گردشگری موسیقی، محور پویایی شهری در سنندج
گردشگری موسیقی، محور پویایی شهری در سنندج

رئیس سرمایه گذاری، کارآفرینی و گردشگری شورای اسلامی شهر سنندج از سرمایه گذاران و فعالان فرهنگی و هنری برای رونق گردشگری موسیقی در سنندج دعوت کرد. به گزارش آرمانشهر به نقل از ستاد رسانه ای کورد توریسم، دکتر ارسطو گویلی در یادداشتی اختصاصی برای این رسانه آورده است: سنندج جهانی شد، خبری کوتاه که با […]

رئیس سرمایه گذاری، کارآفرینی و گردشگری شورای اسلامی شهر سنندج از سرمایه گذاران و فعالان فرهنگی و هنری برای رونق گردشگری موسیقی در سنندج دعوت کرد.
به گزارش آرمانشهر به نقل از ستاد رسانه ای کورد توریسم، دکتر ارسطو گویلی در یادداشتی اختصاصی برای این رسانه آورده است: سنندج جهانی شد، خبری کوتاه که با وجود همه کمی و کاستی های این شهر زیبا و دلربا، لبخند را بر لبان همه سنندجی ها به ارمغان آورد چراکه نوید دهنده آینده ای درخشان برای این شهر است. ثبت شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در شبکه شهرهای خلاق که در حال حاضر شامل ۲۴۶ شهر در جهان هستند، توسط یونسکو در طول دوروز بازتاب گسترده ای در سطح رسانه های داخلی و خارجی داشته است. این امر مهم که به همت همه هنرمندان و هنردوستان سنندجی و با تلاش دوساله شورا و شهرداری این شهر میسر شد، چشم انداز جدید و مهمی را به روی مدیریت شهری گشود.
مدیرکل یونسکو در پیام اعلام سنندج و ۶۵ شهر دیگر در جهان به عنوان شهرهای خلاق در حوزه های مختلف گفته است این شهرها از این پس فرهنگ را به عنوان ستون و محور پیشرفت و توسعه خود قرار خواهند داد و نوآوری های اجتماعی پیرو این تصمیم یونسکو که غالبا توسط نسل جوان قابل پیاده سازی است، نوید دهنده توسعه پایدار شهرها بر تکیه بر مزیت های فرهنگی و در نتیجه رونق اقتصادی خواهد بود. شهرهای عضو این شبکه همه باهم و با همراهی و همفکری هم خلاقیت و اقتصاد خلاق را محور برنامه های توسعه شهری خود برای حرکت به سمت شهر توسعه یافته پایدار قرار خواهند داد. ایده پردازی، نوآوری و خلاقیت اصلی ترین عناصر این تلاش ها خواهند بود.

شبکه شهرهای خلاق، همکار ممتاز یونسکو بوده و نه تنها سکویی برای تأمل بر نقش خلاقیت به عنوان اهرمی برای پیشرفت پایدار است بلکه محل پرورش فعالیت و نوآوری است. به نقل از سایت یونسکو در ایران، با پیوستن به این شبکه، شهرها متعهد می‌شوند که فعالیت‌های مثبت‌شان را با هم به اشتراک بگذارند و میان بخش‌های خصوصی و عمومی و جامعه مدنی ایجاد همکاری کنند تا:

آفرینش، تولید و توزیع فعالیت‌ها، محصولات و خدمات فرهنگی را تقویت کنند؛
توسعه کانون‌های خلاقیت و نوآوری و گسترش فرصت‌ها برای افراد آفریننده و حرفه‌ای در بخش فرهنگی را انجام دهند؛
بهبود دسترسی به زندگی فرهنگی و شرکت در آن، به ویژه برای گروه‌ها و افراد به حاشیه رانده‌شده و آسیب‌پذیر را محقق کنند؛
برای ادغام کامل فرهنگ و خلاقیت در طرح‌های پیشرفت پایدار تلاش کنند.
موسیقی در تار و پود سنندج و مردمان آن از ابتدای شکل گیری این شهر تنیده شده است و اهمیت موسیقی در زندگی روزمره انسان امروزی موجب می شود به عنوان یکی از جذابترین و مهم ترین جاذبه های گردشگری سنندج، موجب رونق و گسترش در این حوزه به شدت توسعه زا گردد.

پرورش و وجود هنرمندان پرتعداد حوزه موسیقی در سنندج، علاقه شهروندان به اجرای موسیقی در اماکن عمومی و استقبال آنها از هرنوع موسیقی اعم از مذهبی و غیر مذهبی در برنامه های مختلف و کنسرت ها، با برنامه ریزی صحیح زیرساختی می تواند زمینه ساز جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد.

به عقیده بنده اساسی ترین کاری که نهادهای دولتی می توانند برای پویایی حوزه موسیقی انجام دهند، تسهیل فرآیندها و روند اخذ مجوزها، واگذاری اماکن عمومی و خانه ها و عمارت های تاریخی با هدف ترویج موسیقی، فراهم کردن امکان اجراهای متنوع در سطح شهر، تعریف مشوق های متنوع جذاب سرمایه گذاران این حوزه و نهایتا برداشتن تمام موانع سرراه هنرمندان حوزه موسیقی و سایر حوزه های مرتبط می باشد.

بنده از اولین روزهای آغاز به کار شورای پنجم در کسوت رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، کارآفرینی و گردشگری بر تعریف پروژه ها حول محور گردشگری تاکید فراوان داشته ام و همکارانم در شورا و شهردار محترم هم بر این موضوع صحه گذاشته و امروز اکثر پروژه های موجود سرمایه گذاری و پروژه های در حال تعریف و آماده سازی پکیج نیز حول همین محور هستند. حوزه موسیقی یکی از مزیت های قابل توجه سنندج بوده و هست و این امر که همواره و تقریبا هرروزه به جز ایام خاص، سنندج شاهد برنامه های متنوع موسیقی محور بوده و است گواهی بر این موضوع است.

با ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی، کمیسیون سرمایه گذاری، کارآفرینی و گردشگری شورای اسلامی شهر سنندج و سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری به صورت جدی تری در حوزه فراهم سازی زیرساختهای توسعه و رونق موسیقی اقدام به برنامه ریزی و طراحی پکیج و تدوین مشوق های متنوع و جذاب سرمایه گذاری اقدام خواهد کرد.

با نگاهی به شهرهای موفق در حوزه گردشگری موسیقی در جهان بویژه در اروپا می توان پیشنهادات زیر را برای رونق این حوزه بیان کرد:

فراهم کردن و تسهیل امکان اجرای موسیقی در تمامی اماکن تاریخی و عمومی(به طور مثال پارک ها) شهر برای هنرمندان سرتاسر کشور و در آینده هنرمندان سایر کشورها
برگزاری فستیوال های متنوع با موضوع موسیقی در دسته های مختلف
برگزاری مسابقات، همایش ها و فراخوان های موسیقیایی توسط شهرداری، ارشاد، دانشگاه ها
طراحی و اجرای المان ها و نمادهای مختلف حوزه موسیقی در نقاط مختلف شهر
نامگذاری معابر و میدان های جدید با تاکید روی موسیقی
حمایت از تهیه و تدوین تیزر، کلیپ، مستند و فیلم با موضوع موسیقی در سنندج
تسهیل و تسریع در واگذاری عمارت ها و خانه های تاریخی شهر به سرمایه گذاران بخش خصوصی با در نظر گرفتن بخش رونق و ترویج موسیقی در آنها
استفاده از ظرفیت فوق العاده تپه های شهر هزار تپه برای توسعه موسیقی
استفاده از ظرفیت عالی مساجد شهر هزار مناره در ترویج موسیقی مذهبی
بازطراحی و تجدید نظر در نحوه نورپردازی ساختمان ها و خیابان های شهر با توجه به شهر خلاق موسیقی
حمایت از چاپ و نشر و آموزش در حوزه موسیقی در شهر سنندج
حمایت واقعی از صنایع دستی مرتبط با موسیقی
برگزاری دوره های توجیهی – آموزشی برای شهروندان از طریق رسانه ها و صدا و سیما برای درگیر کردن آنها در تبلیغ و ترویج اقدامات و مراسمات و توانمندی های حوزه موسیقی با استفاده از شبکه های اجتماعی، سایت ها و …
برگزاری هفته های فرهنگی مشترک بین شهرهای عضو شبکه شهرهای خلاق در حوزه موسیقی که ۴۸ شهر هستند و ایجاد امکان هم افزایی و جذب مشترک گردشگر از طریق تبلیغ و اطلاع رسانی مشترک
استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش و مدارس با توجه به بلند مدت بودن چشم انداز توسعه گردشگری موسیقی سنندج
توسعه زیر ساخت های ارتباطی سنندج بویژه فرودگاه، راه آهن و راه ها
توسعه زیرساخت های حرفه ای اجرای کنسرت مطابق با استانداردهای بین المللی
حمایت همه جانبه از احداث وتوسعه دانشکده موسیقی در دانشگاه های سطح شهر