متروی کرج در بلاتکلیفی – ایمنا
متروی کرج در بلاتکلیفی – ایمنا

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود ۲۰ سال پیش یعنی مهر سال ۱۳۸۲ طرح احداث متروی کرج با شش خط به تصویب رسید و قرار بود سال ۱۳۸۹ این پروژه زیرساخت حمل‌ونقلی با هدف رفع گره‌های کور ترافیکی این کلان‌شهر به سرانجام برسد اما حواشی، نوسانات اقتصادی، سوءمدیریت و مسائل […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود ۲۰ سال پیش یعنی مهر سال ۱۳۸۲ طرح احداث متروی کرج با شش خط به تصویب رسید و قرار بود سال ۱۳۸۹ این پروژه زیرساخت حمل‌ونقلی با هدف رفع گره‌های کور ترافیکی این کلان‌شهر به سرانجام برسد اما حواشی، نوسانات اقتصادی، سوءمدیریت و مسائل مالی مانع بهره‌برداری آن در زمان مقرر شد.

همیشه بزرگترین پروژه‌ها در انتظار فرصت مناسب یا ایام ویژه برای بهره‌برداری می‌ماند، دهه فجر امسال نیز همان وعده‌گاه شیرینی بود که مدیریت شهری برای بهره‌برداری بخشی از پروژه متروی کرج اعلام کرده بود تا کام مردم در چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شیرین‌تر شود و شهر کرج نیز گامی به سوی توسعه و پیشرفت بر دارد اما تکلیف این پروژه هنوز مشخص نیست، هرچند مسئولان امر مدعی هستند بخش عمده‌ای از آن به نتیجه رسیده است و تنها چند روز به بهره‌برداری آن مانده است.

شورای پنجم کرج در واپسین روزهای مدیریت شهری وقت اعلام کرد که اگر چند روز دیگر در این جایگاه بودیم، پروژه قطار شهری را به نتیجه می‌رساندیم اما پس از مدتی با روی کار آمدن شورای ششم، اعضای این شورا ادعای دوره قبل را اشتباه خواندند و اعلام کردند که بهره‌برداری از قطار شهری کرج ملزم به پیگیری و انجام کارهای خاص و ویژه است که در این دوره در دستور کار قرار می‌گیرد و پروژه در ایام الله دهه فجر مصادف با چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به بهره‌برداری می‌رسد.

کار به جایی رسید که جواد چپردار، رئیس سابق شورای اسلامی شهر کرج و عضو شورای ششم این شهر در اقدامی ناشیانه ضمن تبریک پیشاپیش افتتاح قطار شهری که قرار بود افتتاح شود اما نشد، در یادداشتی از زحمات گذشتگان در بهره‌برداری از پروژه متروی کرج قدردانی کرد و نوشت «چرایی و شرح مفصل مخالفت شورای ششم در روزهای آغازین با افتتاح دو ایستگاه میانی از ۴۵ متری تا آیت الله طالقانی، نقص در تأسیسات و تجهیزات ایستگاهی یا میزان بار گذاری عمرانی ایستگاه‌های بعدی و نهایی شهید سلطانی را کمیسیون عمران و کار گروه قطار شهری در تبیین عملکرد و در جریان افتتاح به استحضار مردم کلان‌شهر کرج خواهند رساند، البته مسیر خدمات آغازین این ماراتن عمرانی با تمام فراز و نشیب در کسوت ادوار شورا و مدیریت‌های سابق، گام به گام به شورای ششم رسیده است ولیکن به اهتمام و تدبیر این دوره از شورا، با اجتناب از سیاست زدگی و با بهره برداری بهینهٔ فاز اول خط رو قطار شهری بی‌تردید حرکت قطار خدمت و کارآمدی در ایستگاه میانی، متوقف نمانده و در ادامه به ایستگاه شهید سلطانی خواهد رسید؛ آنچه مسلم است افتتاح بخشی از یک پروژه در اندازه‌های قطار شهری که هزینه فعلی هر یک کیلومتر از آن حدود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان است، مرهون خدمات و زحمات صددرصدی مدیریت شهری یا شورای مستقر نیست و این موهبت حاصل سال‌ها تلاش مدیران پیشین و ادوار متعدد شوراهای شهر بوده است.»

وی در اظهارنظری جدید، با اشاره به اینکه دغدغه رئیس جمهوری نیز تسریع در تکمیل پروژه قطار شهری کلان‌شهر کرج بوده است، گفته است که افتتاح آزمایشی فاز نخست خط دو قطار شهری نباید معطل حضور مقامات عالی رتبه شود چراکه به استناد مدیران و کارشناسان فنی مترو این فاز آماده بهره‌برداری غیر تجاری بوده است؛ قطار مطالبات مردم باید در نیمه دوم شورای ششم به ایستگاه پایانی شهید سلطانی برسد و حضور یا نبود مقامات اثری در تأمین مطالبات مردم ندارد.

تاریخی برای بهره‌برداری رسمی مترو تعیین نمی‌کنم

مهرداد کیانی، شهردار کرج در جریان بازدید از متروی کرج و تست گرم آن با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری این کلان‌شهر شش هزار میلیارد تومان بوده است از این رو یک پروژه پر هزینه به شمار می‌رود، گفته بود که تاریخی برای بهره‌برداری رسمی مترو تعیین نمی‌کنم چون نمی‌خواهم خلاف واقع سخن گفته باشم؛ تعهد و الزام مدیریت شهری کرج بر این است که با اهتمام جدی مترو را به صورت نهایی به بهره‌برداری برساند.

وی با تاکید بر اینکه استاندار البرز و وزیر کشور با پیگیری در تلاش هستند که این عقب‌ماندگی را جبران کنیم و متروی کرج را به نتیجه نهایی برسانیم، اظهار کرده بود: از حدود ۲۰ سال پیش مترو رؤیا و آرزوی ما بوده است که به بهره‌برداری برسد، اما تاریخی برای افتتاح رسمی آن تعیین نمی‌کنم چون نمی‌خواهم خلاف واقع سخن گفته باشم اما لازم است از مردم کرج به دلیل تأخیر در بهره‌برداری عذرخواهی کنم چراکه قطار شهری کلان‌شهرهای دیگر به بهره‌برداری رسیده است و شهر کرج از این امکان عقب است و این موضوع مسئولیت ما را بیشتر می‌کند تا خواسته عمومی مردم را پیگیری و به نتیجه برسانیم.

به گزارش ایمنا، در حال حاضر اعضای شورای اسلامی شهر کرج به‌گونه‌ای از متروی این کلان‌شهر سخن می‌گویند که به‌نظر می‌رسد پروژه به نتیجه رسیده است اما نکته قابل تأمل، سکوت آن‌ها در اعلام زمان دقیق بهره‌برداری از این پروژه مهم زیرساختی شهر است آن هم در شرایطی که همیشه با داشتن سوژه‌ای برای رسانه‌ها باهم رقابت دارند تا اطلاع‌رسانی انجام شود.