نوین‌سازی در اراک – ایمنا
نوین‌سازی در اراک – ایمنا

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه استفاده از فناوری‌های جدید در طراحی و ساخت بناها به موضوعی مهم در جامعه ما تبدیل شده است؛ هدف از صنعتی‌سازی ساختمان افزایش سرعت تولید و افزایش سهم تولیدات کارخانه‌ای و کاهش سهم اجزا و تغییر آن به نصب و مونتاژ است که از […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه استفاده از فناوری‌های جدید در طراحی و ساخت بناها به موضوعی مهم در جامعه ما تبدیل شده است؛ هدف از صنعتی‌سازی ساختمان افزایش سرعت تولید و افزایش سهم تولیدات کارخانه‌ای و کاهش سهم اجزا و تغییر آن به نصب و مونتاژ است که از نتایج و آثار آن می‌توان به سبک‌سازی، مقاوم‌سازی، صرفه‌جویی در مصالح، کاهش مصرف انرژی در دوران ساخت و بهره‌برداری، کاهش دوره ساخت و در نتیجه کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز و بهره‌برداری از ساختمان اشاره کرد.

افزایش نیاز کشور به ساختمان و مسکن، لزوم استفاده از فناوری‌های نوین با هدف افزایش کیفیت ساخت‌وساز و سبک‌سازی، ارتقای سطح مقاومت در برابر زلزله، افزایش عمر مفید ساختمان‌ها، کاهش هزینه‌ها و بهبود الگوی مصرف انرژی آن‌ها از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه جامعه شهرسازان در شهرهای مختلف کشور قرار گیرد.

ارتقای سطح علمی و تخصصی جامعه مهندسی کشور و آشنایی با فناوری‌ها و مصالح جدید ساختمانی، بازنگری در اجرای ساختمان‌ها از روش‌های سنتی به صنعتی و استفاده از فناوری‌های نوین و مطابقت این روش‌ها با معماری ایران و شرایط اقلیمی کشور، راهکارهای مناسبی برای استفاده عملی از این سیستم‌های نوین است؛ از سوی دیگر چنین تحولاتی گسترش سرمایه‌گذاری زیربنایی و اصولی در صنعت ساختمان را به همراه دارد و تقاضا برای ساختمان‌های جدید را افزایش می‌دهد.

بررسی‌های میدانی حاکی از استقبال سازندگان و طراحان از به‌کارگیری فناوری‌های نوین در ساخت‌وسازهای شهری است، در فرایند ساخت بسیاری از مجتمع‌های مسکونی و خانه‌های ویلایی ساخته شده در سطح شهر اراک نیز از فناوری‌های ساختمان‌سازی روز دنیا استفاده شده و از آنجا که مدیریت شهری اراک در همکاری با سازمان نظام مهندسی اقدام به برگزاری همایش‌هایی برای معرفی هر چه بیشتر این فناوری‌ها به فعالان صنعت ساختمان کرده است، به نظر می‌رسد در سال‌های آینده شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این حوزه باشیم.

تسریع روند ساخت و بهره‌وری اقتصادی با استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان

علی چگینی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک اظهار می‌کند: با توجه به پیشرفت در فناوری‌های ساختمانی و تولید مصالح نوین شاهد سرعت در ساختمان‌سازی در کشور خواهیم بود که در صورت آشنایی جامعه مهندسان با این فناوری‌ها سطح استانداردهای مختلف در حوزه عمران و ساخت‌وساز شهری رشد پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه پیشرفت صنعت ساختمان‌سازی یکی از مظاهر توسعه هر کشوری به شمار می‌رود، می‌افزاید: سرمایه‌گذاری در این حوزه بالاترین سطح اشتغال را به‌همراه خواهد داشت به گونه‌ای که حدود ۶۰ درصد از شاغلان در سطح کشور در این حوزه فعالیت دارند و از آنجا که جمعیت کشور جوان است و ما نیازمند ساخت سالانه یک‌ونیم میلیون مسکن در کشور هستیم، توسعه کیفی در فناوری‌های نوین ساختمانی ضروری به نظر می‌رسد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک تاکید می‌کند: از آنجا که شهر اراک در کمربند زلزله‌خیز کشور قرار گرفته است، ساختمان‌های شهر باید علاوه بر مقاومت در برابر بارهای ثقلی در برابر نیروهای جانبی مانند نیروی زلزله نیز مقاوم‌سازی شوند که استفاده از تکنولوژی‌های مختلفی که امروزه در صنعت ساخت‌وساز به‌کار گرفته می‌شود، در این زمینه مؤثر خواهد بود.

وی تصریح می‌کند: مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک در ماه‌های اخیر اقدام به برگزاری سلسله همایش‌هایی برای جامعه مهندسان و دستگاه‌های اجرایی این صنعت و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی کرده است.

چگینی با اشاره به معرفی بتن‌های پر مقاومت به شرکت‌کنندگان نخستین دوره از این همایش‌ها ادامه می‌دهد: بتن‌های مصرف شده اراک در حال حاضر مقاومتی حدود ۲۱۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع دارد که افزایش ناچیز این میزان مقاومت باعث کاهش ابعاد بتن و میلگردها خواهد شد که حدود ۲۰ درصد بهره‌وری اقتصادی در سازه را به همراه خواهد داشت.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر شورای اسلامی شهر اراک در حال ارزیابی مقوله استفاده بهینه از مصالح بازیافتی بتن است، از آنجا که تولید بتن با آلودگی‌های زیست‌محیطی همراه است، استفاده از مصالح بازیافتی موجب کاهش این چالش‌های زیست‌محیطی خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: سازندگان در شهر اراک برای استفاده از فناوری‌های نوین از جمله استفاده از قالب‌های تونلی در نقاط مختلف شهر همچون کوی کوثر، کوی صادقیه، کوی فاطمیه و کوی الهیه حرکت کرده‌اند که به موجب آن سقف و دیواره‌ها به‌صورت همزمان بتن‌ریزی می‌شود که این اقدام ارتقای استحکام سازه و همچنین تسریع روند ساخت‌وساز و بهره‌وری اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

نوین‌سازی در اراک

چگینی تصریح می‌کند: تکنولوژی‌های دیگری مانند طراحی سقف‌های بتنی با سیستم‌های جدید از دیگر مواردی است که در ساخت‌وسازهای شهر اراک به‌کار می‌رود که مجموع، این اقدامات علاوه بر بهره‌وری اقتصادی، بهینه‌سازی در مصرف انرژی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان می‌کند: پروژه ۸۱۰۰ واحدی در اراک نیز با استفاده از تکنولوژی قالب تونلی بتن اجرا می‌شود که باعث افزایش سرعت اجرای این پروژه خواهد شد به گونه‌ای که با استفاده از روان کننده‌ها و افزودنی‌ها در بتن می‌توان هر ۹ روز یک طبقه ساختمانی را کامل کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک معتقد است: به طور کلی به استثنای بافت تاریخی شهر که مستلزم تمهیدات ویژه‌ای برای حفظ و نگهداری است، در به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین در ساختمان‌های جدید همچنین برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در سکونتگاه‌های غیررسمی شهر باید تلاش ویژه‌ای داشته باشیم که با معرفی هر چه بیشتر تکنولوژی‌های نوین به فعالان این صنعت گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته خواهد شد.

لزوم آشنایی تولیدکنندگان با فناوری‌های نوین ساختمان

علی‌اصغر غفاری، رئیس کمیسیون عمران، ترافیک، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: استفاده از فناوری‌های نوین ساختمان‌سازی تأثیر غیرقابل انکاری در ارتقای استحکام بناها خواهد داشت.

وی می‌افزاید: در کارگروه معماری و شهرسازی کمیسیون عمران، ترافیک، معماری و شهرسازی شورای اسلامی دوره‌های آموزشی برای ناظران و طراحان برای آشنایی با فناوری‌ها و مصالح جدید پیش‌بینی شده است تا از این طریق فناوری‌های نوین در ساخت‌وسازهای شهر رعایت شود که این اقدام باعث کاهش هزینه‌های ساخت و افزایش دوام ساختمان‌ها خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران، ترافیک، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک ادامه می‌دهد: در این زمینه می‌توان از برگزاری سمینارهایی که با همکاری مدیریت شهری و دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه بتن‌های پرمقاومت و توانمند یاد کرد که آشنایی تولیدکنندگان با این فناوری‌ها و به دنبال آن مصرف مصالح نوین در ساختمان‌سازی شهر نتایج خوبی را در ارتقای سطح کیفی سازه‌ها به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به وجود ۵۵ شرکت تولید بتن در استان مرکزی اظهار می‌کند: در صورتی که تولیدکنندگان از فناوری‌های نوین استفاده کنند و طراحان نیز استفاده از این مصالح را مورد توجه قرار دهند، شاهد نتایج خوبی از نظر اقتصادی، زیست‌محیطی و مستحکم‌سازی در صنعت ساختمان‌سازی شهر خواهیم بود، لذا در نظر داریم در آینده آموزش‌هایی نیز در زمینه بتن‌های بازیافتی ارائه دهیم.