واریز ۷۶۲ میلیارد عوارض ارزش افزوده به حساب شهرداری اراک
واریز ۷۶۲ میلیارد عوارض ارزش افزوده به حساب شهرداری اراک
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک گفت: در طول چهار سال اخیر ۷۶۲ میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده به حساب شهرداری اراک واریز شد.

به گزارش ایرج رضایی یازدهم مردادماه در جلسه تشریح عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم شهر اراک با اشاره به اینکه در طول چهار سال اخیر بیش از ۲۶۰ جلسه برای رسیدگی به بیش از ۱۶۵۶ مصوبه و نامه در کمیسیون برگزار شد، اظهار کرد: مجموع جلسات کمیسیون در دوره پنجم به بیش از ۶ هزار نفرساعت رسیده است.

وی در خصوص عوارض ارزش افزوده واریزی به حساب شهرداری در طول چهار سال اخیر بیان کرد: با آسیب شناسی صورت گرفته درآمد شهرداری اراک در این دوره رشد قابل توجهی داشته است، به طوری که در سال ۱۳۹۶ مبلغ واریزی از بابت آلایندگی به ۱۹ میلیارد ریال، عوارض عمومی ۳۴۵ میلیارد ریال، درآمد گمرکی ۱۸۴ میلیارد ریال و مودیان بزرگ که به اندازه یک شرکت هم نمی رسد؛ ۸۵ میلیارد ریال و گاز طبیعی ۳۰ میلیارد است که در مجموع ۶۶۴ میلیارد ریال واریزی در سال ۱۳۹۶ برآورد شد.

رضایی تصریح کرد: بودجه مصوب در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۵۸۴۰ میلیارد ریال بود که ۱۱ درصد درآمد ناشی از ارزش افزوده بوده و در واقع با احتساب متمم بودجه ۱۵ درصد بودجه، حاصل ارزش افزوده بوده است.

رضایی افزود: در مجموع، طی چهار سال اخیر مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان بابت آلایندگی ارزش افزوده دریافت شده است، درآمد عمومی ۴۵۳ میلیارد تومان، گمرک ۱۰۹ میلیارد تومان، مودیان بزرگ ۲۶ میلیارد تومان و گاز طبیعی ۱۲ میلیارد تومان دریافت شده است و با توجه به صنعتی بودن اراک لازم است که شورای ششم به موضوع آسیب شناسی میزان پرداخت ارزش افزوده توجه جدی داشته باشد.

رضایی گفت: در طول چهار سال اخیر مجموع عوارض ارزش افزوده واریزی به حساب شهرداری اراک به ۷۶۲ میلیارد تومان رسیده است که از ۱۱ درصد سال اول به ۲۷ درصد در سال ۱۳۹۹ دست یافتیم، البته باید به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم و این وضعیت بودجه ای ارتقای محسوس داشته باشد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم شهر اراک با بیان اینکه هفته گذشته ۱۲۸۸ میلیارد تومان متمم بودجه مصوب شد و نسبت به چهار سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است، افزود: بودجه شهرداری از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ صعود منطقی داشته است و امیدواریم که بودجه این شهر به مانند دیگر کلانشهرها دیده شود.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۸ و ۹۹ بیشترین شمار بازنشستگان را در شهرداری اراک داشتیم، گفت: در بدو شروع به کار شورای پنجم هر روز شاهد مسدود شدن حساب های شهرداری بودیم که توسط بیمه تامین اجتماعی انجام می گرفت چراکه بدهی بیمه ۷۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ بود ولی در طول این چهار سال، بدهی ها تسویه و مبلغ ۱۵ میلیارد تومان بابت چک های صادره برای بیمه نیز کاملا پرداخت شد.

رضایی با تاکید بر اینکه تمامی این عملکردها و بدهی های معوق در شورای پنجم تعیین تکلیف شد، گفت: در زمان تحویل شورا در سال ۹۶ تمامی کارشناسان اعلام کردند که شهرداری یک بودجه عقب است و امروز در زمان تحویل شورای پنجم، تمامی بدهی ها تسویه شده و بودجه به رقم ۱۲۸۸ میلیارد تومان رسیده است و در واقع ابرپروژه ها در اراک در حال انجام است و پروژه های بزرگی نیز بهره برداری شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۷۰۰ چک سرگردان در زمان آغاز به کار شورای پنجم در شهرداری اراک، گفت: این ۱۷۰۰ چک که در سال ۱۳۹۶ توسط شهردار وقت(عباسی) ۱۷۰ فقره و سپس ۷۰ فقره عنوان شد، توسط شورای شهر تعیین تکلیف شد و در واقع این اقدام، یکی از عملکردهای شاخص شورای پنجم به شمار می رود.

رضایی به اجرای پروژه های بزرگ در شهر اراک اشاره کرد و افزود: بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح شریعتی، شهید صیدی، ورزش، کاوه نبیری، احداث پیاده راه اراک با مساحت ۲۳۰۰ مترمربع، پارک بانوان، سالن های ورزشی، استخر شهرداری اراک، فاز اول پردیس خودرویی، تصفیه خانه کشتارگاه و ۳۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری از جمله اقداماتی است که در عمر چهار ساله شورای پنجم به انجام رسید، همچنین  پیشرفت ۷۰ درصدی بلوک های پروژه، پیشرفت ۷۵ درصد پارکینگ طبقاتی آفتاب نیز تاکنون حاصل شده است.

وی اضافه کرد: پروژه میدان مقاومت با ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی، میدان امام خمینی(ره)، میدان امام حسین(ع) تقاطع جاده فراهان و … از جمله پروژه های بزرگ شهر اراک است که در دوره شورای پنجم شهر اراک آغاز به کار کرده است و در واقع رینگ حفاظتی در شهر اراک تکمیل می شود و اراک به تنها شهر کشور که دارای رینگ حفاظتی شهری و ترافیکی خواهد بود بدل خواهد شد و امیدواریم این پروژه تا اوایل سال آینده به بهره برداری برسد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک بازسازی دیوار ساحلی رودخانه اراک، احداث زورخانه در شهر اراک با پیشرفت ۳۰ درصدی، احداث ساختمان های شهرداری منطقه ۲ و ۳، احداث دیوار حائل جهت انتقال آب از سمت روستای نظم آباد به سمت شهرصنعتی، پخش ۳۰۰ هزار تن آسفالت و ۲۰۰ کیلومتر جدول گذاری در طول چهار سال اخیر، احداث ساختمان بلک باکس در پارک شهر و … را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.

وی با بیان اینکه شورای پنجم در این دوره اقدامات فراشهرداری نیز داشته است، گفت: مصوبات کمیسیون به معنای واقعی نشان می دهد که شورای پنجم، شورای شهر بوده است و علیرغم بی مهری ها تصمیمات مناسبی اتخاذ کرد، تعامل با بانک ها از جمله بانک شهر جهت ارائه تسهیلات به شهرداری و شهروندان، تدوین شیوه نامه تقسیط جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰، پیگیری و مکاتبه با سازمان های مختلف جهت کاهش آلودگی هوا، تدوین سند چشم انداز ۲۰ ساله، راه اندازی مرکز مطالعات و پژوهشی، هم اندیشی جهت توزیع عوارض ارزش افزوده، خریداری ۵۰ دستگاه اتوبوس فاقد آلودگی، راه اندازی سازمان فناوری اطلاعات در شهرداری، حمایت از نخبگان علمی، ورزشی، تبدیل مدارس به سراهای محله، مساعدت مالی به باغ موزه دفاع مقدس و مصلی بیت المقدس، ارتقای فرهنگ کاهش ترافیک، تخفیف عوارض به اصناف، راه اندازی جشنواره خوش حسابی به شهرداری و … از جمله اقدامات فراشهرداری شورای پنجم شهر اراک محسوب می شود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه معاونت های مختلف شهرداری اراک گزارش های بودجه های مختلفی را در طول چهار سال اخیر ارائه کردند.

در این جلسه که در واقع آخرین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم شهر اراک بود از مدیران مالی شهرداری های ۵ گانه اراک تجلیل شد.