به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، تشویق به حرکت پیاده و ایجاد فضاهای پیاده گامی در جهت رسیدن به شهر سالم است که امروزه با توجه به افزایش وسایط نقلیه، فضاهای عمومی شهری و خیابان ها تحت سلطه ی ماشین درآمده و دستیابی به این گونه فضاها دشوار شده است. شهریار تبریز/ فهیمه لطفاللهی: امروزه […]
به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،
تشویق به حرکت پیاده و ایجاد فضاهای پیاده گامی در جهت رسیدن به شهر سالم است که امروزه با توجه به افزایش وسایط نقلیه، فضاهای عمومی شهری و خیابان ها تحت سلطه ی ماشین درآمده و دستیابی به این گونه فضاها دشوار شده است.
شهریار تبریز/ فهیمه لطفاللهی: امروزه با توجه به رشد فزاینده جمعیت در نقاط شهری پیامدهای ناگوار اجتماعی- اقتصادی، زیست محیطی و کالبدی برای شهرها به وجود آورده است. از این رو شهرها باید مکانهای بهتری را برای زندگی فراهم کنند. یکی از این مکانها، خلق خیابانهای پیاده است.
حضور عابران در معابر، اثر زندگی بخشی بر کالبد شهر دارد، به طوری که پیاده راه ها به عنوان یکی از راه های تجدید حیات مدنی مراکز شهری مطرح اند. از این رو، پیاده راه سازی یکی از سیاست های محدودیت ترافیک و برای بهبود محیط شهری به عنوان مکانی برای زندگی انجام می شود.
شهرداری تبریز یکی از پیشرو ها در این زمینه است و از چندسال گذشته اقدام به احداث پیاده راه های جدید در سطح شهر کرده است و در سال جاری نیز بصورت جدی تر پروژه های احداث پیاده راه را در دستور کار قرارداده است.
احداث یک پیادهراه جدید در هر منطقه از تبریز
پیادهراهها در طراحی شهری یکی از مصادیق انسان محوری شهرها محسوب میشوند. تبریز تا پیش از این با دو پیادهراه تربیت و ولیعصر شناخته میشد که سال گذشته با احداث ۳ پیادراه “کوچه ثبت”، “کوچه کرباسی” و “کوچه دالان میرزا رضا” سرانه پیادهراههای شهری افزایش یافت و بر اساس گفته شهردار تبریز، در سال جاری هر منطقه شهرداری، مکلف به اجرای حداقل یک رشته پیاده راه شهری جدید است و اجرای این طرح در اولویت برنامه های عمرانی شهرداری قرار گرفته است.
شهردار تبریز در این رابطه میگوید: توجه به توسعه پیادهراهها به عنوان بسترهای جدید تحقق “شهر انسان محور” در دوره فعلی مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفته است.
یعقوب هوشیار ادامه میدهد: در حال حاضر و علاوه بر پیادهراه های افتتاح شده، چندین طرح مشابه در مناطق مختلف شهری به ویژه محورهای تاریخی، فرهنگی و گردشگری تبریز در حال اجرا هستند که با اتمام مراحل اجرایی این طرح ها، چهره شهری تبریز در این مناطق با رویکرد انسان محور و ایجاد بسترهای جدید گردشگری شهری متحول خواهد شد.
وی اضافه میکند: در راستای تحقق شعار انسانمحور بودن معابر تبریز بهخصوص در بافت تاریخی و مرکزی شهر، توسعه پیادهراهها در سال جاری در دستور کار قرارگرفته است.
هوشیار با اشاره به استقبال شهروندان تبریزی از پروژههای انسانمحور شهرداری تبریز خاطرنشان میکند: احداث پیادهراه در بافت مرکزی و تاریخی شهر و دیگر مناطق شهرداری مورد استقبال شهروندان واقع شده و بر همین اساس این موضوع در سال جاری توسعه خواهد یافت.
احداث ۹ هزار متر طولی مسیر پیاده راهی تبریز در سال جاری
معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز در خصوص نقش پیاده راه ها در پویایی شهری میگوید: امروزه پروژه های شهری بواسطه ماهیت و تاثیر مستقیم آن بر زندگی مردم، اهمیت بیشتری یافتهاند و در این خصوص طرحهای پیاده راه سازی در بسیاری از شهرها به عنوان راه حلی جهت اولویت بخشیدن به شهروندان مطرح هستند.
سامان احمدزاده با اشاره به احداث حدود ۹ هزار متر طولی پیاده راه و سنگفرش معابر در سال جاری می گوید: هم اکنون عملیات بهسازی و احداث پیاده راه در هفت منطقه از مناطق شهرداری از جمله شهرداری منطقه هشت که بدلیل واقع شدن در منطقه تاریخی و گردشگری شهر تبریز در حال اجرا است که بیشترین تعداد ایجاد پیاده راه و سنگفرش نیز در این منطقه صورت می گیرد.
وی عملیات پیاده راه سازی و سنگفرش در سطح منطقه یک را حدود ۹۵۰ متر طول اعلام می کند که شامل حدود ۲۵۰ متر طول پیاده راه شهید کفاشپور و ۷۰۰ متر طول سنگفرش سه ضلع مقبره الشعرا است.
احمدزاده در ادامه عملیات احداث پیاده راه در سطح منطقه ۲ را ۳۴۰ متر طول، منطقه ۳ نیز ۷۸۵ متر طول، منطقه ۴ شهرداری تبریز ۱۰۰۰ متر طول، منطقه ۶ تبریز ۱۸۳ متر طول، منطقه ۷ تبریز ۵۰۰ متر طول، منطقه ۸ تبریز ۱۸۵۰ متر طول و عملیات احداث پیاده راه در سطح منطقه ۱۰ را نیز ۲۰۰۰ متر طول اعلام کرد.
به گفته احمدزاده عملیات احداث پیاده راه در سطح منطقه ۵ نیز در دستور کار قرار دارد که پس از طی مراحل اخذ تاییدیه شورای ترافیک و انجام مناقصات وارد فاز اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت اجرای برخی از این پیاده راه ها بیان می کند: اهمیت و نقش پیاده راه ها با توجه به پیوست فرهنگی و گردشگری که در برخی از آنها تعریف شده از جایگاه بالایی برخوردار است که از جمله آن ها می توان به پیاده راه ضلع جنوبی و شمالی ارتش واقع در منطقه ۸ و پیاده راه نگارستان در منطقه ۷ اشاره کرد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز ابراز امیدواری کرده و می گوید: شهر تبریز یکی از شهرهای پیشرو در احداث پیاده راه است و با توجه به اینکه یکی از اهداف مهم احداث پیاده راه ها، جذب گردشگر در مناطق مرکزی و تاریخی شهرها است از این رو می توان به آینده اجرایی چنین مکان های شهری امیدوار بود.