“دهه فجر از روایت تا تبیین “
“دهه فجر از روایت تا تبیین “

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، عموما در روزهای دهه فجر مخصوصا در سخنرانی ها و محافل و مجامع با سنت و رویکردی روبه رو هستیم که در آن با گرامیداشت و نکوداشت انقلاب بزرگ مردم ایران و نهضت تاریخی اسلامی، آنچه می گذرد و روایت می شود شرحی از روند انقلاب است. در این […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

عموما در روزهای دهه فجر مخصوصا در سخنرانی ها و محافل و مجامع با سنت و رویکردی روبه رو هستیم که در آن با گرامیداشت و نکوداشت انقلاب بزرگ مردم ایران و نهضت تاریخی اسلامی، آنچه می گذرد و روایت می شود شرحی از روند انقلاب است. در این گونه مناسبت ها معمولا بر سطوح آرمانی و حماسی پدیده انقلاب اسلامی ایران تاکید می شود و کمتر به فرصت ها و استعداد ها و ظرفیت های آزاد شده ی آن و افق هایی که پیش روی نسل های آینده گشوده اشاره می شود.

انقلاب اسلامی و نهاد برآمده از آن که ما به عنوان جمهوری اسلامی می شناسیم یک انقلاب تام و تمام بود که نه فقط در بعد سیاسی که در سطوح اجتماعی و فرهنگی هم آثار آن ماندگار و پایدار است. دهه فجر امسال اما به گونه ای دیگر باید روایت و تبیین شود که در آن با وجود دفاع از آرمان ها، رویکرد و جهتی پایه گذاری شود که در رهگذر آن “تبیین” بر “روایت ” غالب باشد.

در این موضع و موضوع انقلاب فراتر از روایت در جایگاه تبیین می نشیند و در بستر نگاهی دقیق و همه جانبه علاوه بر ظرفیت ها، ماهیت و فلسفه تداوم آن نیز معرفی می شود.واقعیت این است که راهبرد ها و مفاهیمی مانند گام دوم انقلاب که در سخنان رهبری معظم انقلاب بارها به آن اشاره شده است چشم انداز جدید و پر امیدی را پیش روی ایران قرار داده است که در حوزه های مختلف می تواند ظرفیت ها و رویش های نو و بستر های بدیعی را فعال کند.در متن چنین رویکردی نهاد سیاست و زمامداری فراتر و بالاتر و والاتر از مجادلات سیاسی قرار می گیرد.‌از ضدیت و تضاد فاصله می گیرد و به یک معنا بدل به اندیشه و دیدگاهی می شود که در آن سیاست از نزاع به یک تفاهم در متن تفاوت ارتقا پیدا می کند.

همین تفاهم در عین رقابت است که ترجمان وحدت کلمه ای است که امام خمینی ( ره ) آن را رمز پیروزی می دانست و در تداوم آن رهبری معظم انقلاب بارها و در مواضع گوناگون بر تقویت و تعمیق آن تاکید کرده اند. در متن این نگاه سیاست و فرهنگ و اقتصاد و ادبیات و هنر در خدمت منافع و مطامع گروهی و جناحی قرار ندارد بلکه در یک نگاه عمیق و پروسه ای و پایدار در راستای منافع و خیر عمومی قرار می گیرد که با وجود به رسمیت شناختن تمایز و تفاوت در عرصه های اجتماعی هیچ گاه دفاع از کیان فکری و هویتی و تمامیت سرزمینی و اعتقادی کشور ذره ای کوتاه نخواهد آمد آنچه گفته می شود و آنچه ترسیم می شود در یک نقطه کانونی معنا پیدا می کند که همه سرمایه ماست.

” ایران “. ایران فقط یک کلمه نیست.تبلور و تجلی و تلالو شجاعت، خرد و درایت ، رشادت و عقلانیت، مهر و عطوفت و کیاست و سیاست است که احترام به آن تکریم انسانیت و اخلاق است. امروز با وجود تهدید ها و خطراتی که نظام جمهوری اسلامی که صورت و معنای دیگر ایران‌ یا به عبارت دقیق تر دو روی یک سکه اند را تهدید می کند نیاز به بازخوانی و باز فهم ارزش های انقلاب امری پر اهمیت و با فضیلت است.‌

در راهبرد تبیین، سیاست از ساده اندیشی و هیجان گرایی مفرط و بی پایه، اقتصاد از تاثیر پذیری های مخرب و تکرار انگاره های بی مطالعه غربی و وارداتی ، هنر از چپ زدگی افراطی سیاسی و جامعه از نگاه های کوتاه مدت و احساسی فاصله می گیرد و عقلانیت سیاسی و اداری، خرد ورزی اجتماعی و ژرف اندیشی اقتصادی به جایگاهی والاتر ارتقا پیدا می کند.

قرار نیست این نوشته بدل به بیانیه شود اما بی شک همه ما می دانیم با وجود مشکلات و بحران ها و گرفتاری های مختلف نمی توانیم به دلایل عقلی، شرعی و عرفی و اخلاقی ذره ای از وطن دوستی دست بشوییم. انقلاب اسلامی ما یک پدیده دفعی و ناگهانی و بی پشتوانه تئوریک و فکری ایرانی اسلامی نبوده و لاجرم تحقق اهداف بلند و مهم و نورانی آن نیز علاوه بر همدلی و همراهی و همکاری به درک درست و عمیق از موانع و چالش های پیش رو نیاز دارد که تنها با همدلی دولت و حاکمیت و مردم و جامعه از پیش روی ایران برداشته می شود. آن وحدتی که رمز پیروزی انقلاب بود این روزها در مودت و درک اجتماعی نمود پیدا کرده است.

سرزمینی که به پشتوانه رشادت فرزندانش، به مجاهدت سرآمدان و بزرگانش، به برکت خون شریف شهدایش و جایگاه والای ملت رشیدش امروز با وجود همه حملات و توطئه ها و دشمنی ها در عین مظلومیت، مقتدرانه ایستاده است، برای تداوم و تحقق حداکثری اهدافش به همان عناصر و عواملی متکی است که بر مبنای آن انقلاب شگفت انگیز و بی نظیر ۵۷ را رقم زد. ما از انقلاب اسلامی و تلاش برای تاسیس نهاد برآمده از آن یعنی جمهوری اسلامی ایران دفاع می کنیم و برای این دفاع علاوه بر دلایل اعتقادی و دینی استدلال های عرفی داریم و فکر می کنیم فرایند تبدیل منازعه به مفاهمه، مجادله به مصالحه و مناقشه به موازنه از گذار روایت به تیبین آغاز می شود و نقطه عزیمتی برای راهبرد گام دوم انقلاب پایه گذاری می شود.

انتهای پیام /