نارنجی پوشان، مدافعان گمنام سلامت
نارنجی پوشان، مدافعان گمنام سلامت
پاکبانان و نیروهای خدمات شهری، کارگران پرتلاشی هستند که زحمات آنها در دل تاریکی شب گم شده و گاه کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

آرمان شهر / زحمت کشان بی ادعای جامعه، سال های عمر خود را صرف خدمت به شهروندان و پاک سازی معابر و خیابان ها کرده و بار سنگین نظافت شهرها را بر دوش دارند.

این روزها و در پی شیوع ویروس فراگیر کرونا که بخش وسیعی از جامعه را خانه نشین کرده، نارنجی پوشان شهر علاوه بر زدودن آلودگی از چهره شهر، در جبهه ای دیگر از مبارزه با کرونا، وظیفه پاکسازی، گندزدایی، جمع آوری و دفع پسماندها را بر عهده دارند. زحمات خاموش اما تاثیرگذار پاکبانان و نیروهای خدمات شهری در این روزها، سلامت آنها را نیز به خطر می اندازد.

کارگران شهرداری در روزهایی که همه مردم به در خانه ماندن و دورکاری تشویق می شوند، به خیابان ها می آیند تا محافظ سلامت جامعه باشند، چراکه نه امکان دورکاری دارند و نه شهر بدون وجودشان دوام می آورد.

این روزها، اما این قشر زحمت کش، با حجم بالای زباله های رها شده در مکان های عمومی و کوچه و خیابان ها همچون ماسک و دستکش های یکبار مصرف روبرو هستند که می تواند تهدیدی برای سلامت آنها باشد و توجه بیشتر مسئولان برای حفظ سلامت آنها و تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز را می طلبد.

یکی از نیروهای خدمات شهری شهرداری اصفهان به ایسنا می گوید: درست است که سلامت ما در خطر است، اما اینکه فقط خودمان بخواهیم مراقب باشیم و رعایت کنیم خطر را از سرمان رفع نمی کند.

وی می افزاید: همه باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و این رابطه دو طرفه است. در صورتی که ما رعایت کنیم، اما مردم ملاحظه نکنند تاثیری ندارد و همچنان سلامت ما در خطر است.

حاج آقا مصطفی مرد میانسالی است که خطوط و نقش های نشسته روی دست و صورتش، سنش را دوبرابر نشان می دهد. او خبر از دریافت دستکش، ژل ضدعفونی و ماسک از سوی مدیران شهری می دهد، اما از مردم گلایه دارد. می گوید: افرادی هستند که زمان بندی برای بیرون گذاشتن زباله را رعایت نمی‌کنند. بعضی ها هم دستکش و ماسک های استفاده شده را در کیسه های زباله نمی گذارند و در محیط رها می کنند.

این کارگر خدمات شهری ادامه می دهد: هنوز بعضی از مردم پسماند تر و خشک را از هم جدا نمی کنند که این امر باعث زحمت بیشتر همکاران ما می شود.

اوس تقی نقاش که راننده ماشین حمل زباله است هم با خنده می گوید ۱۶ سال پیش چارپایه نقاشی اش را برای نشستن پشت رول ماشین شهرداری رها کرده است.

او که از شرایط فعلی نگران جامعه است، می گوید: در هر منطقه افرادی هستند که این حساسیت و خطر پسماندهای عفونی را جدی نمی گیرند و احساس مسئولیت نمی کنند.

وقتی از او درباره شرایط کاری اش می پرسم، شکر خدا را می گوید و ادامه می دهد: هر شب قبل از شروع شیفت و هر صبح بعد از اتمام کار از ما تست می گیرند و ماسک و دستکش به ما می دهند.

اوس تقی همچنین درباره ضدعفونی ماشینش توضیح می دهد: سازمان خدمات موتوری شهرداری با تانکر اقدامات ضد عفونی را هر شب ۲تا ۳ بار انجام می دهد و تا الان از لحاظ اجرای نکات بهداشتی مشکلی نداشتیم. البته ما به عنوان نیروهایی که در معرض خطر هستیم باید خودمان هم مراعات کنیم.

این مامور خدماتی درباره حجم کاری این روزهایش می گوید: در شرایط فعلی حجم کار ما بیشتر از قبل شده و مرخصی ها طبق مصوبه اداره کار بوده، اما برای موارد خاص بیماری می توانیم از مرخصی استعلاجی استفاده کنیم.

نیروهای خدمات شهری در صف اول مبارزه با کرونا

کوروش محمدی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است؛ پاکبانان و نیروهای خدمات شهری در کنار کادر پزشکی، در صف اول مبارزه با کرونا قرار دارند و به طور شبانه‌روزی مشغول اقدامات جدی برای کنترل این بیماری بوده و در تمام نقاط شهر به صورت ۲۴ساعته در معرض خطر هستند.

او، تقدس تلاش این نیروها برای مبارزه با ویروس کرونا را کم از کادر پزشکی نمی داند و در خصوص اقدامات ضروری برای سلامت این قشر از جامعه، می گوید: از ابتدای شروع این شرایط بحرانی توصیه اکید ما به معاونت خدمات شهری مبنی بر صیانت از سلامت نیروهای خدماتی بود، بنابراین با هماهنگی‌های انجام گرفته به تعداد لازم کافی ماسک و دستکش تهیه شد و به طور مکرر پیگیری می شود تا هیچ پاکبانی بدون ماسک و دستکش در سطح شهر نباشد.

شهر حتی یک ساعت هم بدون پاکبان نبود

وی ادامه می دهد: با کاهش ترددها و آلودگی های سطحی محیط، از معاونت خدمات شهری شهرداری خواستیم برنامه زمانبندی پاکبانان را تنظیم کند تا از حجم کاری آن ها کاسته شده و کنترل شده عمل کنند. با این وجود شهر حتی یک ساعت هم بدون پاکبان نبود، همانطور که بدون پزشک و پرستار نیز نبوده و هر دو آنها مدافعان سلامت هستند.

پاکبانان و کارکنان آرامستان در طیف مدافعان سلامت

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین پرسنل باغ رضوان و آرامستان را نیز به طیف مدافعان سلامت اضافه کرده و می گوید در این روزها باید تلاش آن ها نیز دیده شود .

محمدی با اشاره به ایثار این نیروهای خدماتی، می افزاید: پرسنل خدمات شهری به طور شبانه روزی در کنار پاکبانان، گندزدایی شهر را انجام می دهند و حتی در لحظات سال تحویل نیز خودروهای خدمات شهری و سیستم موتوری شهری در حال ضدعفونی معابر شهر بودند.

وی با یادآوری اینکه نیروهای خدمات شهری به خصوص پرسنل باغ رضوان و غسالخانه ایثارگرانه از لحظات ابتدایی بحران تاکنون، به صورت سه شیفت در حال کار بوده و در معرض خطر هستند، می گوید: هیچ جسدی بیش از زمان تعیین شده روی زمین نمانده و نیروهای آرامستان به طور جهادی مشغول فعالیت اند.

محمدی، همچنین با اشاره به صدور دستورالعمل های لازم از سوی شورای شهر اصفهان برای پاکبانان، پرسنل خدمات شهری و آرامستان ها به بخش های مختلف شهرداری، می افزاید: آموزش های لازم به صورت اورژانسی داده شده و بر مراقبت های فردی نیز تاکید شده است.

حمایت های ناچیز در مقایسه با خدمات این نیروها

وی با اشاره به اهمیت تهیه تجهیزات و اقلام بهداشتی مورد نیاز برای این نیروهای زحمت کش، خاطرنشان می کند: پک های حمایتی برای ۱۲۰هزار خانوار کم درآمد شهر درنظر گرفته شده بود که بخشی از آن را برای پاکبانان و نیروهای خدمات شهری ها و آرامستان در نظر گرفتیم. البته تمام حمایت ها در مقایسه با خدمات این نیروها ناچیز است، اما امیدواریم این خدمت آنها به شایستگی دیده شود.

محمدی می گوید: به طور قطع یکی از مصوباتی که در شورای شهر پیشنهاد خواهد شد برای کارکنانی است که در این مدت جانانه در صف اول مقابله با کرونا فعال بوده اند. پاکبانان، نیروهای خدمات شهری و موتوری، خدمات پسماند، نیروهای آرامستان، آتشنشانی، کارکنان سازمان فرهنگی و اجتماعی و معاونت فرهنگی شهرداری علاوه بر حقوق و مزایا، باید پاداشی برای آنها درنظر گرفته شود که در برابر ایثار آنها ناچیز است.

انجام عملیات گندزدایی به طور مکرر و در سه شیفت

فرزاد الله یاری، رئیس واحد خدمات شهری سازمان موتوری شهرداری اصفهان هم درباره تمهیدات اندیشیده شده این سازمان جهت حفاظت از سلامت کارگران، می گوید: در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، رانندگان ماشین های سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان طی چند جلسه توجیهی با این ویروس و شیوه های شیوع و مقابله با آن آشنا شدند. همچنین هر شب مواد ضدعفونی کننده، ماسک (نخی یا پارچه ای) و دستکش در اختیار رانندگان قرار می گیرد.

وی سازمان موتوری شهرداری اصفهان را متولی تامین ماشین آلات مناطق ۱۵ گانه شهر و سازمان های وابسته به شهرداری معرفی می کند که عمده کار این سازمان در بخش های خدماتی جمع آوری پسماندهای خشک و تر با ماشین آلات است. همچنین نظافت معابر شهری و بزرگراه ها نیز توسط ماشین های این سازمان انجام می شود.

الله یاری اضافه می کند: سازمان موتوری شهرداری اصفهان هر شب ماشین ها را از پارکینگ به مناطق ۱۵ گانه شهر اعزام می کند. در هر منطقه دو نفر از کارگران حمل زباله به همراه راننده ماشین به مسیرهای مشخص شده می روند و زباله ها را جمع آوری کرده و به سکوهای حمل زباله منتقل می کنند. در سکوها زباله ها به ماشین های بزرگتری منتقل می شوند تا به مقصد کارخانه کود آلی یا گردنه زینل برای دفن ارسال شوند.

به گفته وی، اکنون به سبب شیوع ویروس کرونا کارخانه کود آلی تعطیل است و فعلاً زباله ها فقط دفع می‌شوند.

رئیس واحد خدمات شهری سازمان موتوری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه ماشین آلات حمل پسماند تر علاوه بر ویروس کرونا، با ۶۰۰ نوع میکروب دیگر که درون پسماندهاست نیز در ارتباط هستند، می گوید: این ماشین ها هر روز و هر شب قبل از اعزام با محلول آب ژاول به طور کامل شستشو داده می شوند. ماشین های جارو نیز هر شب از ساعت ۱۱تا  ۶ بامداد به معابر فرعی و اصلی اعزام می شوند.

بکارگیری ۷ ماشین برای پمپاژ آب ژاول در شهر

وی همچنین از بکارگیری ۷ دستگاه ماشین جدول شوی برای ضدعفونی شهر خبر داد که در شرایط فعلی علاوه بر شست و شوی جدول ها، آب ژاول را به معابر و محله ها پمپاژ می کنند.

الله یاری این واحد خدماتی را همانند بیمارستان ها بدون بیکاری و تعطیلی دانسته و می گوید: انجام عملیات گندزدایی در این واحد به طور مکرر و در سه شیفت انجام می گیرد. به رانندگان نیز تاکید می شود که قبل از ورود به منزل تمام نکات بهداشتی فردی و ایمنی را رعایت کنند.

هیچ تعدیل یا کناره گیری نیرویی نداشته ایم

وی در خصوص تعدیل نیرو یا کناره گیری برخی کارگران توضیح داد: تاکنون هیچگونه تعدیل نیرو یا کناره گیری نداشته ایم، این درحالی است که نیروهایمان بیشتر از زمان کاری خود نیز در محل حضور دارد و به سبب شرایط بحرانی با توان بیشتری کار می کنند، ماشین ها نیز در دو تا سه شیفت فعال اند.

این مدیر شهری با اشاره به اینکه اگر نیرویی اعلام بیماری کند از بابت مرخصی مشکلی نداشته و برای او مرخصی استعلاجی درنظر گرفته می شود، تاکید می کند که کارگران قشر در معرض خطر بیماری هستند، اما با آموزش های صورت گرفته و رعایت نکات بهداشتی خوشبختانه تاکنون مشکلی برای نیروهایمان به وجود نیامده است.

رئیس واحد خدمات شهری سازمان موتوری شهرداری اصفهان در بخش پایانی صحبت هایش از مردم تقاضا کرد ماسک ها و دستکش های استفاده شده را در سطح شهر رها نکنند، چون علاوه بر خم شدن کارگران برای برداشتن آنها از روی زمین، در ماشین های جارو را نیز گیر می کنند و از همه مهمتر اینکه احتمال آلودگی و بیماری نیروهای زحمت کش شهرداری را بالا می برد.

این روزها و با توجه فراگیری ویروس کرونا و درگیر شدن افراد زیادی با این ویروس ناخوانده، توصیه متخصصان و صاحب نظران همچنان بر رعایت بهداشت فردی و در خانه ماندن است. در این شرایط که بسیاری از ما در جمع گرم و آرامبخش خانواده در کنار یکدیگر هستیم، کارگران زحمت کش شهرداری رو در روی این ویروس در خیابان ها و معابر شهر، مشغول پاک سازی محیط زیست ما هستند.

اگرچه براساس تصمیم جدید شهرداری اصفهان، خانواده ‌های اصفهانی دارای بیمار کرونا می توانند از طریق تماس با سامانه ۱۳۷، درخواست کیسه زباله ویژه بدهند تا زباله ‌های آلوده به ویروس در کیسه ‌های قرمز رنگ قرار گرفته و پاکبانان هنگام جمع‌آوری زباله از در منازل، از وجود زباله ‌های آلوده آگاه شوند، اما شاید بهتر باشد از هم اکنون به فکر برنامه ریزی باشیم تا روش قدیمی جمع آوری پسماند، جای خود را به جمع آوری از طریق سطل های مکانیزه و شستشو در محل بدهد تا کارگران را از تهدیدات جدی ابتلا به بیماری های مختلف مصون نگه دارد.

منبع: ایسنا