نیاز به «نظام مديريت» در مدیریت شهری
نیاز به «نظام مديريت» در مدیریت شهری
رئیس کمیته شفافیت، صیانت از حقوق شهروندان و سلامت اداری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: ما در مدیریت شهری نیاز به «نظام مديريت» داریم که برای این نظام، الگوی صريحي نداريم و به دلیل نبود این چارچوب مبنايي و الگو، یک از هم گسیختگیی در اداره امور شهري احساس می شود.

به گزارش آرمانشهر فارس، چهارشنبه 22 آذرماه، به مناسبت هفته ملی پژوهش و فناوری، همایشی با همین عنوان در سالن کمیسیونهای شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد.
مهدی طاهری، رئیس کمیته شفافیت، صیانت از حقوق شهروندان و سلامت اداری شورای اسلامی شهر شیراز در همایشی که به مناسبت هفته ملی پژوهش و فناوری برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) عنوان کرد: ما در مدیریت شهری نیاز به «نظام مديريت» داریم که برای این نظام، الگوی صريحي نداريم و به دلیل نبود این چارچوب مبنايي و الگو، یک از هم گسیختگیی در اداره امور شهري احساس می شود.
وی افزود: اصل و باور این مساله مهم تر از حل مساله است؛ اینکه که نظام مدیریت شهری وجود ندارد، درد اصلی است و به باور تبدیل نشده است وگرنه علوم بشري نشان داده علاج آن سخت نيست؛ كما اينكه ديگران راه خود را رفته اند.
طاهری با اشاره به لزوم الگو و چارچوب مبنا براي مدیریت شهری گفت: اصولاً ذهن مهندسان ما، پروژه محور است و ناخودآگاه به دنبال حل مسأله از طریق پروژه محوری هستیم و ذات مدیریت شهری را احصا پروژه و اجرای آن مي دانند. اينكه چرا اين پروژه اجرا مي شود چندان مورد توجه اين نوع نگرش نيست. به طور مثال بپرسيم چرا پارك محله اي بايد باشد يا چرا اينجا مدرسه لازم است يا بالعكس؛ موضوع اصلي اين نگاه نيست.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز در تبيين الگوي برنامه محوری عنوان کرد: در انديشه اي كه مبنای خود را «برنامه محوری» مي داند باز به نظام قابل قبول در مديريت شهري نمي رسيم؛ چرا كه اگر مساله مبنا نباشد، خلق برنامه ای هم وجود نخواهد داشت.
وی وجود چهار عنصر مبنايي را در شکل گیری نظام مدیریت شهری شيراز موثر دانست و گفت: چهار عنصر براي تعريف و تثبيت نظام مديريت شهر شیراز عبارتند از، شهر شيراز با همه خصوصياتش كه فقط متعلق به خودش بوده و شبيه ندارد، دوم مردم شیراز با همه علایق، سليقه ها، ذوق ها،تاریخ و اقلیمش، سوم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران كه ما را در نمودار جهان و تاريخ بشريت مميز مي كند و در آخر «حرم» با همه تقدس هایش؛ اينها چهار عنصری هستند که از برهم كنش هم افزاي آنها نظام مديريت شهري مورد نظر شکل گرفته و ما را به سمت شهري آرماني و تراز به نام سومين حرم اهلبيت (ع) سوق خواهد داد.
رئیس کمیته شفافیت، صیانت از حقوق شهروندان و سلامت اداری در پایان اظهار داشت: برای اینکه از این گسیختگی موجود در نظام مدیریت شهری رهایی یابیم، باید به سمت یک رابطه ی منسجم برویم و این انسجام باید در سه سطح راهبرد، راه کنش و اجرا اتفاق بیفتد و این نتيجه، حاصل نخواهد شد، مگر آنکه نظام مطلوب نظر، در ارتباطي به هم پيوسته و در يك ساختار با سه سطح ذكر شده با هدف مستمر كشف و حل مسائل برهم كنش دار پیش برود.

  • نویسنده : مریم شمالیان