گرامیداشت ۶ اردیبهشت ماه، روز سنندج
گرامیداشت ۶ اردیبهشت ماه، روز سنندج
6 اردیبهشت روز سنه بر مبنای دستور شاه صفی الدین صفوی به سلیمان خان اردلان در سال 1016 هجری شمسی برای بنیان گذاری شهر جدید سنندج و انتقال مرکز حکومتی به آن میباشد.

جهان امروز جهان توسعه گراست چه آنانی که روند توسعه را صدها سال پیش آغاز کرده اند و چه جوامع یا کشورهای که در حال توسعه هستند البته در دنیای پیشر فته امروزی نمیتوان برای توسعه حد و مرزی قائل شد ولی بلااستثنا تمامی جوامع از توسعه پایدار دم میزنند که امکان رشد و تعالی هر چه بیشتر را برای خود فراهم کنند و آنرا توسعه ای تعریف میکنند که ضمن تامین تمامی نیازها مادی و معنوی جامعه خلل و آسیبی به نیاز نسلهای آینده وارد نشود.
هر جامعه ای با توجه به ویژگیهای فرهنگی،اجتماعی،طبیعی و جغرافیایی که دارد دارای مزیتهای خاصی برای توسعه می باشد که در صورت شناسایی آن مزیت با برنامه ریزی سنجیده ، علمی, منظم و دقیق آن مزیت میتوان زمینه رشد و بالندگی آن جامعه را فراهم کرد.
در حال حاضر آنچه را که اجماع نظر بسیاری از محققین و صاحبنظران در مورد استان کردستان است و توافق نظر وجود دارد فرهنگی بودن استان است لاجرم ما هم اگر بخواهیم گامی نسبتا مهم در راستای توسعه شهر و استان بر داریم این شاخصه مهم و تاثیر گذار را باید از سایر عوامل و شاخصها پر رنگ تر جلوه دهیم و لذا میباید به هر دلیل و بهانه ای سعی در معرفی کردن استان کردستان و سنندج بعنوان مرکز استان و توانمندی های فرهنگی و طبیعی و میراث و تمدن باستانی این خطه  ارزشمند کنیم ، فعالیتهای خوب فرهنگی همچون برگزاری کنگره مشاهیر کرد ، برگزاری جشنواره اقوام،برگزاری مراسمهای نوروزی ، برگزاری جشنواره هزار دف ،اقدام در به ثبت رساندن سنندج در یونسکو به نام شهر خلاق موسیقی و …ودر این میان نامگذاری روزی به نام  روز سنه در تقویم محلی که جا دارد از همه کسانی، اداره ها و سازمانهایی که در انجام و اجرای چنین برنامه هایی ایفای نقش کردند تقدیر و تشکر نمایم . این اقدامات  البته با حمایت و تلاش اصحاب رسانه در پوشش رسانه ای قوی و گسترده میتواند زمینه ساز  توسعه فرهنگی ورشد اقتصادی و در نهایت توسعه پایدار باشد .
میتوان اهداف نامگذار روز سنه در دو مورد زیر خلاصه کرد.
۱ – بهانه ای برای برگزاری جشن و سرور و شادی و ایجاد نشاط اجتماعی در شهروندان که طبیعتا همبستگی اجتماعی و تعلق خاطر و احساس مسئولیت شهروندان به همدیگر و شهر را به دنبال دارد آنهم در روزی که با سایر اعیاد و مراسمهای ملی و مذهبی و طبیعی دیگر تداخل ندارد و روز خاص سنندج است.
۲- اما هدف اصلی و مهمتر تشدید حس کنجکاوی و تفکر و تعقل بیشتردر مورد گذشته ، حال و آینده شهر بین آحاد مردم و هم توسط اساتید ، صاحبنظران ، فرهیختگان ، فعالان مدنی ، مدیران و دست اندرکاران شهری میبایست با جدیت و اهتمام بیشتر در تاریخ و پیشینه سیاسی و اجتاعی و فرهنگی و اقتصادی گام بردارند و دلایل کامیابیها و ناکامیها ، پیش رفتها و پس رفتها ، فرازها و فرودها را استخراج و تجزیه و تحلیل نموده و از آنها درس و تجربه ای برای آینده ای بهتر ترسیم و و ارایه دهند با این دید که گذشته علتی برای امروز و امروز علتی برای آینده خواهد بود.
بنابراین انتظار است تمامی افرادی که به این آب و خاک و سرزمین علاقه دارند در حد توان خود با قلمی یا قدمی برای شناساندن نام و و آوازه شهرمان و تاریخ و میراث فرهنگی و جاذبه های طبیعی و ظرفیتهای شهر به جهانیان تلاش نمایند تا جایی که هر گردشگری در اقسا نقاط دنیا این نام را شنیده و تصویری خوشایند در ذهن ایجاد کرده باشند و مشتاق دیدن و بهره گرفتن از زیباییها و فرهنگ و … شهر گردند.
و اما عامل دیگری که برای گام برداشتن در مسیر توسعه بسیار مهم است توسعه زیر ساختهای شهری همچون توسعه راه ها ، افزایش پروازها ، افزایش امکانات رفاهی ، هتل ها و مهمانپذیرها ،توسعه مبلمان شهری توسعه فرهنگسراها و تالارهای فرهنگی و مراکز تفریحی و جاذبه های توریستی است و انجام این رسالت مهم و تاثیر گذار بر دوش دولتمردان و مدیران محلی است که با عزمی جزم و جدیت پیگیر جبران عقب ماندگیهای چندین دهه غفلت و ناعدالتی گذشتگان باشند، و چاره اندیشی نموده و التیام بخشند.
کوتاه سخن عرض کنم که هدف اصلی از ارایه هر اقدام و خدماتی  در هر محل و منطقه ایجاد محیطی امن و آرام برای ساکنان آن محل و منطقه است . امیدوارم که یک روز به نام سنه در تقویم محلی هر ساله تلنگری شود که بیشتر بخود آییم اهداف مان را برای آینده شهر و مردم به روز کنیم برنامه و استراتژی در دست اقدام را با توجه به پیشرفت سریع علوم و تکنولوژی آبدیت نمایم، احساس علاقه ، مسئولیت و تلاش برای شهر در شهروندان را نهادینه نماییم ، و نهایتا با ایجاد انسجام اجتماعی ، وحدت و همدلی باعث میشویم شهر روی ریل توسعه قرار گیرد. با آرزوی اینک در آینده شاهد شهری توسعه یافته، پویا،خلاق،هوشمند، و دوستدارصلح و امنیت و محیط زیست با مرمانی با نشاط و مهربان ، و علاقمند به شهر و فرهنگ خود باشیم.
گفتنی است ۶ اردیبهشت روز سنندج بر مبنای دستور شاه صفی الدین صفوی به سلیمان خان اردلان در سال ۱۰۱۶ هجری شمسی برای بنیان گذاری شهر جدید سنندج و انتقال مرکز حکومتی به آن میباشد.
چون بحث سنندج و روز سنندج بە میان آمد جا دارد با چند بیت از شادروان ماموستا حق شناس خالق منظومە شارەکەم یادش را گرامی داریم،
سنه شارەکەم شاری شیرینم                
  بیشکەێ له دایک بوون هەلورک ژینم

سنەێ قاره مان سنەێ هەڵوخان                سنەێ مەستورەێ شاعێر کوردستان
جێگەێ پەروەرش جوانگەڵ دلیر            موحکەم وەک شاهۆ شوجاع وینەێ شێر
تەکیەگای گەلم مەنزڵ ئەجدادم                    ئەر تو ئاباد بی منیچ دڵشادم
خوشەویستی تۆ سنه ئایینم                      من چاوم بو چەس توی پێ نەوینم
 
      جلال شریعتی
  شورای شهر سنندج