به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صالحی شامگاه _سهشنبه سیام آبان_ در نشست هماندیشی تبیین ابعاد حقوقی در حوضه آبریز زایندهرود اظهار کرد: از ابتدای فعالیت مدیریت شهری ششم اصفهان به این نکته واقف بودیم که موضوع آب به لحاظ قانونی و وظیفهای در ید مدیریت ارشد استان و مدیریت […]
به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،
به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صالحی شامگاه _سهشنبه سیام آبان_ در نشست هماندیشی تبیین ابعاد حقوقی در حوضه آبریز زایندهرود اظهار کرد: از ابتدای فعالیت مدیریت شهری ششم اصفهان به این نکته واقف بودیم که موضوع آب به لحاظ قانونی و وظیفهای در ید مدیریت ارشد استان و مدیریت ملی است، اما بهعنوان منتخبان مردم نمیتوانستیم نسبت به اولویت نخست مردم شهر بیتفاوت باشیم.
وی افزود: برای تبدیل شهر اصفهان به شهر زندگی، اگر حلقه مفقوده همه اتفاقاتی که قرار بود حول وظایف مدیریت شهری بیفتد، تکمیل نمیشد که همان جریان زایندهرود از سراب تا پایاب است، ما هم به هدف اصلی و نهایی خودمان نمیرسیدیم.
سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بخشی از توان خودمان را بر اساس آنچه قانون تعریف کرده بود، طبق اصل ۱۰۰ تا ۱۰۶ قانون اساسی و بر اساس ماده ۸۰ قانون وظایف و تشکیلات شوراها به این عرصه با چند دغدغه و مسیر حرکتی ورود کردیم، ادامه داد: نخست اینکه خودمان را بهعنوان مطالبهگر و نهاد ایجادکننده همآهنگی و همافزایی دیدیم، دوم اینکه تلاش کردیم حلقههای مفقودهای که نیاز بود پیدا شود و کنار هم قرار گیرد را با دعوت از اساتید، صاحبنظران، کارشناسان و موثران کنار هم قرار دهیم و کمک کنیم زیست بوم جدید در حوزه مطالبهگری و همافزایی شکل گیرد.
صالحی گفت: سومین دغدغه این بود که آنچه در این سالها نسبت به آن غفلت شده بود را با نظرات کارشناسی و کنار هم قراردادن تمام ذینفعان، مورد توجه قرار دهیم؛ بر این اساس، بیش از ۳۰ جلسه با کارگروههای ذینفع در سال اول فعالیت شورا تشکیل شد و به این نتیجه رسیدیم که شاید اصلیترین مسئلهای که جریان دائم زایندهرود را لاینحل باقی گذاشته، در حوزه نرمافزار است.
وی تصریح کرد: ماحصل این جلسات، کلیدواژه مشترک فضای فرهنگی، همگرایی، مطالبه مشترک بود.
سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه فلسفه اصلی تشکیل دبیرخانه فرهنگی زایندهرود و حرکت کمیسیون ویژه آب و مناطق کمبرخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان این بود که اطلاعات ذینفعان را درباره آنچه هست و باید باشد، هماهنگ کنیم، اظهار داشت: در صدد بودیم با اتفاق نظرات و تبدیل این هماهنگیها، به نظرات مشترک برسیم و صدای واحدی را در لایههای شهر و استان بهوجود آوریم.
وی تاکید کرد: صدای واحد نبودن در راهکار، ما را در این سالها از رسیدن به نتیجه مطلوب در حل مسائل عقب نگاه داشته است، بنابراین این کلید واژهها در این مدت بهعنوان نقطه تمرکز کمیسیون ویژه آب شورا مطرح بوده است.
صالحی تصریح کرد: نسبت به آنچه هست و باید بشود، ضرورت دارد به جمعبندی برسیم و از ظرفیت مردمی برای فضای مطالبهگری استفاده کنیم و مسائل را در زمینههایی که حقوق شهروندی به شهروندان اجازه میدهد، از روشهای دیگر پیگیری کنیم تا زمینه برای تسریع عمل همکاران در دولت برای تحقق وعدهها فراهم شود.
وی با بیان اینکه برای سه مخاطب اصلی از جمله مردم اصفهان، مردم سایر استانها و مسئولان ملی مقرر کردیم متناسب با هر مخاطب محتوا و حرکتی طراحی شود، گفت: در این راستا با گروههای مختلف جلسه گذاشتیم که یکی از موضوعات ایجاد کارگروه حقوقی و قضائی با تکیه بر افزایش سطح آگاهی و مطالبهگری بود، همچنین حقابه شهر اصفهان، حقابه زیستمحیطی تالاب، عدم اجرای قانون هوای پاک و تهیه اسناد حقوقی آبی را دنبال کردیم.
سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: از جمله راهبردهای کمیسیون ویژه آب و مناطق کمبرخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان، برنامهریزی و سیاستگذاری مدیریت منابع و بحرانهای آبی، پایش و کنترل، همچنین همکاری بینبخشی با ذینفعان است.
وی با اشاره به منشور راهبردی شورای اسلامی شهر اصفهان و ارکان و راهبردهای کمیسیون ویژه آب و مناطق کمبرخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: از جمله نکات مورد توجه این منشور، اهتمام به رعایت راهبردهای ملی و استانی، توسعه منابع آبی و اتخاذ تدابیر لازم با توجه به ظرفیتها و محدودیتهای موجود، اجرایی کردن مصوبات قانونی، تلاش برای احیای جریان دائمی زایندهرود از سرچشمه تا تالاب بینالمللی گاوخونی، اهتمام به تأمین منابع آبی در راستای فعالیتها و برنامهریزیهای شهری با مشارکت و همکاری ذینفعان، تاکید بر مطالبهگری و رایزنی بین نهادی در راستای تأمین منابع آبی، اهتمام به الگوی بهرهبرداری بهینه منابع آب متناسب با اقلیم شهری و حفاظت کمی و کیفی منابع آب استانی، همکاری و تعامل سازنده با نهادهای ملی و محلی بهمنظور تنویر افکار عمومی در مسائل آبی و انعکاس مناسب مطالبات اجتماعی در این زمینه است.
صالحی گفت: تدوین طرح استقرار دبیرخانه فرهنگی زایندهرود در شهرداری اصفهان در راستای مطالبهگری شورای اسلامی شهر اصفهان انجام شد که در زمینه ارتباطات نقشآفرینی مؤثر در اطلاعرسانی، تسهیلگری فعالیت گروههای مردمی و سوق دادن مردم از سطح واژهگری به مطالبهگری نسبت به حاکمیت در زمینه آموزش برای توانمندسازی عموم مردم و در زمینه اغنای تنشزدایی بین قومیتها و استانهای مرتبط و در زمینه تثبیت اقدامات قانونی ایجاد زیرساختهای قانونی و نرمافزاری برای تسریع در امور فعالیتها انجام شده است.
وی با تاکید بر بهبود و توسعه هوشمند روشهای آبیاری درختان و فضای سبز برای کاهش و مصرف بهینه آب ادامه داد: حفظ، احیا و تکمیل پهنههای فضاهای سبز اکولوژیک متناسب با ویژگیهای اقلیمی شهر اصفهان، استفاده از روشهای بهرهور و هوشمند در نگهداری فضاهای سبز شهری با استفاده از منابع نامتعارف، استفاده از ظرفیتهای قانونی و تعامل با سایر نهادها برای حفظ باغها و پهنههای بوم شناختی سبز غیردر اختیار، توسعه متعادل فضای سبز در نواحی شهری و تأمین منابع آب مورد نیاز فضای سبز شهر از حقابه رودخانه و منابع آب پایدار نامتعارف و مناسبسازی شده از جمله این موارد بوده است.
سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه برنامه راهبردی ۱۴۱۰ شهرداری اصفهان بر ارتقای توان و پایداری زیستبوم و احیای جریان دائمی زایندهرود تکیه دارد، خاطرنشان کرد: در این راستا گفتمانسازی مطالبهگری و تسهیلگری بهمنظور احیای زایندهرود، مدیریت بحران خشکسالی و فرونشست، توسعه و گسترش انرژیهای تجدیدپذیر، توسعه ساختوسازهای سازگار با محیط زیست و اقلیم، شبکه هوشمند انرژی و آب، اتخاذ تمهیدات لازم بهمنظور جلوگیری از بارگذایهای آلاینده و مزاحم، ترویج کسبوکارهای محیط زیستی و اتخاذ تصمیمات سازگار با محیط زیست و ساماندهی کاربریها، فعالیتها و مشاغل همچنین آموزش و فرهنگسازی در حوزه مدیریت بهینه مصرف انرژی مطرح بوده است.