به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، تست گرم مسیر مترو پرند با موفقیت انجام شد تا به این ترتیب طبق روال تمام پروژههای مترویی، طی روزهای آینده شاهد بهرهبرداری از این ابرپروژه باشیم که ارزش آن به نرخ امروز بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان است. در آستانه تکمیل و افتتاح متروی پرند نباید فراموش […]
به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،
تست گرم مسیر مترو پرند با موفقیت انجام شد تا به این ترتیب طبق روال تمام پروژههای مترویی، طی روزهای آینده شاهد بهرهبرداری از این ابرپروژه باشیم که ارزش آن به نرخ امروز بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان است. در آستانه تکمیل و افتتاح متروی پرند نباید فراموش کنیم که آغاز این پروژه به حدود ۱۸سال قبل بر میگردد؛ یعنی سال ۱۳۸۴که مطالعات مربوط به این مسیر ۵۰ کیلومتری با پیشبینی ۵ایستگاه(شهر آفتاب، فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) یک و دو، واوان و شهر جدید پرند) آغاز شد و در ادامه در سال ۱۳۹۱ کارفرمای پروژه، یعنی دولت اجرای آن را به شهرداری تهران واگذار کرد.
بخش اول متروی تهران- پرند با حدود ۴کیلومتر مسیر ریلی از ایستگاه شاهد در بخش جنوبی خط یک متروی تهران تا ایستگاه شهر آفتاب در اوایل سال ۱۳۹۵به بهرهبرداری رسید. پس از آن حدود یک سال و نیم طول کشید تا بخش دوم تکمیل شود؛ در مرداد۱۳۹۶حدود ۲۶کیلومتر مسیر ریلی از ایستگاه شهرآفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به بهرهبرداری رسید.
به این ترتیب حدود ۱۹کیلومتر مسیر ریلی باقی مانده و ایستگاه شهر جدید پرند از نیمه دوم سال ۱۳۹۶در حال اجراست و در همه این سالها به دلایل متعدد از جمله تامین و پرداخت نشدن اعتبارات مالی و پاسکاری بین بخشهای مختلف دولت و شهرداری، به شکل تعطیل یا نیمهتعطیل درآمده بود، تا اینکه در ششمین دوره از مدیریت شهری(از نیمه دوم سال ۱۴۰۰)تکمیل مترو تهران- پرند بهصورت ویژه در دستور کار مدیریت جدید شهری و دولت سیزدهم قرار گرفت.
با پیگیریهای شهردار و شرکت مترو تهران و حومه(مجری طرح) همکاری و تعامل با دولت(کارفرمای پروژه) سرانجام موانع چندساله که روند کار را کند یا متوقف کرده بود از پیش رو برداشته شد تا طبق برنامه سرانجام در آذرماه ۱۴۰۲ این مسیر ریلی ۵۰ کیلومتری از ایستگاه شاهد تا شهر جدید پرند تکمیل شود و بهرهبرداری برسد. به این ترتیب انتظار مردم شهر جدید پرند بهعنوان یکی از شهرهای اقماری تهران که جمعیت امروز آن بالغ بر ۴۵۰ هزار نفر است، بعد از ۱۸سال در آخرین ماه از پاییز سال ۱۴۰۲به پایان میرسد و مطالبه دیرینه آنها که دیگر تبدیل به آرزو شده بود، بالاخره برآورده خواهد شد.
روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند در رفتوآمد هستند که در روزهای نخست پس از بهرهبرداری تخمین زده میشود بین ۱۳تا ۱۵هزار نفر – سفر از طریق این مسیر انجام شود. شهر پرند در ۳۵ کیلومتری شهر تهران قراردارد و طبق برآوردهای صورت گرفته جمعیت آن تا سال ۱۴۰۵به حدود ۷۵۰هزار نفر افزایش پیدا میکند که این موضوع اهمیت و ارزش پروژه را دوچندان میسازد.
منبع: همشهری
انتهای پیام/