سادگی دست از سر بازارو اقتصاد فشل برنخواهند داشت ،هرچند با نفوذ سرمایه ای خود در رسانه ها و فضای مجازی مطالبه گران مجازی خلق کرده اند اما به هیچ پرسشی پاسخی داده نمی شود واین مطالبه گران مجازی نیز صاحب پست ومقام شدند.

امروز به برکت انتخابات و تهیه لیست های خانوادگی و آرای خانوادگی افرادی راهی مجلس ونیز شوراهای شهر و روستا می شوند که توانایی مدیریت و قبول مسوولیت لازم را ندارند.ما در چندین حوزه فاقد برنامه منسجم واسناد تحولگرایانه هستیم. از جمله محیط زیست و منابع طبیعی که اصلی ترین زیر ساخت توسعه در هر کشور هستند.

اگر در اخباراین دو حوزه کاوش کنید درخواهید یافت که برنامه مشخصی برای صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی وجود نداشته ویا اگر هم وجود داشته آنقدرقدرت وقابلیت اجرایی نداشته است ویا حتی افرادی را دراین سازمانها منصوب کرده اند که فقط ماشین امضا وبه سفارشات تلفنی واکنش نشان می داده اند.

امروز فلسفه تبیین که فرمایش رهبر فرزانه می باشد نیز برای این مدیران ومسوولان شکافته نشده واینان خیال می کنند که تبیین برای مردم عام کوچه و خیابان است.در واقع برای مدیران و مسوولان تبیین واجب ترین امور است چرا که با روند اداره امور باعث ریزش سرمایه های اجتماعی شده اند واز طرفی اختلاس های مطرح شده وکلان بطور کل توسط اشخاص شاخص نظام اتفاق افتاده است و نه مردم کوچه وخیابان. اما اگر سند فرهنگی و تحولگرایانه ای دردست نوشتار است ویا اگر قانونی برای برخورد با دزدان نوشته می شود فقط برای عام است  و نه خواص .

با این بحران بزرگ باید دیدبرسرانتخابات واعتماد مردم به افرادچه خواهد آمد هر چند مشارکت موثروبالای ملت درانتخابات نوعی رفراندوم تلقی می شود وباید به این نکته مهم وبه مدیران ومسوولان تذکر داد که آنقدرکه به تار مو حساس و احساس تکلیف می کنید به گناه اختلاس هم حساس باشید و از سفرهای خود به بلاد کفر بکاهید وخرید و درمان خودرا درایران محدود کنید و نه دربازار و بیمارستانهای بلاد کفر.

با امید به اینکه مردم درانتخابات مشارکت هوشمندانه داشته باشند وافراد دارای صلاحیت (مسولیت ومدیریت) را انتخاب کنند، نظاره گر فرصت هایی هستیم که میگذرد.فرصتی که درآن یا اقلیت انتخابات را مهندسی خواهد نمود ویا اکثریت به مهندسی انتخابات خواهند پرداخت. ذکر این نکته لازم است که در هر صورت مجلس دوازدهم تشکیل خواهد شد و ما امیدواریم خط شکنان از همان جنس خط شکنان دهه چهل باشند. هرچند بسیجیان آن دو را موسفید کرده اند اما در اراده هایشان تردید نخواهیم یافت.