پیش نویس برنامه اقدام مشترک شهرداری های ایران و شهرداری کابل تنظیم شد
پیش نویس برنامه اقدام مشترک شهرداری های ایران و شهرداری کابل تنظیم شد
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و رییس هیات اعزامی این سازمان به نمایشگاه خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و ماشین آلات وابسته ایران - افعانستان از تنظیم پیش نویس برنامه اقدام مشترک شهرداری های ایران و شهرداری کابل خبر داد.

پیش نویس برنامه اقدام مشترک شهرداری های ایران و شهرداری کابل تنظیم شد

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور،‌ حسین رجب صلاحی با بیان این خبر افزود: در راستای بهره گیری از ظرفیت شهرداری های ایران، به ویژه شهرداریهای کلانشهرها و سازمان های وابسته و همچنین بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه مدیریت شهری در توسعه شهری کابل و با توجه به علاقه مندی شهرداری کابل در بهره گیری از ظرفیتهای موجود در کشور ایران؛ پیش نویس برنامه اقدام مشترک و ساز و کارهای همکاری و تعاملات فی‌مابین آتی تنظیم و طی جلسه مشترک با شهرداری و معاونین شهرداری کابل مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در همین راستا پیش بینی شده است تا شش کمیته اجرایی با محوریت سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و عضویت کلانشهرهای ایران تشکیل و هرکدام در زمینه‌های تخصصی مربوطه، برنامه ها و اقدامات مشترک را بررسی و اجرایی نمایند.
 
وی افزود: در این جلسه مقرر شد طرفین ظرف مدت یک هفته پیش نویس تهیه شده را به تایید مراجع قانونی کشور خود رسانده و زمینه نهایی شدن آن را فراهم نمایند.
 
وی خاطر نشان ساخت: نهایی و اجرایی شدن این برنامه اقدام مشترک، می تواند زمینه های حضور موثر و فعال بخش خصوصی و سازمان های وابسته به شهرداری ها ایران در برنامه های توسعه‌ای شهرداری های افغانستان را بیش از پیش فراهم نماید.

رجب صلاحی با اشاره به حضور فعالانه شهرداری های تهران، مشهد و اصفهان و سازمان همیاری های شهرداریهای استان خراسان رضوی در نمایشگاه خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و ماشین آلات وابسته ایران- افعانستان، که طی روزهای اول تا سوم مهر در کابل برگزار شد و استقبال خوب مسوولان دولت و شهرداریهای افغانستان، گفت: در پایان سفر هیات اعزامی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به کابل مقرر شد در جلسه مشترک با نمایندگان شهرداری کابل، پیش نویس برنامه اقدام مشترک شهرداری های ایران و شهرداری کابل تنظیم شود که در نشست تخصصی فی مابین انجام شد.

 وی همچنین در خصوص این نمایشگاه توضیح داد: نخستین نمایشگاه تخصصی مشترک خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و ماشین آلات وابسته، ایران وافغانستان طی روزهای اول تا سوم مهرماه با حضور نمایندگان شهرداری ها و شرکت های ایرانی و افغانی و هیات اعزامی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با هدف آشنایی مسوولان مدیریت شهری افغانستان با توانمندی‌های کشورمان در زمینه موضوعات برگزار شده در کابل برگزار شد.

وی افزود: در این نمایشگاه ظرفیتهای ایران در عرصه مدیریت شهری با برنامه ریزی های صورت گرفته توسط وزارت کشور با همکاری سفارت ایران در کابل  در غرفه های سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، شهرداریهای تهران و مشهد و اصفهان و سازمان همیاری شهرداریهای استان خراسان رصوی و برخی شرکت های بخش خصوصی ارائه شد.

رجب صلاحی ادامه داد: در حاشیه این نمایشگاه هیات اعزامی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و شهرداریهای حاضر در نشستهایی با مسوولان عالی کشور افغانستان از جمله وزیر امور خارجه و وزیر مالیه و بخش خصوصی افغانستان و همچنین شهرداران و مسوولان شهرداریهای کابل و هرات؛ قابلیتهای شهرداریهای ایران در زمینه های مختلف حوزه کاری را تشریح و ظرفیتهای ایجاد شده در بخش خصوصی ایران برای تامین نیازهای مدیریت شهری را تشریح کردند.
 
وی اضافه کرد: همچنین سمینار تخصصی با عنوان تجربیات مدیریت شهری در مرکز نوآوری و استعدادهای دانشگاه کابل برگزار شد و در آن تجربیات کشورمان برای دانشجویان و پژوهشگران افغانی تشریح و به سوالات مطرح شده در زمینه های طرح های جامع و تفصیلی، بازآفرینی شهری، ساماندهی صنایع و مشاغل و دستفروشان، حمل و نقل و ترافیک، مدیریت روستایی و … پاسخ داده شد.