بررسی مدل انتخابات تناسبی در فراکسیون مدیریت شهری مجلس
بررسی مدل انتخابات تناسبی در فراکسیون مدیریت شهری مجلس
نشست فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی به منظور اصلاح نظام انتخابات برگزار شد و در آن مدلی به نام شیوه انتخابات تناسبی ارائه شده و جزییات آن تشریح شد.

به گزارش آرمانشهر به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون مدیریت شهری مجلس یازدهم با این هدف که مدت‌هاست در میان نخبگان جامعه، بحث ضرورت اصلاح نظام انتخابات جریان دارد و یکی از مزیت‌های تغییر انتخابات از نظام حداکثری به نظام تناسبی، کسب سهمیه کرسی نمایندگی متناسب با وزن رای‌آوری افراد و لیست‌های ائتلافی برای نامزدهای ائتلاف و یا مستقلین به میزان آرای کسب شده از مجموع کل آرای اخذ شده می‌باشد، برگزار شد و در آن مدل انتخابات تناسبی مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست محسن پیرهادی  رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس یازدهم ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح قانون انتخابات با اشاره به حمایت وزارت کشور، شورای نگهبان و دستگاههای نظارتی بر اصلاح قانون انتخابات تاکید کرد.

در ادامه نشست، جعفر قادری نایب رئیس اول این فراکسیون مدل نظام انتخابات تناسبی در انتخاب اعضای شوراهای شهر و روستا را تشریح کرد. نایب رئیس اول فراکسیون مدیریت شهری ضمن معرفی مدل تناسبی، ابعاد این شیوه را در جهت تقویت دموکراسی، حضور پرشور مردم در انتخابات و انتخاب نمایندگان احزاب، گروه‌ها، قومیت ها و اقشار بر شمرد.
در ادامه روسای کمیته‌های شهرسازی و معماری، خدمات شهری و محیط زیست، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، مدیریت شهری هوشمند، حمل و نقل و ترافیک، درآمد‌ پایدار و فنی و عمرانی دیدگاه‌های خود را در این مورد ابراز کردند.

در انتخابات تناسبی هر نامزد می‌تواند بصورت مستقل و یا عضوی از یک ائتلاف در انتخابات شرکت کند. هر نامزد عضویت در شورای اسلامی شهر و یا روستا، پس از ثبت نام،  می‏تواند بصورت نامزد مستقل و یا عضوی از یک ائتلاف، در انتخابات شوراهای اسلامی یکی از شهرها و یا یکی از روستاها با دیگر نامزدها رقابت کند. همچنین هر جریان سیاسی، تخصصی، محلی، مذهبی و یا قومی بجای یک ائتلاف می‌تواند در قالب چند ائتلاف وارد جریان انتخابات شود. در صورتی یک ائتلاف می‌تواند از مزایای ائتلاف استفاده نماید که سهم آرای مجموع نامزدهای ائتلاف حداقل باندازه ۱۰ درصد کل آرای صحیح ماخوذه باشد. در هر حوزه انتخاباتی شهر و یا روستا صرف نظر از اینکه تعداد کرسی‌‌های آن حوزه چه تعداد باشد، حداکثر تا سقف تعداد اعضای پیش‏ بینی شده برای شورا، هر رای‌دهنده می‏تواند به یک یا چند نفر داوطلب مستقل و یا ائتلافی و یا تلفیقی از گزینه‏ های مستقل و ائتلافی و یا یک لیست کامل ائتلافی با نوشتن صرف اسم آن ائتلاف، رای ‌دهد.

بنا بر این گزارش به ازای هر رای شمارش شده برای هر فرد عضو یک ائتلاف، یک رای برای آن ائتلاف نیز منظور می‏شود و سهم هر ائتلاف از تعداد اعضای شورای هر حوزه انتخابیه، متناسب با سهم آراء منظور شده برای آن ائتلاف از کل آرای صحیح ماخوذه برای تمام کاندیداها در آن حوزه تعیین می شود. بر این اساس در هر ائتلاف اعضای منتخب شورا براساس سهم اختصاص یافته به ترتیب رای بالاتر، انتخاب می‌شوند. در صورت تساوی آراء دو و یا چند فرد، عضو و یا اعضای منتخب شورا، به قید قرعه انتخاب می‏شوند. بعد از اختصاص سهم همه ائتلافها از کل اعضای شورا، تعداد اعضای باقیمانده شورا به نامزدهای مستقل و یا نامزدهای راه نیافته عضو ائتلافها، هرکدام که رای بیشتری داشته باشند، اختصاص می‏ یابد.

در صورت خروج هر عضو از شورا به هر دلیل، عضو علی البدل از همان ائتلاف جایگزین خواهد شد و جایگزین عضو مستقل نیز یک عضو علی البدل مستقل می باشد.
بر اساس این گزارش جلسات تکمیلی بررسی طرح با حضور اعضای فراکسیون و صاحب‌نظران حوزه مدیریت شهری به صورت ویژه برگزار خواهد شد.