به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر، پیروز حناچی در آیین بهره برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس و همچنین تحویل تاکسی های نوسازی شده ناوگان شهری گفت: امروز روز فرخنده ای است چرا که به یکی از وعده هایی که داده ایم وفا می کنیم. یکی از اصلی ترین مشکل شهرداری ها در کلان شهرها موضوع آلودگی و ترافیک است که برنامه های میان مدت و بلند مدتی برای آن وجود دارد. در کشور ما مشکلات عدیده دیگری همچون تأمین منابع مالی پایدار نیز وجود دارد که بدون حل کردن آن در شهر با عارضه هایی مواجه هستیم.
وی ادامه داد: چنین شرایطی ما را با این موضوع مواجه می کند که به شهرداران می گوییم شهر را آن طور که می توانید اداره کنید نه آن طور که باید! بر همین اساس دو لایحه در مجلس شورای اسلامی برای همین موضوع در دست بررسی است که امیدواریم زودتر به تصویب برسد. اگر تصویب نشود با بی انضباطی، فساد و تولید رانت در شهر مواجه هستیم.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به برنامه جامع کاهش آلودگی اشاره کرد و افزود: در این برنامه ۱۹ دستگاه باید با یکدیگر همکاری کنند اما در آذر و دی ماه که وارونگی هوا داریم همه زحمات فراموش می شود و تنها این ایام کوتاه به چشم می آید، در حالی که نمودار ۱۰ ساله تهران حاکی از کاهش آلودگی است. اگر به درستی این برنامه را دنبال کنیم می توانیم به این مشکل فائق شویم. برای انجام این مأموریت توسعه راه ها و بزرگراه ها خارج از برنامه جامع است و از دستور کار نیز خارج شده است. به تعبیری مسیر بیشتر یعنی تقاضای سفر بیشتر و این یعنی ترافیک و آلودگی بیشتر. بی تردید برای زیست پذیر کردن شهر باید روش های دیگری همچون توسعه حمل و نقل عمومی و مسیر دوچرخه را دنبال کنیم.
وی افزود: استفاده حداکثری از خودروهای برقی نقشه راه ماست که در این راه باید به اقدامات ملی دست بزنیم. در شرایط اقتصادی فعلی همان طور که برای بهداشت و آموزش هزینه می کنیم باید برای حمل و نقل نیز هزینه کنیم. تا پیش از کرونا روزانه دو میلیون و ۲۰۰ نفر از طریق مترو و دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از طریق اتوبوسرانی مدیریت سفر آن ها کنترل می شد. لذا موضوعی که روزانه پنج میلیون نفر با آن درگیر هستند موضوعی حاکمیتی است و باید با منابع عمومی حداکثر امکان برای آن فراهم شود.
حناچی تأکید کرد: ما در بودجه شهرداری در سال ۹۰، ۷.۷میلیارد دلار معادل ۹ هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان در نظر گرفته ایم برای سال ۹۹ این رقم به ۱.۵ میلیارد دلار یعنی معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. با توجه به سیاست های اعمال شده و وعده هایی که به مردم داده ایم همچون عدم ارائه پروانه دستی و خارج از طرح تفصیلی و عدم اجازه ساخت بدون پروانه در کنار شرایط اقتصادی فعلی ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.
وی ادامه داد: در سال ۹۰ در حوزه صدور پروانه ها بیش از ۲۸ هزار پروانه یعنی معادل ۱۸ میلیون مترمربع در سال ۹۱، ۲۵ هزار و ۶۰۸ پروانه معادل ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع، در سال ۹۲، ۲۱ هزار و ۹۸ پروانه معادل ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع و در سال ۹۸، ۹ هزار و ۳۲۲ پروانه معادل ۶.۵ میلیون مترمربع صادر شده است.
وی ادامه داد: در سال ۸۹ ساخت هر کیلومتر مترو ۵۲ میلیارد تومان هزینه داشته که این رقم در سال ۹۹ به هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۹ برابر افزایش را داشته است. همچنین هر رام قطار ۸.۴ میلیون دلار در سال ۸۹ هزینه داشته که معادل ۸.۷ میلیارد تومان است اما این رقم امروز به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: در سال ۸۹، ۵۸ رام قطار معادل ۴۰۶ واگن در تهران مشغول فعالیت بوده که امروز به ۱۷۲ رام قطار معادل یک هزار و ۱۹۷ واگن افزایش پیدا کرده است.
وی تأکید کرد: برابر وعده داده شده همه موارد خط ۶ و۷ مترو به اتمام می رسد و برای چندین خط اصلی نیز پایانه مترو ایجاد خواهد شد. ۱۰ ایستگاه دیگر از مترو ظرف دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید. قراردادی که در تیرماه به ارزش ۴۸۰ میلیارد تومان با ایران خودرو بستیم امروز پارت دوم آن به بهره برداری رسید و خوشحالیم که ایران خودرو به تعهدات خود عمل کرد. همچنین ۶۳۰ واگن وارداتی از چین مشکلات حقوقی در چین دارد که پیگیر حل آن هستیم.
به گفته وی، از سوی دیگر شرایط تحریم برای ما به جهت واردات سختی هایی را به همراه داشت لذا در داخل کشور پروژه قطارشهری ملی را آغاز کردیم. وعده داده بودیم که در بهمن ماه این قطار رونمایی شود که در هفته جاری اولین بخش این قطار رونمایی می شود و سفارش بیش از ۱۰۰ واگن با حمایت دولت خواهیم داشت. تولید این واگن ها در داخل کشور امر مهم و تأثیرگذاری خواهد بود.
وی ادامه داد: به زودی ۳۱ رام قطار اعتبار اورهال آن ها تأمین شده و این کار انجام خواهد شد و برای اولین بار استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ و ۱۹ برای تأمین واگن در حال پیگیری است.
منبع ایسنا