۸۵ درصد درآمد و هزینه شرکت برج میلاد هیچ ردی در بودجه ندارد
۸۵ درصد درآمد و هزینه شرکت برج میلاد هیچ ردی در بودجه ندارد
بهاره آروین عضو شورای اسلامی شهر تهران در دویست‌و‌سی‌وهشتمین صحن علنی شورای شهر به شهردار تهران در خصوص منعکس نشدن ۸۵درصد از درآمد و هزینه شرکت برج میلاد در سند بودجه شهرداری تهران و واحدهای تابعه تذکر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر: آروین گفت: این عدم انعکاس بدین معناست که ۸۵ درصد از درآمد و هزینه شرکت برج میلاد نه ردی در بودجه شهرداری تهران دارد و نه ردی در بودجه شرکتی این شرکت.

وی افزود: طبق تفاهم‌نامه‌ای که هر سال بین شهرداری تهران و شرکت برج میلاد منعقد می‌گردد بهره‌برداری از برج میلاد در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد. بر اساس این تفاهم‌نامه که به تفاهم‌نامه ۸۵-۱۵ معروف است ۱۵ درصد از درآمدهای کسب شده که در سال گذشته مبلغی در حدود ۱۵میلیارد بوده است، صرف هزینه‌های تشکیلاتی شرکت برج میلاد شده و ۸۵ درصد از آن به شهرداری تهران تعلق می‌گیرد که باید پس از واریز به خزانه، به صورت صد درصد تخصیص به شرکت برج میلاد بازگشت داده شود تا به طرفیت از شهرداری صرف هزینه‌های نگهداشت برج میلاد شود.

به بهانه زمان‌بر بودن واریز درآمد محقق شده به حساب خزانه و سپس تخصیص صد درصد آن به شرکت، شهرداری تهران در این تفاهم‌نامه به شرکت برج میلاد اجازه می‌دهد این واحد راسا به محض تحقق درآمدها، آن را هزینه کند و پس از انجام هزینه در انتهای هر سال مالی، اسناد را جهت تایید به معاونت مالی ارسال کند.

پنهان کاری برج میلاد مانع اتصال این شرکت به سامانه جامع مالی و معاملات است

بر مبنای همین گردش کار مالی موضوع این تفاهم‌نامه است که ۸۵ درصد از درآمد و هزینه شرکت برج میلاد نه ردی در بودجه شهرداری تهران دارد و نه ردی در بودجه شرکتی شرکت برج میلاد و سالانه به شکلی کاملا غیرشفاف، در قالب حساب‌های فی‌مابین شهرداری تهران و شرکت برج میلاد تسویه می‌شود.

شرکت برج میلاد به بهانه اینکه با ثبت این ۸۵ درصد از درآمد و هزینه در حساب‌های خود، باید بیمه و مالیات قابل توجهی بپردازد، از ثبت اطلاعات ۸۵ درصد از درآمد و هزینه خود در دفاتر خود خودداری می‌کند. به همین دلیل این اعداد و ارقام علی رغم اینکه هرساله محقق و هزینه می‌شود اما نه در ترازنامه شهرداری و نه در ترازنامه شرکت نامبرده دیده نمی‌شود و این مصداق عینی پنهان‌کاری است.

عدم ثبت و انعکاس همین ۸۵ درصد از درآمد و هزینه در بودجه شهرداری تهران و واحدهای تابعه است که مانع اصلی اتصال شرکت برج میلاد به سامانه‌های ثبت عملکرد مالی در شهرداری تهران یعنی سامانه‌های جامع مالی و معاملات است چراکه اتصال این شرکت به این دو سامانه، مستلزم شفاف شدن این گردش کار غیرشفاف در مورد ۸۵ درصد از درآمدهای این شرکت است.

شرکت برج میلاد باید به طور کامل به دو سامانه جامع مالی و جامع معاملات متصل شود.

کمیته شفافیت و شهر هوشمند در دو سال گذشته، جلسات متعددی را جهت شفافیت بخشی به این فرآیندهای غیرشفاف از طریق اتصال کامل شرکت برج میلاد به سامانه‌های ثبت عملکرد مالی در شهرداری تهران و غیرفعال کردن سامانه‌های موازی ثبت عملکرد مالی در این شرکت انجام داده و راهکارهای متعددی را جهت ثبت و انعکاس شفاف ۸۵ درصد درآمد و هزینه شرکت برج میلاد در سامانه‌های ثبت عملکرد مالی شهرداری تهران ارایه کرده است اما پس از دو سال برگزاری جلسات و پیگیری‌های متعدد در این خصوص و توافق مدیران ذیربط برای به‌کارگیری راهبردهای ارایه شده و حل مساله، همچنان در هر جلسه مجددا همان دلایل تکراری روز نخست اظهار می‌شود و پیشرفتی در حل این مسئله حاصل نشده است.

اخیرا پس از پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های مکرر، این شرکت اقدام به ثبت اسناد هزینه خود در سامانه جامع مالی شهرداری تهران می‌کند اما تاسف‌بارتر ذکر این نکته است که پس از گذشت نیمی از سال ۹۹تمامی اسناد حسابداری این شرکت نه تنها قطعی نشده است بلکه همچنان در حالت تنظیمی بوده و هر لحظه در حال دستکاری و تغییر است.

از این رو به شهردار تهران تذکر می‌دهم هر چه سریع‌تر نسبت به رفع این عدم شفافیت غیرقابل باور در خصوص میلیاردها تومان درآمد و هزینه شرکت برج میلاد اقدام نموده به‌‌گونه‌ای که کلیه درآمدها و هزینه‌های شرکت برج میلاد در دفاتر حسابداری شهرداری تهران منعکس شده و شرکت برج میلاد به طور کامل به دو سامانه جامع مالی و جامع معاملات متصل شود.