به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر محمدرضا حیدری در آغاز یکصد و بیستویکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد رئیس شورای شهر مشهد در صحبتهای خود به طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی پرداخت و گفت: قصد ورود به این موضوع را نداشتیم اما متاسفانه طی روزهای اخیر دادههای ناصوابی در فضای رسانهای انتشار یافت که به شورای شهر مشهد منتسب شد.
حیدری با بیان اینکه دغدغه اصلی شورای پنجم شهر مشهد درخصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، مردم و صاحبان حقوق هستند، گفت: امیدواریم مسائل و مشکلات مربوط به این حوزه را در سایه تعامل و همافزایی دنبال کرد.
وی با اشاره به طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی که اخیرا در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده است، افزود: مدیریت شهری دغدغهها و نگرانیهایی را نسبت به این طرح داشت که همچنان به قوت خود باقیست و تحققپذیری آن را تهدید میکند.
حیدری در ادامه اظهارکرد: تحققپذیری طرح موضوعی حیاتی برای شورای شهر و مدیریت شهری مشهد است که پیوسته این دغدغهمندی را در مکاتبات و نطقها و صحبتهای خود با صراحت و روشن بیان کردهایم.
وی با بیان اینکه خوشبختانه با پیگیری و تلاش بسیار زیاد همکاران مدیریت شهری، بهویژه کمیته نظارتی منطقه ثامن و کمیسیون شهرسازی و معماری برخی دغدغه های اساسی و مهم شورای شهر در مصوبه کمیسیون ماده ۵ لحاظ شده ولی برخی نکات مبهم و دغدغه های جدی همچنان به قوت خود باقیست، گفت: براساس اطلاعات واصل شده، بخشی از دغدغههای مربوط به شارستان و یک یا دو رهباغ اعمال شده ولی درخصوص برخی ره باغها و معابر و برخی زمینههای دیگر همچون حقوق مکتسبه همچنان نیاز به بازنگری وجود دارد.
رئیس شورای شهر مشهد اصلاح طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی را امری طبیعی دانست که با حمایت شورای شهر و مدیریت نیز همراه بوده است و گفت: این اصلاح باید در سایه تعامل و همافزایی صورت گیرد ولی متاسفانه نمایندگان مردم نسبت به اطلاعات مربوط به طرح و دادههای آن نامحرم تلقی میشود.
حیدری با بیان اینکه تاکنون هیچ اطلاعاتی از طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر در اختیار شورای شهر قرار نگرفته است، افزود: آنچه به مدیریت شهری ارائه شده، گزارش مختصر و خلاصهای است که مشاور در جلسه برگزار شده توسط شورای شهر با حضور سمنها و تشکلهای غیردولتی، ارائه کرد؛ آیا خلاصه گزارش برای کمیسیون ماده ۵ مبنای عمل در طرحهای تفصیلی است؟
وی افزود: در جلسه فوقالذکر مقرر شد مشاور در جلسه دیگری با حضور کارشناسان و تشکلهای مردمی پاسخگوی دغدغهها و سوالات باشد ولی این جلسه برگزار نشد.
حیدری با تاکید مجدد بر اینکه داده و اطلاعات پایه از طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر توسط مشاور در اختیار شورای شهر و شهرداری مشهد قرار نگرفته است، تصریح کرد: مدیریت شهری که متولی اجرا و تامین منابع و اجرای مصوبه است، چگونه در جریان ریز این اطلاعات قرار ندارد؟
وی در ادامه گفت: تایید طرح تفصیلی در کمیسیون ماده ۵ مستلزم ارائه و برخورداری از ۴ رکن الزامآور است که این ارکان شامل نقشه کاربری اراضی، سند دفترچه ضوابط و مقررات، سند تراز مالی و فیزیکی و مطالعات پشتیبان طرح است؛ آیا این ۴ رکن در طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر وجود دارد؟ اگر وجود دارد و تهیه شده که آنها را فردا در حضور یک کارشناس خبره شهرسازی رونمایی کنید و اگر وجود نداشت یا ناقص بود آیا در طرح تصویب شده بازنگری میکنید؟
رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به حوزههای مختلف طرحهای تفصیلی شهر مشهد که توسط شهرداری مشهد به شورا ارائه شده و در کمیسیونهای تخصصی شورای شهر درحال بررسی است، اظهارکرد: شورای پنجم این طرحها را مورد به مورد بررسی کرد و آن را در فضای عمومی و سامانههای شهرداری در منظر عموم مردم قرار داد چراکه پنهانکاری نداریم؛ عدم شفافیت برای طرح بافت پیرامونی حرم مطهر جز ابهام، دستاورد دیگری نخواهد داشت.
وی در ادامه صحبتهای خود تصریح کرد: ۲۵ سال قبل دستگاههای دولتی طرحی را تصویب کردند و امروز مخالف آن هستند؛ حال طرح دیگری به تصویب رسیده و مجدد جایگاه شورای شهر و مدیریت شهری همچون طرح قبل نادیده گرفته است. این رویکرد، آن هم پس از گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی، عقبگرد به گذشته است چراکه مجریان طرح و نمایندگان مردم لحاظ نشدهاند.
حیدری با بیان اینکه گزارشها نشان میدهد که مشاور در جلساتی به رویکرد دفتر مقام معظم رهبری برای توجیه طرح استناد کرده است، گفت: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۶ و ضمن توصیه موکد به استاندار وقت، نسبت به شیوه تملک املاک مردم و میزان تملک اظهار نگرانی میکنند؛ حال سوال اینجاست، دغدغه های رهبری معظم، یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۷ که طرح توسط شورای عالی شهرسازی ابلاغ شده، به چه میزان درنظر گرفته شده است؟
وی افزود: یکی از نکات محوری مدنظر مقام معظم رهبری، اخذ نظر تولیت آستان قدس رضوی است؛ آیت ا… طبسی(رضوان ا… علیه) از طرح مرحوم کازرونی حمایت کردند. آیت ا… رئیسی هم ضمن باورمندی به اصلاح طرح، تاکید ویژهای به واقعبینانه بودن طرح داشتند که خوشبختانه در همان دوره با انسجام مدیریتی سطح استان و مدیریت شهری، طرح مهرازان با رای دیوان عدالت اداری متوقف شد.
حیدری با بیان اینکه حجتالاسلام مروی نیز با توجه به دیدگاهها و مواضعی که از ایشان سراغ داریم، قطعا مخالف این هستند که از سرمایه اجتماعی آستان قدس رضوی برای طرحی هزینه شود که آثار اجتماعی و اقتصادی آن مشخص نیست، گفت: به عنوان نمایندگان مردم تلاش داشتیم تا بتوان دغدغهها و نگرانیهای خود را در تعامل و ارتباط و گفتگو با تولیت محترم آستان قدس رضوی مطرح کنیم ولی تاکنون موفق نشدیم.
حیدری در ادامه اظهارکرد: برخی مدعی هستند که طرح تفصیلی جدید بدنبال تثبیت مجاورین و مالکان بومی است و قفل چندهزار ملک باز میشود؛ درصورتیکه این مهم، جزو سیاستهای شورای پنجم نسبت به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بوده و تلاشهای بسیاری نیز در این جهت صورت گرفته که از جمله آنها میتوان به استقرار دفاتر تسهیلگری و ایجاد زیرساختهای شهری و تقویت ایمنی در این بافت اشاره کرد.
رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به توسعه چشمگیر فضای سبز شهری و پیادهروسازی و احیای مسیر های تاریخی، حفظ هویت مذهبی و ایجاد معابر اصلی و تامین روشنایی و تامین زیرساختها در بافتهای پیرامونی حرم مطهر رضوی که رفاه ساکنان بومی را به همراه دارد، گفت: در کدام دوره از مدیریت شهری مشهد این حجم از توسعه زیرساختی مورد توجه قرار گرفته تا به حفظ ساکنان بومی کمک کند؟
حیدری با بیان اینکه از ابتدای آغاز طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی تا قبل از شورای پنجم، ۲۸ مسجد و حسینیه تملک و معاوضه و تبدیل به احسن شده است، تصریح کرد: در چنین شرایطی همگی به خاطر داریم که نماینده محترم مجلس برای مسجدی که در مسیر شارستان قرار داشت و مراحل اداری و قانونی آن برای تعویض و تبدیل به احسن طی شده بود، با استفاده از احساسات پاک و دغدغه های متدینین، تجمع برگزار کردند، حال باید پرسید . برای کدام یک از ۲۸ مسجد واقع در طرح که معاوضه و تخریب شد چنین اعتراضاتی شکل گرفت؟
وی در ادامه گفت: به منظور توجیه یک طرح و دستیابی به اهدافی که ابعاد آن مشخص و روشن نیست نباید اقدامات گذشتگان را نادیده گرفت و اطلاعات نادرست به مردم داد و فضاسازی کرد.
حیدری همچنین تاکید کرد که شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوره بیشترین توجه به بحثهای هویتی و تاریخی و دینی را داشته است و خود را پایبند به آنها میداند.