نگاه تقلیل‌گرایانه شورای نگهبان به شوراها باید اصلاح شود
نگاه تقلیل‌گرایانه شورای نگهبان به شوراها باید اصلاح شود
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تمامی امور شهر و روستا باید زیر نظر شوراهای شهر قانون‌گذاری، هدایت و نظارت شوند و اگر چنین نگاهی به شوراها حاکم شود تمامی این بار بر دوش دولت خواهد افتاد، لذا نباید اجازه دهیم این نگاه تقلیل گرایانه بر شوراها سایه افکند.

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران مهمان برنامه تلویزیونی بود که در خصوص مسائلی از قبیل مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مربوط به کاهش اختیارات شوراها در وضع عوارض، وضعیت حمل و نقل عمومی در تهران و نیز کرونا توضیحاتی را ارائه داد.

ریاست جمهوری عاشق مجنون می‌خواهد

آیا آقای هاشمی تصمیمی برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری دارند؟

هاشمی در پاسخ به این سوال گفت: من هر وقت می آیم صدا و سیما این سوال را از من می کنند ولی من تصمیمی بر این موضوع ندارم. ریاست جمهوری عاشق مجنون می خواهد که من فکر می کنم در این حوزه عاشق مجنون نیستم.

در دهه ۶۰ ترورها باعث انسجام می شد ولی اکنون مردم از گفت وگوهای مقامات ارشد کشور احساس خوبی ندارند.

محسن هاشمی در ادامه سخنان خود را با تسلیت شهادت محسن فخری زاده آغاز کرد و گفت: ابتدا شهادت سردار محسن فخری زاده را تسلیت می گویم. شهید فخری زاده در کنار اینکه یک شخصیت علمی و فعال در زمینه هسته ای و موشکی بود، در امر پدافند غیرعامل و زمینه‌های دفاعی نیز زحمات زیادی کشیدند. در زمینه شیمیایی، میکروبی و رادیو اکتیو که می توانست کشور را با مشکل مواجه کند، زحمات شهید فخری زاده و دیگران مانع از به وجود آمدن بحران ها شد. لذا شهادت این عزیز بزرگوار را به مقام معظم رهبری، صنایع دفاعی کشور و خانواده وی تسلیت می گویم و امیدوارم دیگر شاهد چنین موضوعاتی نباشیم.

هاشمی در ادامه افزود: متاسفانه پس از شهادت دکتر فخری زاده، در حالیکه انتظار انسجام و وحدت بیشتری از مسئولان وجود داشت، شاهد اوج گرفتن تقابل و طعنه زدن روسای قوا به یکدیگر در رسانه ها هستیم، در حالیکه در سخت ترین سالهای انقلاب بخصوص سال ۱۳۶۰، که انقلاب با بیشترین بحران‌ها و چالش‌ها مواجه بود و در فاصله دو ماه بزرگترین شخصیت‌ها و سرمایه های کشور در انفجارهای هفتم تیر و هشتم شهریور به شهادت رسیدند و با توجه به ترور ناکام آیت الله خامنه ای و مجروح شدن ایشان، بار اصلی اداره کشور بر دوش امام خمینی و یاران ایشان بویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و در آن شرایط سخت با وحدت و همدلی توانستند کشور را از آن بحران خارج کنند، اصولاً هر خانواده ای که دچار مصیبت یا مشکلی می شود باید انسجام و نزدیکی و همگرایی درون خانواده افزایش یابد و تفاوتی که در شرایط اخیر با اوایل انقلاب مشاهده می شود، حرکت‌های تفرقه افکنانه و تخریبی مسئولان علیه یکدیگر است که ناخواسته در راستای اهداف ترورکنندگان عمل می کنند.

وی ادامه داد: هفته گذشته شاهد تعاملات مثبت و سخنان مناسبی میان مسئولان بخصوص دولت و مجلس نبودیم و این آسیب پذیری ما را در برابر دشمنان افزایش و امید و اعتماد مردم نسبت به نظام را کاهش می دهد و در همین جا از سران قوا می خواهیم که مشکلات و اختلاف نظرها را در جلسات حل کنند و با همدلی و همراهی سعی کنند مشکلات مردم را حل کنند نه اینکه برای زمین زدن رقیب معیشت مردم را به گروگان بگیرند و به مشکلات اضافه کنند.

هاشمی در ادامه همچنین به روز ۱۶ آذر به عنوان روز دانشجو اشاره کردو گفت: روز ۱۶ آذر روزی است که سه تن از دانشجویان (قندچی، شریعت رضوی و بزرگ نیا) همزمان با ورود نیکسون ذبح شدند و به شهادت رسیدند و جا دارد یاد این عزیزان را گرامی بداریم.

نگاه تقلیل گرایانه شورای نگهبان به شوراهای شهر باید اصلاح شود

وی همچنین در پاسخ به سوالی که موضوعی که در چند وقت اخیر از سوی شورای شهر بارها تکرار شده مربوط به مصوبه مجلس شورای اسلامی است مبنی بر اینکه اختیار تنظیم کردن عوارض شهری از شورای شهر گرفته و به وزارت کشور سپرده شود؟ در این مورد توضیح می دهید؟

هاشمی در پاسخ به این سوال گفت: همانطور که می دانید لایحه ارزش افزوده در مجلس قبل تصویب شد و به شورای نگهبان رفت اما شورای نگهبان به آن ایراداتی گرفت و به مجلس فعلی بازگشت داد. در حال حاضر هم مجلس فعلی در حال بررسی ایرادات است.

ایرادی که شورای نگهبان به این لایحه گرفته بر مبنای اصل ۱۰۰ قانون اساسی است که می بایست در این راستا شورای عالی استان ها جلسه ای جدی با شورای نگهبان به ویژه حقوق دانان این شورا بگذارند تا شبهات موجود را رفع کنند.

اما اصل ۱۰۰ که اصل مربوط به شوراهای شهر در قانون اساسی است دلالت بر وظیفه نظارتی شوراها دارد و شورای نگهبان به استناد همین اصل بسیار حساس است که شوراهای شهر به مسائل اجرایی ورود نکنند. لذا هر جا که نامی از شورای شهر در ارتباط با این موارد آورده شده با فوریت خواستار حذف نام شوراهای شهر بوده است.

هاشمی افزود: این در حالی است که وضع عوارض شهری در قانون اساسی و در اصول مربوط به شوراهای شهر آمده و در سال ۷۵ نیز در قانون شوراها و انتخاب شهردار در ماده ۸۵ نیز به این موضوع به صراحت اشاره شده که وضع عوارض در شهر ها به عهده شوراهای شهر است که هم در عناوین و هم در ماخذ و هم در تعیین مبلغ این وظیفه به شوراهای شهر و روستا سپرده شده است. از طرفی این مورد دو بار در قوانین آورده شده و یک بار هم مورد بازبینی قرار گرفته و در هر دو بار مورد تایید شورای نگهبان بوده است اما متاسفانه با روی کارآمدن شورای شهر اصلاح طلب نگاه تقلیل گرایانه شورای نگهبان به شوراهای شهر مستولی شده است.

وی افزود: این در حالی است که هم اکنون که وضع عوارض با شوراهای شهر است وزارت کشور هر جا که احساس کند ورود می کند و می تواند از طریق فرمانداری‌ها مخالفت ورزد گرچه ما هم می توانیم اصرار ورزیم و در نهایت کار به شورای حل اختلاف بکشد و این یعنی نظر شورای نگهبان در حال حاضر هم دارد اجرا می شود.

رییس شورای شهر تهران گفت: متاسفانه از زمانیکه شورای شهر اصلاح طلب شکل گرفت نگاه شورای نگهبان یک نگاه تقلیل گرایانه به قدرت شوراهای شهر بوده و در این راه نیز مجلس شورای اسلامی بیشتر سوق و جهت دهی به سمت شورای نگهبان داشته و با آن هماهنگ است. در حالی که مجلس شورای اسلامی می تواند بر یک مصوبه اصرار ورزد و اگر با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد کار به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد کشید. اما متاسفانه مجلس فعلی بیشتر سرگرم اختلافات و درگیری ها با دولت بوده و در این موارد آنچنان که باید بر حفظ حقوق شوراها و مردم پافشاری نکرده است.

اگر لایحه درآمد های پایدار نیز سرنوشتی مشابه داشته باشد، قدرت شوراها از بین خواهد رفت

وی همچنین از ریاست شورای شهر تهران پرسید چه تفاوتی دارد شورای شهر عوارض را تصویب کند یا وزارت کشور؟

محسن هاشمی در پاسخ به این سوال گفت: اگر یادتان باشد زمانی که آقای قالیباف شهردار تهران بود همواره حرف از مدیریت جامع شهری می زدند یعنی قدرت در شهر تجمیع شود اما این نگاه های تقلیل گرایانه سبب خواهد شد شوراهای شهر هر چه بیشتر قدرت خود را از دست بدهند. ما هم اکنون ۱۳۳۰ شهر داریم که جمعیت آنها از ۹ میلیون نفر هست تا ۱۵ هزار نفر و نیز ۲۷ هزار روستا داریم که تمامی امور شهر و روستا باید زیر نظر شوراهای شهر قانون‌گذاری اجرا و نظارت شوند و اگر چنین نگاهی به شوراها حاکم شود تمامی این بار بر دوش دولت خواهد افتاد. لذا نباید اجازه دهیم این نگاه تقلیل گرایانه بر شوراها سایه افکند.

وی افزود: اتفاق دیگری که در حال رخ دادن است مربوط به لایحه درآمد پایدار دار می شود که این لایجه نیز به شورای نگهبان رفته و بازگشت داده شده است. اگر سرنوشت لایحه درآمدهای پایدار که مهمتر از ارزش افزوده است نیز به مانند سرنوشت لایحه ارزش افزوده شود باید گفت که قدرت شوراها به طور کلی از بین خواهد رفت. همانگونه که ذکر شد در حال حاضر هم خواست شورای نگهبان از سوی وزارت کشور در حال اجرا است لذا دلیلی ندارد در قوانین اینگونه شوراهای شهر را در تنگنا قرار دهند.

با تعطیلی کامل دو هفته ای می توانیم از فصل سرما به سلامت عبور کنیم

در ادامه این گفت و گو از رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص وضعیت کرونا در پایتخت سوال کرد. اینکه آیا شما عقیده دارید تعطیلی تهران باید جدی و شدیدتر ادامه پیدا کند؟

هاشمی در پاسخ به این سوال گفت: ما متاسفانه در وضعیت شکننده ای هستیم و لب مرز قرار داریم. امروز آمار فوتی های بهشت زهر ا ۱۰۰ فوتی بر اثر کرونا بود که کمی از روزهای قبل کمتر شده اما نباید به این آمار غره شد چرا که یکبار در فروردین ماه آمار فوتی ها حتی تک رقمی شد و ما غره شدیم و نظارت بر اجرای پروتکل های از سوی دولت و نهاد های دیگر رها شد. امروز نباید این اشتباه را تکرار کنیم.

وی افزود: استانداردی وجود دارد که بر اساس آن اگر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۰ نفر بستری شوند وضعیت قرمز است یعنی برای تهران اگر ۹۰۰ نفر در روز بستری شوند وضعیت قرمز است که البته باید این اعداد بازنگری شوند ولی در حال حاضر تعداد بستری‌های تهران روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر است که می گویند وضعیت نارنجی است اما همانگونه که اشاره کردم این وضعیت شکننده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروز هم مشاهده کردید که با باز شدن برخی اصناف و از سر گرفته شدن فعالیت ها مجدداً شاهد شلوغی بودیم و لذا باید شرایطی ایجاد شود تا شلوغی در سطح شهر کاهش یابد همچنین در حمل ونقل عمومی؛ مترو و اتوبوس نیز تعداد مسافران در هر کدام باید به زیر ۲۰۰ هزار نفر برسد.

هاشمی در پاسخ به این سوال که در صورت تعطیلی مشکلات اقتصادی چه می شود، گفت: ببینید یک سری اصناف از ابتدای کرونا تعطیل شده اند و در حق اینها ظلم شده است و سیاست سینوسی نیز سبب شده همه بار تحمل مشکلات اقتصادی به عهده یک سری از اصناف بیافتد. اما اگر مانند تعطیلات نوروز، ۱۵ روز مطلق تعطیل شود و در زمان شروع فعالیت ها پروتکل‌ها جدی اجرا شود دیگر به این اصناف فشاری وارد نخواهد شد. ضمن اینکه ما در زمان نزدیک شدن به ساخت واکسن هستیم همچنانکه برخی کشور ها واکسیناسیون را آغاز کردند لذا اگر چنین تعطیلاتی در فصل سرما داشته باشیم می توانیم به سلامت از زمستان عبور کنیم و در فصل بهار نیز تعطیلی نوروز خود عاملی در قطع زنجیره خواهد بود و می توانیم انتخابات ریاست جمهوری را نیز بدون کرونا برگزار کنیم در غیر اینصورت باید مدت زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را افزایش دهیم.

با این وضعیت سال آینده سال بحرانی در حمل و نقل عمومی خواهد بود

در این هنگام گزارشی از وضعیت حمل و نقل عمومی در تهران پخش شد و گلایه مردم از کمبود ناوگان.

هاشمی در واکنش به این گزارش گفت: در ابتدا بگویم که اینکه در این گزارش بیان شد که شورای شهر به وضعیت حمل و نقل عمومی رسیدگی نکرده صحت ندارد و ما از همان ابتدای کار در شورا موضوع حمل و نقل عمومی را به عنوان اولویت اصلی خود مطرح کردیم.

وی ادامه داد: من خود نیز به عنوان رییس شورا بیشتر یک چهره حمل و نقلی هستم و مردم من را بیشتر با این وجه می شناسند و ما بیشترین توجه را معطوف حمل و نقل عمومی کرده ایم.

هاشمی افزود: در حال حاضر نیز که بودجه سال ۱۴۰۰ از سوی دولت به مجلس ارایه شده با شهرداری تهران به صورت همه جانبه و شبانه روزی با ریاست جمهوری و سازمان برنامه بودجه جلسه داشتیم که توجه ویژه ای به حمل و نقل عمومی کنند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در این جلسات هم بر این نکته تاکید داشتیم که نمی توانیم در کشور به سوخت سوبسید بدهیم اما به حمل و نقل عمومی یارانه ندهیم. در حالی که هزینه سنگینی صرف ساخت زیر ساخت های حمل و نقلی شده نظیر احداث ۲۰۰ کیلومتر مترو و ۱۳۰ ایستگاه، اما در تامین واگن ها مانده ایم.

وی افزود: ۷۵ درصد هزینه های حمل و نقل مربوط به ساخت زیرساخت‌ها نظیر تونل و ایستگاه‌ها می شود که ما آنها را انجام داده‌ایم اما ۲۵ درصد هزینه ها که مربوط به تامین واگن ها می شود، قفل شده است.

هاشمی ادامه داد: در این جلسات ما درخواست داشته ایم که ۲۰ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی از سوی دولت اختصاص داده شود اما دولت تنها ۱,۷۵۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته است این یعنی یارانه بلیت و یارانه مربوط به کرونا را هم نمی خواهند به ما بدهند.

وی افزود: با این وضعیت باید منتظر سال بحرانی در حمل و نقل عمومی باشیم چرا که اگر بودجه ها داده نشود نمی توانیم ناوگان را نوسازی کنیم و نیز همین تعداد ناوگان موجود که فرسوده هم هستند زمین گیر می شوند.

در دولت آقای روحانی یک واگن هم دریافت نکردیم

در ادامه این برنامه از ریاست شورا سوال شد که اگر دولت توانی برای پرداخت نداشته باشد چه باید کرد؟

هاشمی گفت: شرایط امروز را همه درک می کنند اما در چنین شرایطی باید به اولویت ها پرداخته شود، تعریف بودجه هم همین است یعنی دولت در ابتدا باید اولویت ها را تعیین کند و چه اولویتی بالاتر از حمل و نقل عمومی در شهر ها به ویژه کلانشهر ها و در صدر آن تهران. امروز افزایش تعداد اتوبوس ها و واگن های مترو باید در اولویت های بودجه ای دولت باشد اما متاسفانه دولت اعتبارات را در جاهایی که فشار آنان بر دولت اثر گذار است هزینه می کند و علی رغم اینکه هم روزنامه ها و صدا و سیما و هم مردم خواسته شان این است که وضعیت حمل و نقل عمومی این نباشد به این مهم نمی پردازند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: من حتی خدمت مقام معظم رهبری هم این موضوع را عرض کردم و ایشان نیز خواستار رسیدگی فوری به وضعیت حمل و نقل عمومی شدند اما متاسفانه دولت ها نگاهی به آینده ندارند و می گوید اگر بخواهند در ساخت مترو یا اتوبوس در داخل سرمایه گذاری کنند بهره برداری از آن به دولت فعلی نمی رسد.

وی ادامه داد: ساخت واگن مترو یک و نیم سال و ساخت اتوبوس ۹ ماه طول می کشد و دولت ها همواره با این نگاه که سرمایه گذاری در این حوزه ها مربوط به آنان و تحویل این ناوگان در دولت بعدی خواهد بود از این امر امتناع ورزیدند. این نگاه در دولت ها حاکم نیست که دیگران کاشتند و ما برداشت کردیم، ما نیز بکاریم تا دیگران برداشت کنند. با همین نگاه بوده که در دولت آقای روحانی یک واگن هم دریافت نکردیم.

رییس شورای شهر تهران در پایان نیز به بودجه شهرداری اشاره کرد و گفت: بودجه امسال شهرداری ۳۰ هزار میلیارد تومان بود که ۷ هزار میلیارد تومان آن مختص حمل و نقل عمومی بود اما شهرداری نیز با مشکلاتی از قبیل عدم تحقق بودجه غیر نقد به دلیل مشکلات ناشی از شرایط کشور و نیز عدم تحقق منابعی نظیر اوراق مشارکت مواجه بوده است.

وی با ابراز گلایه از روند تضمین خواهی بانک در موضوع اوراق مشارکت گفت: مشکل ما گروگانگیری پول برای تامین بدهی های تامین اجتماعی است در حالی که اوراق مشارکت سر فصل جدایی است و اینکه تامین اجتماعی بیاید به دلیل استعلام بانک رفاه از آنها برای تضمین سندها اعلام کند که شهرداری بدهکار است و شما نمی توانید تضمین بگیرید ظلم آشکار است. در حال حاضر پول در بانک موجود است و حتی ما داریم سود پول را هم می پردازیم اما اجازه برداشت نداریم که این خود اثر تورمی دارد، لذا باید در این زمینه پرونده قضایی شکل گیرد.

رییس شورای شهر تهران گفت: این امر مانند آن است که شهرداری هم بیاید جلوی ساختمان های تامین اجتماعی نیوجرسی بگذارد که البته شهردار ما مهربان است و اینکار را نکرده اما اینکه در این بحران تامین اجتماعی گروگانگیری کند کار درستی نیست.