به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران در نشست خبری با موضوع «لایحه بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳» با بیان اینکه در هفته گذشته بودجه سال آینده شهرداری در شورا به تصویب رسید، اظهار کرد: این لایحه در موعد مقرر خود ابلاغ شد و امیدواریم شهرداری نیز در زمان […]
به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،
به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران در نشست خبری با موضوع «لایحه بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳» با بیان اینکه در هفته گذشته بودجه سال آینده شهرداری در شورا به تصویب رسید، اظهار کرد: این لایحه در موعد مقرر خود ابلاغ شد و امیدواریم شهرداری نیز در زمان مناسب تفاهم نامه ها و قراردادهای خود را منعقد کند و اقدامات به موقع آغاز شود.
وی با بیان اینکه لایحه بودجه سال آینده همچون امسال به موضوع مهم شهر تهران توجه دارد، خاطرنشان کرد: در برنامه چهارم توسعه شهر بر موضوعات اساسی تأکید شده بود؛ لذا این موضوعات جدا و بودجه جداگانه برای آن پیش بینی شد. سال قبل ۱۰ هزار میلیارد تومان، اضافه بر بودجه مصوب برای توسعه حمل و نقل عمومی تخصیص یافت که البته فراتر از برنامه ریزی های صورت گرفته، نیازها دیده شد. بر همین اساس در متمم بودجه، اعتبارات بیشتری در نظر گرفتیم.
چمران با تأکید بر اینکه ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه یکی از سناریوهای پیش بینی شده بود که مورد تأیید قرار گرفت، تصریح کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان مازاد نیز برای توسعه حمل و نقل پیش بینی شد که منابع و مصارف آن کاملاً مشخص است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه یادآور شد: پس از طی مراحل اداری، بودجه سال آینده ابلاغ خواهد شد و شهرداری کار خود را آغاز خواهد کرد. از ۱۵ هزار میلیارد تومان ۱۴ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی و هزار میلیارد تومان برای خدمات شهری است.
وی با اعلام اینکه نیمی از بودجه سال آینده به حمل و نقل و ترافیک اختصاص یافته است، ابراز امیدواری کرد که عقب ماندگی سالهای اخیر جبران شود.
کاهش مصارف هزینه ای و افزایش هزینه های عمرانی
چمران با بیان اینکه سعی شده از مصارف هزینه ای و یا هزینه های جاری کاسته و هزینه های عمرانی افزوده شود، تصریح کرد: تلاش بر این بود هزینه ها نسبت به بودجه سال قبل، کاهشی باشد که این مهم محقق شد.
وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از بودجه فرهنگی و اجتماعی، ۴۸ درصد بودجه حمل و نقل و ترافیک، ۱۵ درصد بودجه خدمات شهری و محیط زیست، ۵ درصد بودجه ایمنی و مدیریت بحران، ۲ درصد بودجه شهرسازی و ۲۰ درصد بودجه توسعه و هوشمندسازی است، گفت: در سال قبل ۴۰ درصد از بودجه هزینه ای بود اما در بودجه سال آینده ۳۶ درصد بودجه هزینه ای است و مابقی به تملک دارایی سرمایه ای و مالی اختصاص دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه جهت گیری بودجه کاملاً مشخص است که به سمت کاهش هزینه ها رفته و برای حل مسائل اصلی شهر، بودجه بیشتری اختصاص یافته است، یادآور شد: این بودجه کمک خواهد کرد که مسائل باقی مانده حل شود. البته برای پروژه های عمرانی شهر به صورت جزئی برنامه ریزی شده که پس از تصویب نهایی بودجه، این ارقام در دسترس قرار خواهد گرفت.
بودجه مناطق برای سال آینده ۵۸ درصد افزایش یافت
به گزارش خبرنگار شهر، محمد آخوندی هم در این نشست با بیان اینکه بازدیدها و بررسی های کمیسیون های تخصصی شورا باعث شد که دستاوردهای خوبی حاصل شود و بتوان از این دستاوردها برای تدوین بودجه بهره برد، اظهار کرد: حوزه حمل و نقل و ترافیک مورد توجه ویژه بود. بودجه ساخت و تعمیرات مترو، خرید اتوبوس و نوسازی آن، خرید تاکسی های جدید و نوسازی این ناوگان و برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی در بودجه امسال مورد توجه قرار گرفت.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در حوزه تملکات احداث بزرگراه های اصلی با مشکل روبه رو هستند، خاطرنشان کرد: برای تملک در این پروژه ها از جمله بزرگراه یادگار امام، شوشتری و بروجردی، بودجه مشخصی برای تملک پیش بینی شده است.
آخوندی با تأکید بر اینکه نیمی از بودجه سال ۱۴۰۳ به حمل و نقل اختصاص دارد، یادآور شد: در حوزه درآمدی همواره بحث درآمد پایدار و ناپایدار وجود داشته است. اصل کار درآمد پایدار حاصل از ارزش افزوده است که نسبت به لایحه پیشنهادی شهرداری ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه سهم هزینه ای نسبت به سرمایه ای ۳۶ به ۶۴ است، خاطرنشان کرد: ۶۴ درصد بودجه حاصل تملک دارایی سرمایه ای و مالی است. با توجه به اینکه ناچار به کاهش بودجه به ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بودیم، بودجه مناطق شهرداری کاهش پیدا نکرد؛ چراکه معتقدیم کار اصلی در مناطق صورت می گیرد؛ لذا بودجه مناطق ۵۸ درصد افزایش یافت.
ادامه دارد…