از کاهش ده درصدی سهم درآمدهای ناپایدار تا تحویل ۷۰ اتوبوس تا آخر ماه
از کاهش ده درصدی سهم درآمدهای ناپایدار تا تحویل ۷۰ اتوبوس تا آخر ماه

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، به گزارش خبرنگار شهر، محمد آخوندی در نوبت دوم دویست و هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی منابع و مصارف لایحه بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳ با بیان اینکه لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری ۱۶۹ همت بود که به ۱۵۰ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان رسید، […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

به گزارش خبرنگار شهر، محمد آخوندی در نوبت دوم دویست و هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی منابع و مصارف لایحه بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳ با بیان اینکه لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری ۱۶۹ همت بود که به ۱۵۰ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان رسید، اظهار کرد: سهم درآمدها از کل بودجه ۷۹ درصد به میزان ۱۱۹ همت، واگذاری دارایی سرمایه ای ۱۶ هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی مالی ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

وی با اعلام اینکه سهم درآمدهای پایدار در لایحه شهرداری ۱۹ درصد بود که به ۲۹ درصد افزایش یافت، خاطرنشان کرد: عوارض ارزش افزوده به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده و با توجه به اتفاقات امسال، عملیاتی خواهد شد.

کاهش ده درصدی سهم درآمدهای ناپایدار 

آخوندی با اشاره به اینکه عوارض ناشی از توسعه شهر و شهرسازی از ۹۳ همت به ۶۷ همت رسیده است، یادآور شد: سهم این بخش از ۵۵ به ۴۵ درصد کاهش یافت. تمام درآمدهای ناپایدار ۱۰ درصد کاهش یافته که اتفاق بسیار مهمی است.

وی با بیان اینکه بر اساس مجوزهای صادر شده می توان از طریق تهاتر با دولت و بانک، اتوبوس خریداری کرد، گفت: ۱۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای ۴۰ دستگاه ون، دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰۰ مینی بوس برای امسال و سال آینده در نظر گرفته شده است.

تخصیص ۴۸ درصد بودجه به حمل و نقل و ترافیک

آخوندی همچنین خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد از اعتبارات به مأموریت های اجتماعی و فرهنگی اختصاص دارد. اتفاق بسیار مهم دیگر این است که ۴۸ درصد بودجه به حمل و نقل و ترافیک اختصاص دارد که اتفاق مهمی است.

وی با بیان اینکه در حوزه خدمات شهری و محیط زیست سهم به میزان ۱۵ درصد ثابت ماند، یادآور شد: سهم ایمنی و مدیریت بحران پنج درصد، شهرسازی و معماری دو درصد، توسعه و مدیریت هوشمندسازی ۲۰ درصد از بودجه است.

آخوندی تأکید کرد: در لایحه شهرداری رقم ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش اتوبوسرانی پیشنهاد شده بود که به ۱۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان رسید؛ همچنین درنهایت برای خرید اتوبوس سرجمع رقم ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

۷۰ دستگاه اتوبوس تا پایان امسال تحویل می‌گیریم

محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در این جلسه با بیان اینکه قیمت هر دستگاه اتوبوس بر اساس قراردادهای داخلی مشخص است، خاطرنشان کرد: ۲۲۰ هزار یورو نیز برای خودروهای خارجی جهت تحویل در بندرعباس پیش بینی شده است.

وی افزود: هر دستگاه اتوبوس هشت میلیارد تومان هزینه داشته و اتوبوس های برقی نیز هزینه بالاتری دارد که ماهیت آن متفاوت است. بر اساس آنچه ملک به پیمانکار تحویل دهیم، اتوبوس تحویل می گیریم. تعداد اتوبوس ها مبتنی بر میزان واگذاری ملک است.

هرمزی با بیان اینکه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس از شرکت عقاب مطالبه داریم چراکه ملک تحویل داده ایم، یادآور شد: از شرکت اسنا نیز ۷۰ دستگاه اتوبوس تا پایان امسال تحویل خواهیم گرفت.

در ادامه مهدی چمران با تأکید بر اینکه اگر برای هر اتوبوس ۱۰ میلیارد تومان پیش بینی شود، تعداد اتوبوس ها هزار و ۱۰۰ دستگاه خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به پیش بینی ۲۰ هزار میلیارد تومان برای دو سال، تعداد اتوبوس ها به ۲ هزار دستگاه خواهد رسید. ما تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس جدید خواهیم داشت و این ترجمان بودجه نقد خرید اتوبوس است. ممکن است خرید اتوبوس از محل منابع غیرنقد بیش از این باشد.

آخوندی نیز با بیان اینکه در حوزه هزینه ۶۴ درصد بودجه سال آینده غیرهزینه ای است و یا تملک دارایی سرمایه ای و یا مالی است که از ۵۲ درصد در سال قبل به ۵۶ درصد در سال جاری رسیده است، گفت: تنها ۳۶ درصد از اعتبارات سال ۱۴۰۳ هزینه ای است که در سال ۱۴۰۲ این اعتبارات ۳۶ درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به افزایش ۵۸ درصدی بودجه مناطق ۲۲ گانه در سال آینده، یادآور شد: مناطقی که میزان افزایش اعتبارات آنها اندک بوده؛ یا ظرفیت اجرا نداشته و یا درخواستی نداشته اند.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا هم با اشاره به بودجه مناطق و ضمن اشاره به پیشنهادهای اصلاحی گفت: یکی از این پیشنهادها در خصوص ردیف‌های تاکسیرانی است؛ کمک به جایگزینی و بهسازی ناوگان تاکسیرانی در بودجه ذکر شده است. وقتی درخصوص کمک به جایگزینی صحبت می‌کنیم یعنی کمک به خرید و نوسازی است. همچنین در ردیفی دیگر درخصوص کمک به نوسازی ناوگان ون از محل منابع عمومی صحبت شده است. در جای دیگر نیز کمک فنی و عمرانی نوسازی تاکسی مطرح شده و در نهایت از خرید ون صحبت شده و به نظر می‌رسد هر چهار ردیف باید اصلاح شوند.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ دستگاه ون که دریافت شده از میدان ونک به سمت صادقیه و میدان آزادی تردد می کنند، گفت: در شأن شهرداری نیست که تاکسی داری کند. ما می خواهیم مشکل تاکسیرانی تهران را حل کنیم. آقای زاکانی دلسوز است و ما نیز این موضوع را قبول داریم.

تشکری هاشمی ادامه داد: سهام داری در شرکت سهامی عام بسیار محترم است. اینکه شهرداری ون بخرد و شرکت خودروسرویس شهر از این میدان به آن میدان مسافربری کند، مناسب نیست و باید به راننده ای که خودروی او فرسوده شده کمک کنیم تا نوسازی انجام دهد.

علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه یکی از ردیف های بودجه تحت عنوان ایجاد، توسعه، بهسازی باشگاه شهروندی توسط شرکت تجارت الکترونیک شهر در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: سازمان فاوا می تواند این سرویس را ایجاد کند. اینکه شرکتی در نظر گرفته شود تا این سرویس را راه اندازی کند، جای سوال است. همین ایراد به شرکت رایانه شهر نیز وارد است. 

وی افزود: ردیف های انبوهی در این بخش ها تعیین شده که تکه پاره کردن وظایف و مأموریت های بخش فناوری است. 

مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه ما امروز یک سوال داریم و سوال این است که نحوه حسابرسی این شرکت ها به چه شکل صورت می گیرد، گفت: حسابرسی این شرکت ها بر عهده ما نیست و ما به شرکت هایی ردیف هایی اختصاص می دهیم که در حوزه فناوری فعالیت می کنند و داستان فعالیت آنها کاملاً مشخص است. گزارشاتی که از این شرکت ها دریافت می کنیم گزارشات نگران کننده ای است.

وی ادامه داد: شرکت یادمان سازه در همین مدت کوتاه چه مقدار از املاک را دریافت کرده و چه میزان پروژه را به اجرا رسانده است و پروژه های اجرایی چه میزان پیشرفت داشته است؟ ما آزادسازی هایی در مدت اخیر انجام داده و وعده هایی مطرح کردیم. شرکت یادمان سازه زمین دریافت کرده و وعده پارک علم و فناوری داده است. 

اقراریان با بیان اینکه ما نمی دانیم اعتبارات این شرکت ها چگونه هزینه می شود چون حسابرسی آن برعهده شورا نیست، تصریح کرد: از شهردار تهران رفتارهایی را در قالب رفتار سازمانی می بینیم که متفاوت از آن چیزی است که توقع داریم. در مورد یادمان های شهدا وضعیت رسیدگی مطلوب نیست. تقاضای بنده این است که تدبیر اساسی در این زمینه اندیشیده شود. اگر بودجه وجود دارد، مشکل هماهنگی داریم.

در ادامه ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه دوستان این تصور را دارند که ما اساسنامه سازمان فناوری های نوین را مورد ایراد قرار دادیم، گفت: ما این اساسنامه را در شورا به تصویب رساندیم و بنده با وجود مخالفت در هیئت تطبیق از اساسنامه حمایت کردم. موضوع مدنظر بنده تغییر مأموریت از سمت عمرانی به فناوری اطلاعات است و این تغییر اساسنامه باید به تصویب شورا برسد. اگر قرار است شرکت یادمان سازه مبنای تأسیس سازمان فناوری های نوین باشد، باید در شورا به تصویب برسد و انحلال این شرکت اعلام شود.

تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا هم با بیان اینکه موضوع شرکت کنترل ترافیک و شرکت یادمان سازه مسبوق به سابقه است، اظهار کرد: چه اتفاقی، چه ضرورتی و چه مسائل پیدا و پنهانی وجود دارد که یک شرکت مادر تخصصی در حوزه آی تی اس و با قدمت بیش از 30 سال در حوزه هوشمندسازی در شهر در طول یک سال گذشته رو به نابودی می‌رود. این نشان می دهد که هیچ عزمی در شهرداری تهران برای استفاده از سیستم هوشمند حمل و نقلی وجود ندارد و احتمالاً این کار با اهدافی انجام می شود.

وی افزود: در جلسه هم اندیشی دلایلی مطرح و کمیته ای تشکیل و مقرر شد هیچ اتفاقی نیفتد تا بررسی ها صورت بگیرد. پروژه های این شرکت تعطیل شد و نیروها از این شرکت رفتند و اقدامات تکه پاره و به شرکت رایانه شهر منتقل شده که از سالهای سال مسئولیت تأمین نیروی انسانی داشته و هیچ ظرفیت و نیروی انسانی در بخش هوشمندسازی حمل و نقل ندارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه بیش از یک سال از فعالیت مدیریت شهری دوره ششم باقی مانده است، خاطرنشان کرد: ما هنوز پس از گذشت نزدیک به سه سال، آزمون و خطا می کنیم و فعالیت های عجیب و غریب انجام می دهیم.

ادامه دارد…