مسئولان شهری از ویروس کرونا سپر نسازند
مسئولان شهری از ویروس کرونا سپر نسازند
عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس، با بیان اینکه مسئولان حوزه شهری نباید بعد از گذشت ۳ سال از تصدی شورای شهر و شهرداری در بیان مشکلات حمل و نقل عمومی در موضع مطالبه‌گر قرار گیرند تاکیدکرد که شیوع کرونا نمی‌تواند دلیلی برای سلب مسئولیت مدیران شهری باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر مجتبی رضاخواه در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، در مورد اظهارنظر رییس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه واقعیت این است که سیستم حمل ونقل عمومی تهران در آستانه فروپاشی است، چراکه ده سال است ناوگان اتوبوسرانی تهران، نوسازی نشده و بیش از ۸۰ درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده شده و با کمبود ۵۰ درصدی هم مواجه هستیم، گفت: آنچه مسلم است باید برای توسعه حمل و نقل درون شهری بودجه مشخصی گذاشته شود، ضمن اینکه در جریان هستیم که شهرداری به دلیل لغو طرح ترافیک و مقابله با ویروس کرونا با کمبود بودجه مواجه شده است.

مسئولان شهری باید از ابتدای فعالیت خود برای توسعه حمل و نقل عمومی برنامه‌ریزی می‌کردند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته کمبود بودجه در حوزه شهری مشکلی نیست که یک شبه اتفاق افتاده باشد و این امر قابل قبول نیست که بعد از گذشت ۳ سال از تصدی شورای شهر و شهرداری، مسئولان این بخش از وجود مشکلاتی در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت خبر دهند.

وی تصریح کرد: قاعدتا مسئولان حوزه شهری باید از ابتدای دوره فعالیت خود برای توسعه و تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی برنامه‌ریزی می‌کردند، ضمن اینکه مشکل تنها در تامین اتوبوس‌ها هم نیست و این مشکلات در رابطه با مترو هم وجود دارد و برغم این همه توسعه‌ای که در دوران شهرداران اسبق اتفاق افتاده است، شهرداری باید از قبل راهکاری برای تامین واگن یا سایر تجهیزات مورد نیاز جهت راه‌اندازی خطوط جدید مترو پیش‌بینی کرده و پیش‌نیازهای آن را تامین می‌کرد.  

رضاخواه خاطرنشان کرد: تامین بودجه برای رفع نیازهای موجود در حوزه حمل و نقل عمومی موضوعی است که در طول ۳ سال گذشته باید پیگیری می‌شد، از سوی دیگر در دوران شهرداران اسبق هم مشکلاتی برای تامین بودجه وجود داشته است، بنابراین باید راهکارهایی که آنها برای برون‌رفت از این مشکلات ارائه دادند به عنوان الگو مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی عنوان کرد: دولت هم باید بدهی خود که بخش قابل توجهی از آن ارزی است را به شهرداری تهران بپردازد، چرا که تاخیر در پرداخت آن می‌تواند در ایجاد مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت تاثیرگذار بوده باشد.

اعضای شورای شهر و شهرداری تهران نباید بجای پاسخگویی در موضع مطالبه‌گری قرار گیرند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: طبیعی است که حمل و نقل عمومی تهران با وجود جمعیت کثیری که از خدمات این بخش استفاده می‌کنند نیاز به حمایت دارد و تامین نیاز این بخش باز هم به شورای شهر برمی‌گردد که اگر در تامین ارز با مشکل مواجه هستند باید در سال‌های گذشته که دولت از نظر منابع ارزی وضعیت بهتری داشت، اقدام می‌کردند. از سوی دیگر وقتی مسئول یک بخشی بجای تلاش برای رفع مشکل، تنها از وجود آن خبر می‌دهد، امر قابل قبولی نیست و ما نمی‌پذیریم که اعضای شورای شهر و شهرداری تهران بجای پاسخگویی در موضع مطالبه‌گری قرار گیرند.

شیوع کرونا دلیل موجهی برای سلب مسئولیت از مدیران شهری نیست

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: این امر قابل درک است که شهرداری با کمبود منابع مالی مواجه شده است، اما این دلیلی نمی‌شود که بپذیریم آنها تمام کم‌کاری‌ها، ناکارآمدی‌ها و ضعف‌های خود را پشت ویروس کرونا مخفی کنند، چرا که معتقدیم شهرداری باید از قبل به فکر می‌بود و هرچند طبیعی است که در زمان شیوع ویروس کرونا شرایط سخت‌تر شده باشد، اما وجود این مشکل نمی‌تواند دلیلی برای سلب مسئولیت از مسئولان حوزه شهری باشد./