به گزارش آرمان شهر به نقل از ایرنا: «سید حسن رسولی» روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، درباره فعالیت کمیسیون برنامه و بودجه گفت: نقش و جایگاه کمیسیون برنامه و بودجه در شورای شهر از جهاتی با سایر کمیسیون ها متفاوت است.
وی افزود: این کمیسیون به صورت فرابخشی در برنامه های درازمدت و در بودجه سنواتی (که برش یکساله برنامه های بلند مدت است) فعال است و در حوزه مدیریت شهری ضمن تعیین هدف و انتخاب راهبرد، تعیین نقشه راه می کند همچنین در کنار کمیسیون های بخشی شورا در تعامل با شهرداری در حوزه مقررات گذاری و نظارت و اجرا نیز فعال است.
وی ادامه داد: به طور مشخص علاوه بر تنظیم برنامه ها و نظارت بر حسن اجرای برنامه ها، تعامل با کمیسیون ها، تدوین بودجه های سنواتی و نهایتا ارائه گزارش به صحن برای تصویب بودجه سنواتی از جمله وظایف کمیسیون برنامه و بودجه است. به طور مشخص کمیسیون برنامه و بودجه حوزه مالی، مدیریتی، محاسباتی، نیروی انسانی و مجموعه مسائلی که سبقه راهبردی دارد را پوشش می دهد.
رسولی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای قالیباف در آستانه ریاست مجلس قرار دارند اما در زمانی تصدی شهردار تهران و بدهی هایی که به جا مانده آیا قرار است اقدامی صورت گیرد یا خیر، گفت: یکی از جهت گیری های اساسی شورای پنجم التزام به انضباط مالی در حوزه مدیریت شهری بوده و هست و طی سه سال اخیر سعی کردیم این سیاست را اعمال کنیم.
وی با بیان اینکه قالیباف طولانی ترین دوره مدیریت شهری را به مدت ۱۲ سال داشت، گفت: طبیعتا مدیریت شهری جدید باید روشن می ساخت چه وضعیتی را از مدیریت شهری گذشته دریافت کرده است.
وی افزود: به این منظور طرحی را با عنوان طرح تحویل و تحول پیشنهاد شد که در ابعاد مختلف اعم از منابع و مصارف، مطالبات و بدهی ها و سایر مسائلی که مطرح بود در آن مورد بررسی قرار گرفت.
رسولی گفت: آقای نجفی(اولین منتخب شهردار شورای پنجم) در موعد مقرر گزارشی را منتشر و رقم ۵۲ هزار میلیارد تومان را اعلام کرد.
عضو شورای تهران ادامه داد: بدهی های شهرداری یک بحث و بحث انضباط و کنترل مالی در امور مالی شهرداری بحث دیگری است که معتقدم بخش دوم مهمتر است.
وی گفت: به طور کلی بدهکار بودن شهرداری در مقایسه با مشخص شدن این موضوع که در حوزه مدیریت مالی طی ۱۲ سال و دو دوره کاندیدا شدن آقای شهردار برای ریاست جمهوری چه میزان از ظرفیت های شهرداری برای این منظور استفاده شده، اهمیت کمتری دارد.
وی افزود: بخشی از گزارش به صورت مصداقی مربوط به تخلفاتی بود که خارج از حوزه مدیریت شهری صورت گرفته و این تخلفات به قوه قضاییه ارجاع شد و ما همچنان منتظر رسیدگی هستیم.
رسولی اظهار داشت: درباره این موضوع که آقای قالیباف در یک قدمی ریاست مجلس هستند، اظهارنظری ندارم، اما مدیریت شهری کنونی با پرهیز از بهره برداری سیاسی در عمل به قراری که با موکلین خود داشته ایم، عهد بسته ایم که شهرداری در مناسبات سیاست داخلی به خصوص در انتخابات همانند گذشته نباشد.
وی گفت: در همین راستا هیچ کدام از اعضای شورا برای مجلس یازدهم کاندیدا نشدند و هیچ فعالیتی از سوی شهرداران انتخابی شورا برای مناصب سیاسی صورت نگرفته است.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: ما حق نداریم از ظرفیت هایی که مردم به امانت در اختیار ما گذاشتند، از آن در خصوص مقاصد دیگر از جمله انتخابات استفاده کنیم.
رسولی ادامه داد: شهرداری تهران به دلیل مسئولیت های ذاتی، مجبور است مناسباتی با دستگاه های دیگر داشته باشد و امروز با ریاست جمهور و بدنه دولت روابط حسنه ای داریم و موفق شدیم به جنگ سرد میان شهرداری و دولت پایان دادیم همچنین موفق شدیم بخشی از مطالبات مدیریت شهری را از دولت را دریافت کنیم.
وی افزود: با مجلس شورای اسلامی هم این روابط حسنه برقرار است البته از هشتم خرداد که مجلس جدید سرکار می آید و باید دید این روابط چه خواهد شد.
عضو شورای تهران گفت: به عنوان عضو شورا و کسی که مسئولیتی در کارگروه راهبردی مجمع نمایندگان تهران برای حل معضلات پایتخت داشت اعلام می کنم صرف نظر از مسائل سیاسی، همچنان در عمل به وظیفه خود در مدیریت شهری در صورتی که راه یافتگان به مجلس جدید نیز به دور از مناسبات سیاسی آماده باشند، با آنان همکاری خواهیم کرد.
رسولی افزود: ما هیچ ابایی از پرداختن به موضوعات مختلف در ارتباط با مدیریت شهری نداریم، تعدادی طرح تحقیق و تفحص از عملکرد گذشته شهرداری تهران در حال بررسی است و صرف نظر از اینکه شهرداری سابق تهران رییس مجلس بشوند بدون لکنت زبان و بدون واهمه از هزینه های احتمالی حرف های خود را صادقانه می زنیم کما اینکه اداره پایتخت نیازمند هماهنگی همه دستگاه ها است.
وی افزود: امروز معضل کرونا بخش قابل توجهی از اقتصاد مدیریت شهری را دچار نوسانات بسیار شدید کرده و لذا همه ارکان نظام باید در اداره پایتخت سهیم باشند.
رسولی خاطرنشان کرد: در این شرایط نیازمند تعامل با همه دستگاه ها هستیم و با انسجام بهتر و حفظ حقوق طرفین و حریم ها آمادگی هر نوع همکاری را داریم.
توضیح توقف سامانه شفافیت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا، در پاسخ به پرسشی مبنی بر توقف فعالیت سامانه شفافیت، گفت: اصل شفافیت از مهمترین راهکاری شورای پنجم برای برقراری انضباط مالی و مدیریتی بوده و است. به همین منظور یکی از کمیته های کمیسیون برنامه بودجه به همین نام به ریاست خانم آروین تشکیل شده و فعال است. تاکنون هیچ کدام از جلسات شورا به صورت غیرعلنی برگزار نشده و نیز گزارش ماهیانه دقیق در صحن شورا قرائت شده است.
وی افزود: نه بحث بسته شدن سایت شفافیت مطرح است و نه سست شدن خانم آروین(عضو دیگر شورای شهر) که قریب یک میلیون دویست هزار نفر از شهروندان تهرانی به اعضای شورای پنجم رای داده اند و متناسب با این رای تا آخرین نفس به وظیفه مان عمل خواهیم کرد.
رسولی افزود: موظف هستیم از خواسته های شخصی خود گذشته در جهت عمل به وظایفی که موکلینمان بر عهده ما گذاشته اند اقدام کنیم.
آثار بسته محرک اقتصادی در پایتخت
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا درباره آثار بسته محرک اقتصادی با توجه به عدم تحقق ۷۰ درصدی بودجه در سه ماهه نخست، گفت: بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران کمی بیشتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان است لذا در صورتی که هر ماه بتوانیم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کنیم و هزینه هایمان را تنظیم کنیم بودجه محقق خواهد شد.
وی ادامه داد: با بحران کرونا و رکود بازار کسب و کار شاهد بودیم که اقتصاد کشور آسیب دیده و طبیعتا شهرداری هم از دامنه این آسیب های مخرب در امان نمانده باشد.
رسولی گفت: از زمان شیوع این ویروس برخلاف قوای سه گانه کشور، حوزه مدیریت شهری حتی یک روز فعالیت خود را متوقف نشده است.
وی گفت: پیش بینی شهرداری این است که از ۷هبار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد مصوب برآورد می شود که در حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد بیشتر قابل استحصال نباشد.
رسولی افزود: شورا و شهرداری لایحه بسته محرک اقتصادی را در قالب ۱۵ ماده تصویب کردند تا ضمن اینکه از سایر دستگاه ها حاکمیتی استمداد می طلبیم به ما کمک کنند فکر می کنیم با این نقشه راه بتوانیم از بحران با عوارض کمتری عبور کنیم.
سرانجام لایحه تغییر ساختار شهرداری
عضو شورای تهران درباره سرانجام لایحه ساختار شهرداری تهران، گفت: انضباط مالی و مدیریتی و اصلاح ساختار از راهبردهای شورای پنجم است.
وی گفت: مدیریت شهری در سال ۹۴ باید ضوابط تشکیلاتی را مشخص می کردند تا بر این اساس ساختار سازمانی اصلاح شود اما این کار انجام نشد بنابراین ما در شورای پنجم در ابتدا باید ضوابط تشکیلاتی شهرداری تهران را مصوب می کردیم تا بتوانیم اصلاح ساختار را آغاز کنیم.
رسولی افزود: شهردار تهران با تاخیر لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران را با حذف یک معاونت و ادغام دو معاونت تقدیم شورای شهر تهران کرده است امیدوارم در چند ماه آینده این لایحه تصویب نهایی شود.
۶۴ هزار شاغل برای ۱۷ هزار پست سازمانی
وی ادامه داد: ۱۷ هزار پست سازمانی در شهرداری تهران داریم ولی ۶۴ هزار نفر در شهرداری شاغل هستند به جز حدود ۷۰ هزار نفری که در سازمان ها و شرکت های شهرداری فعال هستند.
وی گفت: البته در این مدت حدود ۶ هزار نیرو در شهرداری بازنشسته یا بازخرید شدند و این تعدیل نیرو بدون اینکه لطمه ی به زندگی همکارانمان در شهرداری وارد شود.
رسولی افزود: باید توجه داشته باشیم که در عمل به وظیفه مان در شورای شهر و اصلاح ساختاردر شهرداری تهران حق نداریم دچار شتابزردگی بشویم و این را باید مد نظر قرار دهیم که اصلاح ساختار به معنی حذف کارمندان نیست.
وی تأکید کرد: به این معنی است کسی که لیسانس کتابداری دارد و در معاونت فنی عنوان کارشناسی دارد با این مدرک شرایط احراز پست این امر را ندارد.
وی ادامه داد که برای اصلاح ساختار شهرداری خیلی کوتاه مدت و شتابزده به موضوع نگاه نمی کنیم.
بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا به شهرداری کمک شود
خزانه دار شورای شهر تهران همچنین درباره پرداخت بدهی شهرداری توسط دولت به صورت تهاتر گفت: در سال اول آغاز به کار دولت جلسهای با رئیس جمهور داشتیم که مقرر شد سازمان حسابرسی کشور ادعاهای شهرداری را بر اساس اسناد موجود دریافت و با دعوت نمایندگان طرفین بررسی و اظهار نظر نهایی را انجام دهند.
وی افزود: در همین مسیر تا پایان سال ۹۸ بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از بدهیهای دولت دریافت و این روند همچنان ادامه دارد.
رسولی ادامه داد: در مورد بحران کرونا در حوزه مدیریت شهری ورود مالی و محاسباتی پیدا نکردیم اما شهردار تهران در سطح ستاد ملی کرونا حضور داشت و آنچه که در توان داشتند در طبق اخلاص گذاشتند لذا انتظار داریم که آن گونه که تلاش میکنیم دستگاهها نیز به ما کمک کنند.
عضو شورای تهران تاکید کرد که انتظار از رئیس جمهور داریم همانند سایر بخشهای عمومی به شهرداری بر اساس قوانین مصوب و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا کمک شود.
بدهی شهرداری به بانکها جزو تعهد دولت باشد
رسولی تاکید کرد: بدهی شهرداری به بانکها موضوع متفاوتی است؛ توقع داریم این بخش از بدهیهای شهرداری که بیشتر مرتبط با حوزه ماموریتهای دولت است و از آنجا که تامین کننده منابع ارزی دولت بوده، در راستای دستگیری مدیریت شهری، رئیس جمهور این بخش از بدهیها به سیستم بانکی را در ردیف بدهیهای دولت به نظام بانکی به رسمیت بشناسد تا از تنگنای جدی که شهرداری در استفاده از تسهیلات ارزی گرفتار شده است، نجات پیدا کند.
وی ادامه داد: بودجه ۹۸ شهرداری که در بهمن و اسفند ماه سال گذشته متاثر از بحران کرونا بود، با متممی که داشتیم در حدود ۷۵ درصد محقق شد. برای سال ۹۹ از سی هزار میلیارد تومان تنها در سه ماهه اول با ۷۰ درصد عدم تحقق مواجه هستیم که لایحه بسته محرک اقتصادی تصویب شد که امیدواریم بتواند نقش موثری در عبور از بحران داشته باشد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: ۲۴ درصد از درآمدهای شهرداری تهران در ابتدای دوره پنجم از محل منابع پایدار بود اما در آخرین گزارش ارائه شده این رقم به ۴۱ درصد افزایش پیدا کرده است.
رسولی ادامه داد: قطعا این افزایش کاری سخت و دشوار بوده و طی کردن این مسیر با بحران کرونا بسیار سخت تر می شود اما همچنان این مسیر را ادامه می دهیم.
رسولی همچنین گفت: ظرف ۳ سال گذشته عدد کارکنان شهرداری نه تنها اضافه نشده بلکه بالای ۶ هزار نفر از طرق بازنشستگی و یا بازخرید از بدنه شهرداری تهران کاسته شدهاند بدون این که به آنها ظلمی وارد شود.
وی افزود: قطعا با اصلاح ساختار در شهرداری تهران ریل گذاری مناسبی در شورای شهر پنجم در جهت برقراری انضباط مالی و اداری انجام شده است.