‍ لندن، پیشروترین شهر جهان در حمل و نقل هوشمند وضعیت اپلیکیشن‌های هوشمند در دنیا
‍ لندن، پیشروترین شهر جهان در حمل و نقل هوشمند وضعیت اپلیکیشن‌های هوشمند در دنیا

بسیاری از صاحب‌نظران، شهروند محوری و ارایه خدمات مورد نیاز شهروند را رکن اصلی شکل گیری شهر هوشمند می‌دانند و جالب است بدانید توسعه اپلیکیشن‌های هوشمند که با هدف ارایه خدمات به شهروندان تولید می شوند در قاره‌ها و کشورهای مختلف وابسته به شرایط و چالش‌های آنها تفاوت عمده‌ای دارد. 🔹در مطالعات موسسه جهانی مکینزی […]

بسیاری از صاحب‌نظران، شهروند محوری و ارایه خدمات مورد نیاز شهروند را رکن اصلی شکل گیری شهر هوشمند می‌دانند و جالب است بدانید توسعه اپلیکیشن‌های هوشمند که با هدف ارایه خدمات به شهروندان تولید می شوند در قاره‌ها و کشورهای مختلف وابسته به شرایط و چالش‌های آنها تفاوت عمده‌ای دارد.

🔹در مطالعات موسسه جهانی مکینزی (Mckinsey Global Institut) و بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش‌ها وضعیت توسعه اپلیکیشن‌های هوشمند در شهرهای منتخب، در حوزه‌های حمل و نقل، امنیت، سلامت، انرژی و توسعه اقتصادی و مشارکت اجتماعی بررسی و مشخص شد که حوزه حمل و نقل، اولویت اصلی در اکثر شهرها به‌ویژه در اروپاست. برای مثال لندن در این زمینه پیشروترین شهر جهان است.
همچنین اپلیکیشن‌های حوزه امنیت در شهرهایی مثل ریودوژانیرو، کیپ‌تاون، مکزیک و شیکاگو که نرخ جرم و جنایت در آن‌ها بالاست از اولویت بیشتری نسبت به سایر اپلیکیشن‌ها برخوردارند. در اکثر این شهرها، سیستم‌های نظارتی هوشمند، نقشه‌برداری به هنگام محل وقوع جنایت و تجهیز نیروهای پلیس به دوربین‌های پوشیدنی دست کم به صورت آزمایشی توسعه یافته‌اند.

🔹شهرهای آمریکای شمالی نیز در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های حوزه سلامت پیشتازند و به همین دلیل معمولا حوزه بهداشت و درمان در این کشورها درصد بالایی از رضایت را در میان شهروندان به همراه دارد.

🔹شهرهایی که از لحاظ توسعه فناوری در موقعیتی پیشرفته قرار دارند، معمولاً در توسعه اپلیکیشن‌های حوزه خدمات عمومی و انرژی نیز پیشتاز بوده‌اند. برای مثال در شهر دوبی، شبکه برق به کنتورهای هوشمند مجهز است و در شهرهای هوشمند شرق آسیا مثل پکن و شانگهای تجربه‌های شهروندی امتیازات بالایی دارد.

🔹در زمینه توسعه اقتصادی، مسکن و مشارکت اجتماعی، شهروندان در سرتاسر جهان به نوعی پلتفرم ایجاد اتصال‌های شخصی دسترسی دارند. برای مثال، در شهرهایی مانند بوستون و سیاتل در آمریکا، اپلیکیشن ۳۱۱ برای موارد غیراورژانسی همانند گزارش دادن در مورد مزاحمت‌ها، دست‌اندازهای سطح خیابان‌ها یا تصاویر دیواری ارائه شده است.

🔹در مجموع، نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که حتی هوشمندترین شهرها نیز هنوز مسیری طولانی برای تحقق کامل اهداف مورد نظر، پیش رو دارند و اغلب شهروندان تنها با اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی حوزه حمل و نقل آشنایی دارند، در صورتی که اپلیکیشن‌های مربوط به خدمات عمومی و انرژی، هنوز چندان شناخته‌شده نیستند.