نشست تشکل‌های مردمی شهر تهران برگزار شد
نشست تشکل‌های مردمی شهر تهران برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش   خبرنگار شهر، نشست تشکل‌های مردمی شهر تهران، با حضور و سخنرانی بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سیداحمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد سمن‌های شهر تهران، زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش   خبرنگار شهر، نشست تشکل‌های مردمی شهر تهران، با حضور و سخنرانی بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سیداحمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد سمن‌های شهر تهران، زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در جمع نمایندگان ۳۰۰ تشکل مردمی، سمن‌ها، گروه‌های جهادی شهر تهران، برگزار شد.

بابک نگاهداری در این نشست با بیان اینکه بالغ بر ۲۵ رویداد نوآورانه در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شده است، گفت: با هر هدفی به سمت مردمی سازی امور حرکت کنیم، اقدام مبارکی است.

باید درهای نظام را به سوی ظرفیت‌های نخبگانی و مردمی باز کنیم

وی با تاکید براینکه باید درهای نظام را به سوی ظرفیت‌های نخبگانی و مردمی باز کنیم، تصریح کرد: هرچقدر نشاط اجتماعی بالا برود سرمایه اجتماعی نظام هم بالا می‌رود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه مردمی سازی ابزار کارامدی حاکمیت است، خاطرنشان کرد: اگر مردم را در حکمرانی مشارکت ندهیم، توفیق کسب نمی‌کنیم از همین رو در گام دوم انقلاب باید حداکثر مردمی سازی را به منصه ظهور بگذاریم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم مشارکت مردم را افرایش بدهیم باید کار را به مردم بسپاریم.

نگاهداری تاکید کرد: مرکز پژوهش‌ها در دو سال گذشته با همکاری نمایندگان پیش نویس قانون تشکل‌های مردم نهاد را با مشارکت سمن‌ها تهیه و در اختیار مجلس قرار داده است که امیدواریم این قانون در مجلس یازدهم تصویب شود.

نگاهداری با ذکر یک اشکال افزود: کشور در برخی مواقع به جای قانون، با ایین نامه‌ها اداره می‌شود که در این صورت از ظرفیت مردم استفاده نخواهد شد. فعالیت‌های مردمی از قوت ساختاری لازم برخورد دار نیست. دولت به پشتوانه قدرت، کار خود را پیش می‌برد. بخش خصوصی به واسطه اقتصاد کار خود را جلو می‌برد. اما بخش مردمی، چون سرمایه آن پراکنده است از بسیج لازم برخوردار نیست بنابراین باید ساختار اصلاح شود.

وی با بیان اینکه گاه امور دولتی و دولتی سازی به نام مردمی سازی نوشته می‌شود، گفت: بدو برخورداری از سرمایه اجتماعی، شکل گیری مشارکت و نشاط اجتماعی دشوار است از همین رو در مسیر مردمی سازی حکمرانی باید با اعتقاد راسخ و به دور از حرکت شعارگونه حرکن کنیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با برشمردن معایب تعارض منافع در کشور، تصریح کرد: حواسمان به تعارض منافع باشد و از ورود به تعارضات در بحث مردمی سازی جلوگیری کنیم.

وی با طرح یک موضوع و سوال گفت: تامین مالی تشکل‌های مردم نهاد جای بحث است. اگر تشکل‌ها وام‌دار بخش دولت باشند این با استقلال و ایفای نقش ان‌ها در مطالبه گری، تعارض پیدا می‌کند. اگر بخواهند با فعالیت اقتصادی تامین مالی کنند مجبورند تغییر زاویه داشته باشند. مقتضیات کشور را می‌دانید. باید مدلی را برای تامین مالی تشکل‌های مردم نهاد تعریف کنیم تا ماهیت آن‌ها حفظ شود و نقش مستقل داشته باشند. فکر کنید و پیشنهاد بدهید تا در قانون گذاری از این پیشنهادات استفاده کنیم.

سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران در مجلس هم در این نشست گفت: من از بدنه تشکل‌ها هستم و قدرت اثرگذاری آن‌ها را خوب می‌دانم. نهادها، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نباشند کار جلو نمی‌رود.

وی با بیان اینکه اکنون در کمیسیون تلفیق بحث بپودجه سال ۱۴۰۲ مطرح است، تصریح کرد: بند (ه) تبصره ۸ بودجه بحث عوارض الایندگی را مطرح می‌کند. باید این سیکل معیوب اصلاح شود، چون مطالبه عمومی کم است این مشکل در مجلس حل نمی‌شود. طبق قانون ارزش افزوده ماده ۲۷، صنایع و واحدهای تولیدکننده آلایندگی باید عوارضی به صندوق محیط زیست بپردازند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه صنعت، حق تنفس و زندگی مردم را مخدوش می‌کند، خاطرنشان کرد: قانون پرداخت عوارض الایندگی در دنیا وجود دارد. محل هزینه کرد این قانون در راستای برطرف کردن الودگی نیست و در جای دیگر هزینه می شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت سمن‌ها بیان کرد: ما برای شنیدن حرف‌های سمن‌ها و تشکل‌ها آماده‌ایم.

رفیعی در پایان تاکید کرد: در قانون ساماندهی صنعت خودرو، قرار نیست خودوریی از رده خارج شود پس رفع الودگی هوا اجرایی نمی‌شودکه باید سمن‌ها در این موضوع کار کنند و مدل حل مسئله ارائه کنند.

هر فصل، شکل گیری مشارکت سه سازمان و تشکل‌ در شهر تهران نشست تشکل‌های مردمی شهر تهران، امروز (پنجشنبه ۴ اسفند ماه ۱۴۰۱) با حضور و سخنرانی بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سیداحمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد سمن‌های شهر تهران، زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در جمع نمایندگان ۳۰۰ تشکل مردمی، سمن‌ها، گروه‌های جهادی شهر تهران، برگزار شد.

همچنین در این نشست رویداد ویژه حل مسائل شهری با حضور علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، رضا شرفی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، سید مجتبی شفیعی رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد.

سید احمد علوی در این نشست از لزوم ایجاد فضای حل مسائل مدیریت شهری با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی به منظور تحقق مردمی سازی و مشارکت اجتماعی شهروندان گفت.

وی از پیگیری ایده‌های مطرح شده تشکل‌ها از سازمان‌ها در این نشست تا اجرا و وصول نتیجه خبر داد و افزود: اگر سازمانی در ایفای وظایف خود دچار مسئله‌ای است که در تعامل با مردم است، حضور و مشارکت تشکل‌های مردمی میتواند برطرف کننده این نیاز باشد و عواید حاصل از مشارکت متوجه شهروندان تهران خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد سمن‌های شهر تهران، تصریح کرد: ستاد سمن‌های شهر تهران در این نشست گام نخست ایجاد مشارکت ارکان مدیریت شهری و تشکل‌های مردمی را برداشته است و به زودی ابعاد کاملتری از این مشارکت را به اجرا در خواهد آورد.

شایان ذکر است در ادامه این نشست برخی از نمایندگان تشکل‌های مردمی شهر تهران، دغدغه‌های خود را مطرح کردند.

انتهای پیام/