از فاجعه بزرگ محیط زیستی جلوگیری شد
از فاجعه بزرگ محیط زیستی جلوگیری شد

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش پایگاه خبری کرج امروز؛ مجید درگی در حاشیه تور رسانه‌ای بازدید از حلقه دره، با اشاره به اینکه روزانه یک هزار و ۵٠٠ تُن زباله در مرکز دفع زباله حلقه‌دره به وسعت ١١٠ هکتار به اشکال مختلف مدیریت می‌شوند، اظهار کرد: امکانات و تأسیسات متنوعی در طول […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز؛ مجید درگی در حاشیه تور رسانه‌ای بازدید از حلقه دره، با اشاره به اینکه روزانه یک هزار و ۵٠٠ تُن زباله در مرکز دفع زباله حلقه‌دره به وسعت ١١٠ هکتار به اشکال مختلف مدیریت می‌شوند، اظهار کرد: امکانات و تأسیسات متنوعی در طول سال‌های گذشته به این منظور ایجاد شده است.

وی افزود: مسؤولین در تلاش بوده‌اند تا از طلای کثیف نهایت بهره‌برداری را برای مردم ببرند، اما متأسفانه طرح‌ها به دلیل اختلاف با پیمانکاران و جابجائی در سطوح مدیریتی به سرانجام نرسیده است یا در ادامه کار متوقف شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان داشت: مرکز پیرولیز سال هاست که غیرفعال بوده و مرکز تفکیک زباله کرج هم به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز کشور که در اوایل دهه ٩٠ دانشجویان برای بازدید از این خط راهی حلقه‌دره می‌شدند، بلاتکلیف مانده و تلاش برای راه‌اندازی ادامه دارد.

درگی گفت: به جز مدیریت ١۵ تن پسماند عفونی در یک سایت اختصاصی و تفکیک و جداسازی زباله خشک از ۴٠٠ تُن پسماند شهری، هزار تُن زباله شهری بدون استفاده مطلوب به ساده‌ترین روش ممکن دفن و ۴٠٠ مترمکعب شیرابه در روز تولید می‌کند.

وی عنوان کرد: روزانه ١۵ تن زباله عفونی در البرز تولید می‌شود و نیمی از آن‌ها که متعلق به بیمارستان‌ها هستند فرایند بی‌خطرسازی را طی کرده و دفن خواهند شد و مابقی متأسفانه در سال‌های گذشته با آهک دفن شده‌اند در حالی است که با مصوبه کارگروه مدیریت پسماند کرج ٧ شرکت برای فرایند بی‌خطرسازی از علوم پزشکی مجوز گرفته‌اند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، طی دو سال گذشته با اقدامات شهرداری کرج شیرآبه‌ها مدیریت و از یک فاجعه زیست‌محیطی بزرگ جلوگیری شده است، البته این‌روش هم بی‌اشکال نیست و عوارض خود را دارد اما نسبت به شرایط قبل قابل دفاع خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۴٠٠ تن از زباله تَر البرز تبدیل به کمپوست می‌شود، عنوان کرد: با راه‌اندازی مجدد زیرساخت‌های حلقه‌دره، سود حاصل از این ثروت عظیمی که در حال از بین رفتن است به شهر بازخواهد گذشت و می‌تواند مشکلات کلانشهر کرج را رفع کند.

از فاجعه بزرگ محیط زیستی جلوگیری شد

از فاجعه بزرگ محیط زیستی جلوگیری شد

از فاجعه بزرگ محیط زیستی جلوگیری شد

منتشر شده در تاریخ ۳ بهمن ماه ۱۴۰۲