به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش ایمنا، علیرضا زاکانی امروز _شنبه بیستونهم مهرماه_ در حاشیه حضور در سومین اجلاس کلانشهرهای «راه ابریشم» با بیان اینکه بر اساس قانون قرار بود هزار و ۵۰ دستگاه از ۲ هزار دستگاه واگنی که در برنامه ششم توسعه مصوب شده، سهم تهران شود، اظهار کرد: امروز موفق […]
به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،
به گزارش ایمنا، علیرضا زاکانی امروز _شنبه بیستونهم مهرماه_ در حاشیه حضور در سومین اجلاس کلانشهرهای «راه ابریشم» با بیان اینکه بر اساس قانون قرار بود هزار و ۵۰ دستگاه از ۲ هزار دستگاه واگنی که در برنامه ششم توسعه مصوب شده، سهم تهران شود، اظهار کرد: امروز موفق شدیم قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران را که از هفت سال پیش معطل مانده بود، عملیاتی کنیم.
افزایش ۲۵ درصدی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن
وی افزود: توفیقهای بسیار زیاد دیگری نیز حاصل شد، از جمله اینکه با ۲۵ درصد افزایش این قرارداد تعداد واگنها به ۷۹۱ دستگاه رسید. در مرحله دوم نیز برای ۲۵۹ واگن دیگر با طرف چینی تفاهم کلی انجام شد به این ترتیب میتوان امیدوار بود که آنچه در برنامه ششم مقرر شده بود یعنی هزار و ۵۰ دستگاه تکمیل شود.
شهردار تهران با اشاره به مدت زمان این قرارداد گفت: راه برای تأمین این تعداد واگن برای شهر تهران تا پنج سال آینده فراهم شد. تهیه و تأمین ۱۱۳ دستگاه واگن نیز با مجموعههای داخلی قرارداد شده که امیدواریم با اضافه شدن این تعداد، میزان واگنهای جدید شهر تهران به هزار و ۱۶۳ دستگاه برسد که یعنی ظرفیت فعلی ناوگان متروی تهران دو برابر میشود.
مرتفع شدن مهمترین گلوگاه جابجایی مسافر در مترو تهران
وی تصریح کرد: نتیجه محتوم دو برابر شدن ظرفیت واگنها، طبیعتاً افزایش مطلوبیت سفر با متروی تهران است و امیدواریم به این ترتیب سقف جابجایی مسافر افزایش یابد؛ در نهایت به لطف الهی مهمترین گلوگاه جابجایی مسافر از طریق شبکه زیرزمینی که همانا «کمبود واگن» بود، با اجرایی شدن این قرارداد مرتفع شد.
شهردار تهران با بیان اینکه نباید تلاش دولت خدمتگزار را در عملیاتی شدن این قرارداد فراموش کرد، ادامه داد: پیشپرداخت قرارداد توسط دولت فراهم و پرداخت شده است.
وی موضوع مهم دیگر این قرارداد را «انتقال تکنولوژی» دانست و اظهار کرد: از همان ابتدا «کیفیت»، «سرعت»، «امنیت» و «انتقال تکنولوژی» در هر قرارداد حوزه حملونقل مورد تأکید بود که از این رو قرارداد جاری ساخت ۷۹۱ دستگاه واگن نیز با انتقال تکنولوژی همراه است؛ به این ترتیب قدرالسهم شرکت واگنسازی متروی تهران که هماکنون زیر ۳۰ درصد است، به حدود ۵۵ درصد در ساخت هر دستگاه واگن خواهد رسید و تلاش کردیم بخشهای مؤثر تکنولوژی ساخت هر واگن به داخل منتقل شود.
ورود ایران به باشگاه بوژیسازان جهان
زاکانی تصریح کرد: با انتقال تکنولوژی توانمندیهای تولید داخلی تقریباً دو برابر شده که مایه افتخاری برای جمهوری اسلامی است. در قالب همین قرارداد، ساخت و انتقال تکنولوژی ۸۴۰ دستگاه بوژی (کِشنده و سیستم تعلیق) نیز عملیاتی خواهد شد. با انتقال تکنولوژی ساخت بوژی ما عملاً وارد باشگاه بوژیسازان جهان خواهیم شد.
شهردار تهران با پرداختن به سومین نکته سوم حائز اهمیت در این قرارداد خاطرنشان کرد: تخفیفی معادل بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برای انتقال تکنولوژی با مباحثی که انجام شد از طرف چینی اخذ شد و درواقع قیمت کاهش یافت.
کاهش زمان تحویل واگنها
وی یکی از دستاوردهای مهم دیگر این قرارداد را مذاکره درباره «زمان تحویل» واگنها دانست و گفت: پس از بحث و گفتوگوی فراوان، طرف چینی پذیرفت تا مدت زمان ۲۳ ماهه پیشبینی شده در قرارداد اولیه برای تحویل اولین سری واگنها را به حدود یکسال کاهش دهد تا از اواخر سال آینده شاهد ورود اولین سری قطارهای جدید باشیم.
افزایش تعداد واگنها و ظرفیت جابجایی مسافر
زاکانی افزود: افزایش تعداد واگنها و به تبع آن افزایش ظرفیت جابجایی مسافر مهمترین دستاورد این قرارداد است. ظرف پنج سال آینده تعداد واگنهای متروی تهران، عملاً دو برابر خواهد شد. به موازات ظرفیت مسیرهای تونلی هم با توسعه خطوط (خط ۸ تا ۱۱) افزایش خواهد یافت.
انجام تفاهمات برای تولید قطارهای پُرسرعت
شهردار تهران اضافه کرد: تأکید بر قرارداد ۱۱۳ دستگاهی با طرفهای داخلی نیز باعث خواهد شد تا از حداکثر توان ملی استفاده کرده و شاهد یک جهش تکنولوژی در این راستا باشیم. به علاوه از خط تولید قطارهای پُرسرعت نیز بازدید کردیم. این موضوع نیز میتواند برای کشور مایه امید باشد. امیدواریم با تفاهمهای انجام شده و توسعه خطوط پُرسرعت هم نیازهای کشور مرتفع شود و هم سطح رفاه و آسایش شهروندان افزایش یابد. البته این تکنولوژی در مسیرهای بین شهری استفاده خواهد شد. امیدوار هستیم در قالب تفاهمهای دولت خدمتگزار شاهد پیشرفت روزانه کشور باشیم.
منبع همشهری آنلاین