ملبورن چگونه به بهترین شهر برای زندگی در جهان تبدیل شد؟
ملبورن چگونه به بهترین شهر برای زندگی در جهان تبدیل شد؟

ملبورن طی دهه اخیر چندین بار از سوی مجله اکونومیست و مرکز مرسر به‌عنوان بهترین شهر جهان برای زندگی معرفی شد. در این بررسی که هرساله ساله توسط اکونومیست انجام می‌شود؛ ۱۴۰ شهر با در نظر گرفتن ۳۰ شاخص مورد بررسی قرار می‌گیرند و از بین آن‌ها بهترین شهرها برای زندگی انتخاب می‌شوند. گفتنی است […]

ملبورن طی دهه اخیر چندین بار از سوی مجله اکونومیست و مرکز مرسر به‌عنوان بهترین شهر جهان برای زندگی معرفی شد. در این بررسی که هرساله ساله توسط اکونومیست انجام می‌شود؛ ۱۴۰ شهر با در نظر گرفتن ۳۰ شاخص مورد بررسی قرار می‌گیرند و از بین آن‌ها بهترین شهرها برای زندگی انتخاب می‌شوند. گفتنی است ملبورن بعد از هفت سال صدرنشینی، در سال ۲۰۱۸ نیز رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

🔹ملبورن پایتخت فرهنگ و هنر استرالیا با حدود ۵ میلیون نفر جمعیت، یک شهر چندفرهنگی با نزدیک به ۱۸۰ گویش و زبان است که به‌خاطر ترکیب زیبای معماری و منحصربه‌فردش در کنار بناهای مدرن، شهرتی جهانی پیدا کرده است.

 

🔹در ادامه از زبان «رابرت دایل» شهردار ملبورن به عواملی که باعث کسب این نتیجه شد اشاره خواهد شد.

🔻تفکرمبتنی بر آینده_نگری

من به جایگاه ملبورن در ۵۰ سال آینده فکر می‌کنم و بعد به این می‌اندیشم که شهر در ۲، ۵، ۱۰ و ۲۰ سال آینده کجا باید باشد. در ادامه نیز به این فکر می‌کنم برای اینکه در آینده در آن جایگاه باشیم، اکنون باید چکار کنیم.

🔻کاهش دمای شهر

بررسی ها نشان می‌دهد دمای هوا در بیرون شهر ملبورن نسبت به داخل آن ۴ تا ۵ درجه خنک تر است که این جزیره گرمایی ناشی ازآسفالت معابر و حجم انبوه و متمرکز ساختمان‌ها در یک پهنه محدود است.

🔻استراتژی جنگل شهری

در استراتژی جنگل شهری ما مکلف شدیم سالانه ۳۰۰۰ اصله درخت بکاریم. با این کار سایبان حاصل از درختان از ۲۰ به ۴۰ درصد رسید و همچنین موجب کاهش دمای مرکز شهر در حدود ۴ درجه سانتیگراد خواهد شد. البته درهمین ارتباط برای تامین آب مورد درختان، آب‌های سطحی را در مقیاس وسیع از طریق ایجاد مخازن در پارک‌ها، باغ‌ها و زمین‌های وسیع جمع آوری کردیم.

🔻ارتقای کیفیت زندگی

هر سال ۹۰ هزار نفر به جمعیت ملبورن اضافه می‌شود و ما پروژه‌های بزرگی برای جمعیت جدید طراحی می‌کنیم و حتی به حفظ سبک زندگی درمعرض خطر مردم نیز فکر می‌کنیم. در کتابخانه‌هایمان اینترنت وای فای با سرعت بالا در اختیار همگان است. ما کمپین تبدیل سطوح بتنی و آسفالت به فضای سبز را راه انداختیم. همچنین ساخت مسکن ارزان و خانه‌ای ویژه معلولین از دیگر اقدامات ما در ملبورن است. البته این کارها با ساعت‌ها بحث و تبادل نظر با مشاوران در باره آینده شهر به‌دست آمده است.

🔻هدایت زندگی به قلب شهر

با برنامه‌ریزی‌های هدفمند امروزه مردم ملبورن به‌ویژه جوانان علاقمند به سکونت دربرج‌های نزدیک به محل کارشان در مرکز شهر هستند. آن‌ها ترجیع می‌دهند با دوچرخه و یا پیاده به سر کارشان بروند و از محیط فرهنگی پیرامون مانند کافه، رستوران، تئاتر، نمایشگاه و جشنواره‌ها لذت ببرند.

🔻توجه ویژه به حرکت پیاده

ما طی ۳۰ سال گذشته تلاش کردیم تا مردم را برای زندگی به مرکز شهر بازگردانیم. این کار با بهبود فضای عمومی، بهبود امکانات، تعریض پیاده‌روها، سنگفرش کردن آن‌ها بجای آسفالت و فراهم آوردن میز و صندلی در پیاده روها آغاز کردیم. ما در بخش مرکزی شهر بیش از سایر شهرهای جهان مبلمان شهری داریم و این اقدامات مردم را به توقف و لذت بردن از فضا ترغیب می‌کند. ما پیاده‌روها را تعریض کردیم تا برای پیاده روی مردم مناسب باشد. در مناطق مرکزی شهر حدود ۶۸ درصد سفرها به‌صورت پیاده است.

🔻رشد هوشمند

ما از سال ۱۹۹۴ شروع به جمع آوری داده‌ کردیم و تا الان درحال به روزرسانی آن هستیم تا بتوانیم بر اساس آن تغییرات شهر را در بازه طولانی مدت مطالعه کنیم و مطمئن شویم که در مسیر درست حرکت می کنیم.

🔻دسترسی آسان به خدمات

دسترسی آسان به خدمات و کاربری های مورد نیاز شهروندان باید تا حد ممکن سهل و آسان باشد. در ملبورن زمان رسیدن به نزدیکترین خدمات و کاربری از هرنوعی برابر با ۲۰ دقیقه است.

#آرمانشهر